هشدار سازمان جهانی هواشناسی درباره بازگشت «ال‌نینو» در سال جاری

تهران- ایرنا- سازمان جهانی هواشناسی (WMO) روز چهارشنبه هشدار داد که الگوی آب و هوایی موسوم به «ال نینو» ممکن است در سال جاری بازگردد و موجب افزایش دمای هوای در جهان شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از رویترز، این سازمان خاطرنشان کرد که پس از سه سال از الگوی آب و هوایی موسوم به «لانینا» در اقیانوس آرام که اغلب موجب کاهش اندک دمای جهانی می‌شود، احتمال ۶۰ درصدی وجود دارد که این الگوی آب و هوایی در ماه‌های مه تا ژوییه (اردیبهشت تا اوایل مرداد) به همتای گرمتر خود موسوم به «ال نینو» تبدیل شود. این سازمان خاطرنشان کرد که احتمال این پدیده بین ژوییه تا سپتامبر (مرداد تا اوایل مهر) به ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

«ویلفران موفوما اوکیا» رئیس بخش پیش بینی آب و هوا در سازمان جهانی هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگاران در ژنو اعلام کرد: در حال حاضر هیچ برآوردی از اینکه ال نینو دمای هوا را تا چه میزان افزایش خواهد داد، وجود ندارد.

وی افزود: ال نینو موجب تحریک دمای هوا در سطح جهانی خواهد شد و همه ما با اندکی تاخیر تاثیر دمای ال نینو را در سراسر جهان احساس خواهیم کرد.

هشدار سازمان جهانی هواشناسی درباره بازگشت «ال‌نینو» در سال جاری

سازمان جهانی هواشناسی در عین حال خاطرنشان کرده است که قادر به پیش بینی قدرت یا طول مدت پدیده ال نینو نیست. تاکنون رکورد گرمترین سال جهان مربوط به سال ۲۰۱۶ است که با یک ال نینوی قدرتمند همزمان شد هر چند که تغییرات آب و هوایی موجب افزایش دما حتی در سال های بدون پدیده ال نینو شده است.

در جریان پدیده ال نینو، بادهای به سمت غرب در امتداد خط استوا کاهش می‌یابند و آب گرم به سمت شرق کشیده می‌شود که این موجب گرمای سطحی بالاتر در اقیانوس‌ها خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha