امام جمعه شیراز: فرآیند مدیریت فرهنگی مطالعه نیازمند اصلاح و تکمیل است

شیراز-ایرنا-نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه فرآیند مدیریت فرهنگی مطالعه باید ، اصلاح و تکمیل شود، گفت:کمیسیون فرهنگی مجلس باید عرصه مدیریت را در این حوزه سامان دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ آیت‌الله لطف‌الله دژکام روز پنجشنبه در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار کرد: برای اینکه کار جامعه اسلامی به سامان برسد وظیفه همه ما اطاعت از رهبر معظم انقلاب است. رهبر معظم انقلاب توقعاتی از ما دارند که باید به آنها عمل کنیم. هرچند هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم اما تمام تلاش خود را برای اطاعت از منویات رهبری به کار گرفته‌ایم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: حرکت ما برای عملیاتی کردن نقشه مهندسی فرهنگی نیز تلاشی بوده برای عمل به وظیفه‌ای که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده‌اند و فارس اولین استانی بوده که رونمایی از نقشه مهندسی فرهنگی را انجام داده و در مسیر پیشبرد اهداف تعیین شده پیش رفته است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فارس در قله فرهنگ قرار دارد، بر ضرورت مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی تأکید کرد و گفت: مدیریت فرهنگی در گام دوم انقلاب اسلامی ضرورت دارد؛ مدیریت در عرصه فرهنکی باید یک بار دیگر تحلیل شود و نیاز است کمیسیون فرهنگی مجلس عرصه مدیریت را سامان دهد وگرنه هر کدام از مسایل فرهنگی متعددی که ما داریم باید مسئولی پیداکنند یا ارگان‌ها و نهادهای مردمی برای حل آنها تلاش کنند.

وی بیان داشت: کمیسیون فرهنگی بایستی شرایطی فراهم کند تا بتوانیم در عرصه فرهنگی مدیریت کنیم و حرکت فرهنگی را پیش ببریم. این جزو اولین وظایف این کمیسیون است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه نقش آفرینی مجلس نیز باید در این زمینه تقویت شود، گفت: اگر قوی کار کنیم رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود نمی‌گویند که در مدیریت فرهنگی بخش‌هایی از کشور با مشکل مواجه هستیم. رهبر معتقدند در این حوزه موعظه کافی نیست.

وی ادامه داد: شناسایی معضل و مشکل فرهنگی آغاز یک فرآیند است که باید به نقطه حل مشکل برسد. اما جای سوال دارد که چرا در این مسیر موفق نمی‌شویم؟ بایستی فرآیند تغییر و تحول فرهنگی شناسایی و اصلاح شود تا بتوانیم نسبت به نتیجه بخش بودن اقدامات‌مان امیدوار شویم. در وهله نخست کار جهادی باید در این عرصه انجام شود.

آیت‌الله دژکام گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر بخواهیم وضعیت موجود را ترسیم کنیم به مشکل برمی‌خوریم. لذا باید ابزاری طراحی و وضعیت فرهنگی استان در اتاق وضعیت بررسی شود. برای مدیریت باید ابزار آماده و وضعیت کنونی مشخص شود.

وی با بیان اینکه آینده‌پژوهی بدون در اختیار داشتن ابزار امکان پذیر نیست، گفت: مدیریت و آینده‌پژوهی نیازمند ابراز است. اگر ندانیم وضعیت‌مان چگونه است چطور می‌توانیم بهتر یا بدتر شدن آن را ارزیابی کنیم؟ باید ببینیم مدیریت بر اساس پیشگویی است یا با پیشبینی علمی انجام می‌شود؟ از مرحله اشراف و آینده پژوهی که رد شدیم بایستی راهبردها را مشخص و در نهایت برنامه‌ریزی کنیم؛ برنامه‌ای که وضعیت موجود و راهبرد مشخصی ندارد به جایی نمی‌رسد.

آیت‌الله دژکام گفت: رهبر معظم انقلاب در تمام مسائل راهبرد و سیاست کلی را ابلاغ کرده‌اند اما گویا ما عقب ماندن خود از رهبر را نادیده گرفته‌ایم.

وی به بودجه‌های فرهنگی تصویب شده در مجلس اشاره کرد و گفت: جای بسی خوشحالی است که اعتبارات به امور فرهنگی تعلق گرفته است. با توجه به اینکه سرفصل‌هایی برای دستگاه‌های اجرایی جهت پیشبرد امور فرهنگی تعریف کرده‌ایم تلاش می‌کنیم تا بودجه‌های دستگاه‌های مختلف را برای این سرفصل‌ها شناسایی کنیم.

آیت الله دژکام بیان داشت: اعتبارات و بودجه‌ها باید به تناسب نیاز به استان‌ها تخصیص یابد. کارهای خوبی در عرصه فرهنگی فارس انجام می‌شود اما باید مسئولان کشور هم ما را درک کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: برای اینکه نیروی انسانی را متناسب با اهداف رهبر معظم انقلاب تنظیم کنیم نیاز به تربیت، رشد و ارتقا نیروها داریم و در این زمینه هم نیازمند اعتبارات هستیم. باید با تفویض اختیار به استان‌ها و تخصیص اعتبارات دست ما را برای پیشبرد اهداف فرهنگی باز بگذارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha