شناسایی ۲۸۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در مازندران

ساری - ایرنا- سرپرست مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران از شناسایی ۲۸۸ مورد تغییرکاربری غیرمجاز در استان طی ایام تعطیلات نوروز امسال تا دهم اردیبهشت ماه خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران محمد رشید رستمی گفت: در این مدت هشت هکتار از اراضی کشاورزی استان با جلوگیری از کاربری غیر مجاز حفظ شده است.

وی ادامه داد:‌ برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و تغییر کاربری و تخریب اراضی برخورد می شود.

رستمی درخصوص فعالیت های صورت گرفته در زمینه جلوگیری از تصرف و تغییر کاربری های غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان مازندران در ایام تعطیلات نوروز اظهار کرد: گشت های حفظ کاربری اراضی کشاورزی و سامانه ۱۳۱ مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها در اراضی کشاورزی مازندران همواره در استان فعال است.

سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ۱۰ مورد اجرای تبصره یک، ۷۵ مورد اجرای تبصره ۲ و دو مورد اجرای قلع و قمع تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی را از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه جلوگیری از تصرف و تغییر کاربری های غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان در این مدت برشمرد.

وی با بیان اینکه با مراقبت مستمر و حضور فعال در عرصه های کشاورزی با هرگونه ساخت و ساز و تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی برخورد می شود، تصریح کرد: سامانه تلفنی ۱۳۱ با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع‌رسانی و پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی آماده دریافت هرگونه اخبار و اطلاعات مردمی در این خصوص است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد.

در اختیار داشتن تامین دستکم ۴۲ درصد از برنج مورد نیاز کشور به عنوان یک محصول راهبردی غذایی در کنار تولید قالب محصولات دیگری مانند مرکبات و انواع آبزیان و فرصت کشت دو یا چند باره هر قطعه زمین در مناطق جلگه ای ، این مزیت را برای مازندران در پی داشته تا بیش از ۱۱ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و نقش برجسته ای در امنیت غذایی ایران داشته باشد.

با این وصف ، کمبود زمین در مقابل تقاضای زیاد برای آن از سراسر کشور در استانی که از آب و هوای معتدل خزری برخوردار است و مواهب خدادادی بی نظیری مانند جنگل های هیرکانی و بیشترین میزان سواحل دریای خزر را در خود جای داده ، سبب شده است تا طی چند دهه گذشته گرفتار پدیده ناهنجار و امنیت شکنی به نام « تغییر کاربری غیرمجاز اراضی » مواجه شود.

قصه تلخ تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در مازندران اگرچه ممکن است آغازی داشته باشد ، ولی به طور قطع با توجه به ارزندگی زمین هایش در مقابل پیشنهادات وسوسه انگیز پایانی ندارد و نخواهد داشت و تنها راهکار برای مقابله با آن ، ایجاد دست اندازهای مختلف در کنار آگاهی بخشی به مردم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha