۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۳۵
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85100762
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۵۳ هزار و ۲۱۰ هکتار طرح توسعه گیاهان دارویی در مراتع کشور اجرا شد

شهرکرد-ایرنا- مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اهمیت کشت گیاهان دارویی در حفظ و حراست از مراتع و دیمزارهای کم بازده گفت: پارسال ۵۲هزار و ۲۱۰ هکتار طرح توسعه گیاهان دارویی در مراتع کشور اجرایی شد.

ترحم بهزاد روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:از پارسال با تغییر رویکرد این دفتر سه نوع عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح کشور انجام شده است.

به گفته وی، در راستای اجرای عملیات بیولوژیک نزدیک به ۳۲ هزار و ۳۰۰ هکتار بذرکاری، نهال‌کاری، بذرپاشی و کپه‌کاری و ۱۱ هزار هکتار عملیات بیومکانیک انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه کشت گیاهان دارویی افزود: طرح تحول پوشش گیاهی در مراتع کشور و همچنین دیمزارهای کم‌بازده تهیه شده تا پس از تصویب در دولت به مرحله اجرا گذاشته شود.

بهزاد افزود: این طرح در راستای تقویت پوشش گیاهی و حفظ ذخایر ژنتیکی و پایداری سرزمین و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، افزایش تولید علوفه و جلوگیری از فرسایش خاک طراحی شده تا یک حرکت خوب و گام موثر در عرصه مرتعی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی در حفظ و حراست از منابع پایه، ذخایر ژنتیکی و جلوگیری از انقراض این گونه‌ها اثرگذار است، گفت: کشت گیاهان دارویی در مرا تع ضعیف و اراضی دیم کم‌بازده در اولویت این سازمان قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: اجرای طرح‌های مرتعداری تلفیقی یکی از سیاست‌های این سازمان برای افزایش درآمدزایی مرتعداران و بهبود معیشت آنها و کاهش وابستگی به مراتع است که با توجه به پتانسیل و ظرفیت عرصه‌های مرتعی در حال اجراست.

وی اظهار داشت: نبود نیروی متخصص در زمینه کشت گیاهان دارویی، نبود ردیف اعتباری مشخص برای طرح‌های مرتعداری تلفیقی و همچنین توسعه گیاهان دارویی و نبود استانداردهای لازم برای بهره‌برداری و بسته بندی و نحوه صادرات از مهمترین مشکلات اجرای طرح‌های توسعه گیاهان دارویی است.

بهزاد افزود: تاکنون هشت هزار و ۴۲۳ گونه گیاه در کشور شناسایی شده است که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از این تعداد گیاهان دارویی، آرایشی و بهداشتی و صنعتی است.

به گفته وی، یک هزار و ۷۲۵ گونه از این تعداد مانند لاله واژگون، شقایق، کرفس، موسیر، دامش گیلان منحصر به فرد و خاص یک منطقه است که باید حراست و نگهداری شوند.

وی به سنجش دوره‌ای از مراتع به صورت ماهواره‌ای اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر اقلیم و کاهش تولید علوفه وضعیت مراتع نیز شکننده‌تر شده و تولید علوفه در عرصه مرتعی کشور کاهش پیدا کرده است .

بهزاد افزود: براساس ارزیابی‌های انجام شده میزان بارندگی سال زراعی جاری تا ۲۸ فروردین ماه ۱۵۸ میلیمتر بود که نسبت به میانگین دراز مدت که ۱۹۴میلیمتر بود،۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: در سال زراعی جاری بارندگی هفت استان از جمله چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهگلویه و بویراحمد، بوشهر، کردستان، ایلام و لرستان نسبت به بلند مدت وضعیت بهتر داشت و در مابقی استان‌ها به خصوص استان های شمالی مانند گلستان، مازنداران و شرق تهران نسبت به دراز مدت وضعیت کم بارش داشته و بیش از ۴۰ درصد کاهش بارش ثبت شده است.

وی به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در این مناطق اشاره کرد و گفت: تامین اعتبار لازم و فراهم کردن تسهیلات ارزان قیمت برای تامین علوفه یک راهکار برای کاهش فشار مضاعف به عرصه مرتعی دراین مناطق است.

بهزاد افزود: گیاهان دارویی در کشور در سطح پنج میلیون و ۴۰۰ هکتار کشت شده که بهره‌برداری از ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار از این مراتع در فصل بهار انجام شده است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل دفترامور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور اجرای طرح‌های مرتعداری ، بررسی روند صدور مجوز طرح‌های مرتعداری به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha