به گزارش ایرنا، فارس با دارا بودن بیش از ۵۰ هزار کیلومتر جاده بیشترین میزان طول راه در مقایسه با سایر استانهای کشور داراست و به همنی دلیل همواره در صدر آمار تصادفات و تلفات انسانی ناشی از آن قرار دارد.
در شرایطی که این استان به دلیل دارا بودن بیشترین طول راه های کشور بر قله تصادفات نیز قرار دارد،کمربندی شیراز نیز نام قتلگاه این استان استان به یدک می کشد.
این محور که شاید روزی در حاشیه شیراز قرار داشته اما اکنون به دلیل توسعه کلانشهر شیراز بعنوان مسیری شهری مورد استفاده شهروندان شیرازی قرار می گیرد.
کمربندی این شهر در حال حاضر در بسیاری از موارد از وسط شهر کنونی شیراز گذر می کند در در دو سمت این محور ساخت و سازهای شهری و منازل مسکونی بسیاری دیده می شود.
شهروندان شیرازی به ناچار برای طی مسیر خانه تا محیط کار و ... یا برای فرار از ترافیک کلافه کننده شیراز از کمربندی شیراز استفاده می کنند و این شرایط در کنار نبود استانداردهای لازم در کمربندی شیراز،این محور را به قتلگاه اهالی این کلانشهر و مسافران عبوری تبدیل کرده است.
روزی نیست که خبری از فوت و تصادف در کمربندی شیراز در رسانه های این استان منتشر نشود که آخرین آن فوت ۲ جوان حدود ۳۰ ساله براثر واژگونی خودرو در سه شنبه هفته جاری ۱۲ اردیبشت ۱۴۰۱ در کمربندی شیراز و در حوالی یکی از شهرکهای این محدوده بود.
حدود هشت درصد تلفات انسانی جادهای و تصادفات استان پهناور فارس تنها در مسیری ۴۲ کیلومتری که کمربندی شیراز نام گرفته و خصوصا حدود ۲۰ کیلومتر از این کمربندی که اکنون عملا از میان مجتمع های مسکونی و شهری شیراز می گذرد رخ میدهد که وجود این مساله به هیچ وجه زیبنده کلانشهر شیراز و پایتخت فرهنگی کشور نیست.
به لحاظ قوانین کمربندیهای پیرامونی شهرها جز محدوده شهری محسوب نمی شودو جاده است و مدیریت عمرانی آن با راه و شهرسازی و راهداری است و از طرفی دیگر کمربندی شیراز اکنون پیرامون این کلانشهر نیست و در بسیاری از مناطق از میان شهر میگذرد و در واقع محدوده شهری محسوب می شود.
از طرفی شهرداری شیراز نیز همواره مدعی است که این مسیر در محدوده قانونی شهر قرار ندارد از این رو مدیریت شهری نیز از خواستن این محور پرتلفات سرباز می زند و خلاصه بر سر نخواستن این محور خطرناک همیشه دعوا است.
اینگونه که از شواهد پیداست ساماندهی کمربندی شیراز نه تنها نقش یک دستگاه بلکه عزم و ارادهای جمعی استانی و ملی را می طلبد تا شاید زخم کهنه و تصادف خیز اهالی فارس و شیراز التیام یابد.
ورود استاندار فارس برای میانجی گری
با دستور استاندار فارس مسئولیت کامل ایمنی بخشی و ساماندهی کمربندی جنوبی شیراز در سال گذشته به شهرداری این کلانشهر واگذار شد.
استاندار فارس با اشاره به عدم توافق راه و شهرسازی، راهداری و شهرداری شیراز در زمینه مدیریت کمربندی شیراز گفت: ما در اتاقهای در بسته نشستهایم و جوانان و فرزندان مردم در این جادهها جان میدهند.
محمد هادی ایمانیه افزود: تفاهمنامهای که در گذشته مبنی بر تقسیم وظایف به شکل ۶۰ به ۴۰ به ترتیب بین اداره کل راهداری استان و شهرداری شیراز منعقد شده بود اما به تصویب شورای شهر نرسیده و در پیچ و خم ادارات پاسکاری می شد از امروز بایگانی می شود و مسئولیت اداره کمربندی جنوبی شیراز از تیرماه ۱۴۰۱ به شهرداری واگذار می شود.
استاندار فارس گفت: مسئولیت کامل کمربندی شمالی نیز که هم اینک در دست احداث است به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان واگذار میشود و بودجه مورد نیاز برای تکمیل آن را هم تامین خواهیم کرد.
ایمانیه، از اداره کل راهداری استان خواست که به تعهدات خود در قبال کمربندی جنوبی شیراز با جدیت پایبند باشد.
با ورود استاندار فارس به موضوع ساماندهی کمربندی شیراز بالاخره بعد از سالها تقسیم مسئولیتی بین شهرداری این شهر و اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای فارس انجام و مسئولیت آن به این دو مجموعه واگذار شد که این مهم به امضا و تایید استاندار فارس و شورای اسلامی این شهر نیز رسید و اینگونه که از شواهد امر پیدا است وضعیت مدیریت این محور بالاخره تعیین تکلیف شد.
شهردار شیراز با اشاره به تفاهمنامه این نهاد شهری با برخی دستگاههای اجرایی استان در خصوص ساماندهی کمربندی شیراز گفت: بر مبنای این تفاهم از ابتدای سال ۱۴۰۲ کار ساماندهی این محدوده قانونی شکل میگیرد.
محمدحسن اسدی افزود: تفاهمی که در این راستا بین مدیریت شهری و دستگاهها و نهادهای مرتبط نظیر استانداری فارس، اداره کل راه و شهرسازی فارس، اداره کل راهداری و حملونقل جادهای فارس صورت گرفته و مورد قبول شورای اسلامی شهر شیراز است.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغههای مسئولین استان فارس ازجمله شورای اسلامی شهر و شهرداری این کلانشهر موضوع بسیار مهم کمربندی جنوبی با نام "کمربندی حضرت امام خمینی (ره)" است، اظهار کرد: این کمربندی سالیان زیادی است که شکلگرفته که بعد از شکلگیری آن، خیلی از شهرکها در این منطقه ایجادشده و مردم در این شهرکها ازجمله میانرود، فرهنگیان و فرزانگان ساکن شدهاند و همچنین برخی شاغلان منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی نیز که در محدوده کمربندی جنوبی قرار دارند، ساکن شیراز هستند.
به گفته اسدی؛ امروز با ورود به کمربندی جنوبی شاهد بینظمی و بههمریختگی در آن نظیر حرکت کامیونها، تریلر، موتورسیکلت و خودروهای سبک بوده که علائم رانندگی بهدرستی تعریفنشده، پایش تصویری و خطکشی و آسفالت مناسبی وجود ندارد و رفوژ وسط نیز حالت نازیبایی دارد.
وی با بیان اینکه ۱۸ کیلومتر از این کمربندی ۴۲ کیلومتری در محدوده قانونی و خدماتی شهر شیراز قرار دارد، تصریح کرد: تصمیم گرفته شده که شهرداری شیراز در ساماندهی محدوده خدماتی و قانونی شهر شیراز مشارکت کند.
او به مطالعاتی که در این زمینه انجامشده نیز اشاره و بیان کرد: شهرداری شیراز با تکمیل این مطالعات و طرح ساماندهی، اقدامات خود را آغاز و در یک بازه زمانی حداکثر یکساله شاهد ساماندهی این ۱۸ کیلومتر بهعنوان محدوده قانونی کمربندی جنوبی خواهیم بود.
بهبود آسفالت، خطکشی لازم، احداث کندرو، پایش تصویری، علائم ترافیکی، ساماندهی رفوژ وسط در یک بازه زمانی یکساله از مواردی بود که شهردار کلانشهر شیراز برای نظم و زیبایی کمربندی جنوبی و از همه مهمتر حفظ جان و سلامتی مردم و کاهش مصدومیت در این محدوده قانونی بر آن تأکید کرد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس نیز در این باره گفت: با تقسیم مسئولیت کمربندی شیراز بین شهرداری این شهر و اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای فارس و واگذاری مسئولیت آن به این دو مجموعه که امضا و تایید استاندار فارس و شورای اسلامی این شهر رسید، وضعیت مدیریت این محور تعیین تکلیف شد.
محمود رضا طالبان در گفت و گو با ایرنا افزود: این محور حدود ۲۰ سال قبل به بهره برداری رسید اما امروز و با توجه به شکل گیری سکونتگاههای در اطراف آن، عمده ترددهایی که در آن انجام می شود نیز درون شهری است.
او ادامه داد: تاکنون نیز جلسه های متعددی برای تعیین تکلیف و ساماندهی آن بین شهرداری اداره کل راهداری و راه شهرسازی انجام شده اما نتیجه نداشته است.
وی اظهار داشت: با پیگیری ها و تاکید استاندار فارس، توافقی در خصوص ساماندهی محور کمربندی حاصل شد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: کمربندی شیراز با حدود ۴۲ کیلومتر طول، از پل شهید اسکندری در محور بزرگراه شیراز – اصفهان آغاز و با در برگرفتن شمال، غرب و جنوب شیراز به پل شهدای نیروی دریایی در محور پل فسا منتهی می شود.
طالبان گفت: ۱۸ کیلومتر از این محور در محدوده قانونی شهر و ۲۴ کیلومتر آن نیز در خارج از محدوده قانونی شهر قرار دارد که بر اساس توافق انجام گرفته، مسئولیت ساماندهی شامل لکهگیری آسفالت،مباحث ایمنی و زیباسازی ۱۸ کیلومتر درون محدوده قانونی شهر به شهرداری و مسئولیت ۲۴ کیلومتر خارج از محدوده قانونی شهر به ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای فارس واگذار شد.
وی افزود: همچنین مقرر شد که اداره کل راه و شهرسازی فارس نیز ظرف ۲ سال نسبت به اجرای ۲ تقاطع غیر همسطح سفیر و قائم در این محور اقدام کند که عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.
او اظهار داشت: همچنین مقرر شد که کمربندی شمال شرق شیراز حدفصل پلیس راه پل فسا تا محور شیراز - خرامه که هم اینک حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با مشارکت شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سرمایه گذار بخش خصوصی تکمیل شود.
طالبان، ضمن قدردانی از اهتمام ویژه استاندار فارس و پیگیریهای وی برای تعیین تکلیف محور کمربندی شیراز افزود: اقدام رئیس، اعضای شورای شهر، شهردار شیراز و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس نیز که با هدف فراهم کردن شرایط ایمن برای تردد شهروندان در این محور با موضوع مسئولانه برخورد کردند نیز شایسته تقدیر است.
حال که با وساطت استاندار فارس گویی همکاری بین دستگاههای متولی و مدیریت شهری شیراز برای ساماندهی کمربندی این کلانشهر شکل گرفته باید منتظر ماند و دید که وعدههای داده شده تا چه حد از سوی ارگانهای متولی عملیاتی و شیراز از کمربندی ایمن و استاندار بهره مند خواهد شد.
نظر شما