۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۸
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85100440
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مبازره با آفت سن گندم در گندمزارهای ابهر آغاز شد

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۸
کد خبر: 85100440
مبازره با آفت سن گندم در گندمزارهای ابهر آغاز شد

زنجان - ایرنا - رییس جهاد کشاورزی ابهر گفت: مبارزه با آفت سن گندم که هم اکنون در مرحله "مادر" قرار دارد در بیش از ۴۵ هزار هکتار از گندمزارهای شهرستان آغاز شد.

مجید قزوینیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر با آفت سن گندم به موقع مبارزه نشود به مرحله پوره می رسد که در این مرحله جمعیت آفت ۷۰ برابر می شود و خسارت آن می تواند تا ۱۰۰ درصد نیز افزایش یابد.

وی یادآور شد: هم اکنون جمعیت این آفت در مزارع گندم شهرستان ابهر به نیم عدد در متر مربع رسیده و در مرحله "سن مادر" است.

قزوینیان اظهار کرد: برای سمپاشی گندمزارهای ابهر ۷۵ دستگاه سمپاشی به کار گرفته شد.

وی افزود: سرعت پیشروی سمپاشی این دستگاهها ۶ کیلومتر در ساعت است و نوع نازل انتخابی برای مبازره با علفهای هرز نیز نازل مخروطیِ توخالی بوده و فشار سمپاشی برای مبازره با آفات و بیماری های گیاهی سه تا چهار بار تنظیم شده است.

قزوینیان تاکید کرد: کشاورزان باید اصول کشت محصولات را رعایت کنند تا محصولی سالم و با کیفیت برداشت نمایند.

وی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در سال زراعی جاری بیش از ۴۵ هزار تن محصول از گندمزارهای شهرستان ابهر برداشت خواهد شد.

سن گندم یکی از مهمترین آفت‌های غلات به خصوص گندم و جو محسوب می‌شود که در مراحل مختلف رویش گیاه از آنها تغذیه و خسارات جدی به لحاظ کمی و کیفی بر این محصولات وارد می‌کند و این درحالی است که مبارزه به موقع با این آفت می‌تواند میزان قابل توجهی از آسیب‌ها را کاهش دهد.

میزان خسارتی که آفت سن گندم به محصولات وارد می کند در مراحل مختلف یکسان نیست به طوریکه اگر مبارزه در مراحل اولیه شیوع این آفت انجام شود جمعیت آن کنترل و بیش از ۹۰ درصد از آسیب به محصولات جلوگیری می شود.

این آفت به صورت حشره در دامنه کوه ها و زیر علف های هرز و گاه زیر پوست درختان و شکاف زمین زمستان را می گذراند و از اواخر فصل زمستان و اوایل بهار به مزارع مستعد پرورش گیاهان مهاجرت می کند که این مهاجرت به طور معمول تا اوایل تیرماه هر سال انجام می شود و بیشترین تخم ریزی را در نیمه دوم اردیبهشت ماه تا دهه دوم خردادماه انجام می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha