۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۴۹
کد خبر: 85101155
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

صادارت کرمان؛ معضل کارت‌های اجاره‌ای و سبد غیرجذاب محصولات

کرمان - ایرنا - در میان مباحث مطرح شده در نشست کارگروه توسعه صادارت کرمان، معضلاتی مانند کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و همچنین متنوع و جذاب نبودن سبد صادارتی این استان، از موانع مهم کاهش صادارت استان کرمان اعلام شد.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست کارگروه توسعه صادارت استان کرمان در سال جدید روز پنجشنبه در سالن پیامبر اعظم (ع) استانداری کرمان در حالی برگزار شد که آمار صادارت از گمرکات استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن با سقوط چشمگیری به نصف کاهش یافته و این برای استان معدنی و حاصلخیزی مانند کرمان نگران کننده است.

علل و عوامل مختلفی برای کاهش صادارت کرمان شامل موانع صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادارت، محدود بودن و نداشتن جاذبه برای سبد صادارتی، کارت های بازرگانی اجاره ای و صادرات محصولات کرمان از سایر کمرگات کشور در نشست کارگروه توسعه صادرات ذکر شد که در چند سال اخیر از عوامل اصلی بی رونقی صادارت کرمان بوده و هنوز تصمیم و اقدام مثبت و قاطعی برای حل این مشکلات اتخاذ نشده است.

تمرکز زدایی از توسعه تجارت خارجی

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت گفت: امسال سال تحول توسعه تجارت خارجی کشور است و در فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید شده است.

محمدصادق قنادزاده افزود: با توجه به اینکه پیش بینی می شود امسال رییس جمهور سفرهای خارجی فراوانی داشته باشد، فرصتی برای همه استان ها به ویژه استان کرمان با برخوداری از ظرفیت های موجود است که تحولی در توسعه تجارت خود انجام دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به تمرکززدایی عمده اختیارات تجارت خارجی به کارگروه توسعه صادارت استان کرمان واگذار شده که باید تصمیمات راهبردی استان در اینجا گرفته شود.

استان ها از ظرفیت رایزنان اقتصادی استفاده کنند

وی افزود: استان ها ارتباط قوی با رایزنان اقتصادی کشور برقرار نکرده اند، باید از ظرفیت مراکز تجارت خارجی و مشوق های صادارتی استفاده شود، البته باید کانال ارتباطی بین حوزه توسعه صادارت و صادرکنندگان تقویت شود.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: ۲۰ رایزن اقتصادی در کشورهای دنیا داریم، البته باید ببینیم که چقدر از این ظرفیت استفاده می شود و حتما با رایزنان نشست برگزار کنیم تا ظرفیت های استان برای آنها معرفی شود تا به کشور هدف منتقل شود.

وی بیان کرد: ما ۴۰ مرکز تجاری در دنیا داریم که این ظرفیت دیده نشده که با استفاده از این ظرفیت بخش خصوصی می توان به بازارهای هدف دسترسی پیدا کرد.

ترکیب سبد صادارتی کرمان جذاب نیست

قنادزاده با بیان اینکه ترکیب سبد صادارتی استان کرمان جذاب نیست خاطر نشان کرد: زیرا ۸۰ درصد صادارت این استان مس و فولاد است که در این سبد صادارتی غیرمتنوع، خام فروشی زیاد است، باید در این کارگروه ترکیب سبد صادارت تغییر کند.

وی افزود: امسال در سیاست گذاری ها و تبلیغات به صادارت با ارزش افزوده و دانش بنیان وزن بیشتری می دهیم و باید به سمت صادارت کالای مصرفی و واردات کالای مواد اولیه و خطوط تولید برویم.

قنادزاده بیان کرد: برای افزایش میزان صادارت گمرکات استان کرمان باید با بحث های کارشناسی تولیدات بخش خصوصی را برای صادر کردن از سایر نقاط به داخل استان کرمان بیاوریم.

حل مشکل شیوه بازگشت ارز به داخل کشور

وی ادامه داد: همه متفق القول هستیم که منابع ارزی از صادارت حتما به داخل برگردد و در این مورد سختی گیری می شود، اما در رابطه با شیوه های این برگشت می توان راهکار یافت و پیشنهادها در این رابطه را به ما اعلام کنید.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت گفت: در مورد سایت نمایشگاهی سیرجان نیز باید پس از سه مرتبه تمدید مجوز فاز اول آن اجرایی شده باشد که هیچ اقدامی انجام نشده و نیاز است تا هر چه زودتر با مشارکت بخش خصوصی فعال شود.

تنبیه صادرکنندگان

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در بحث صادارت باید خودمان را سرزنش کنیم، در تمام دنیا جوایز صادارتی دیده شده است، اما در کشور ما صادرکنندگان تنبیه می شوند و بانک مرکزی بلایی به جان صادرکنندگان کشور شده است که باید چاره اندیشی در این رابطه انجام شود.

شهباز حسن پور با اشاره به ارزآوری خوب تولید گل محمدی در شهرستان بردسیر افزود: اسانسی که از گل محمدی در سال گذشته تولید شده است به دلیل مشکل صادارت روی دست مردم مانده و به معضلی تبدیل شده که باید برای آن راهکار یافت.

خام فروشی گل محمدی بردسیر به جای صادارت اسانس

وی تصریح کرد: گل محمدی در حال حاضر به صورت خام فروشی به استان های دیگر حمل می شود و پس از فرآوری به نام بقیه استان ها صادر می شود در حالی که اسانس گل محمدی منطقه لاله زار بردسیر بهترین کیفیت را در کل کشور دارد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجوز سایت نمایشگاهی در سیرجان چند سال قبل اخذ شده، اما به واسطه برخی کوتاهی ها به نتیجه نرسیده است که امیدواریم با مساعدت مدیران هر چه زودتر این سایت راه اندازی شود.

کارت های اجاره ای مشکل کاهش صادارت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: آمار متفاوتی از صادرات استان کرمان موجود است و صادرات استان بر اساس نرخ تعهد ارزی در سال گذشته حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

مهدی حسینی نژاد افزود: معضل کارت های اجاره ای برای صادارت را در استان کرمان داریم که باید برای آن راه حل پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: آمار صادرات از کمرگات استان کرمان با آمار مرکز توسعه صادرات تفاوت فاحشی دارد که به لحاظ میزان صادرات در حق استان اجحاف می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلات در انجام تعهدات ارزی برای صادرکنندگان، برخی صادرکنندگان نمونه استان هم ترجیج دادند که محصول و کالاهای خود را از سایر گمرکات کشور انجام دهند.

وی بیان کرد: مجوز احداث سایت نمایشگاهی شهر سیرجان در سال ۱۳۹۷ اخذ شده که به دلیل مشکلات عملیاتی نشده است، اما اخیرا با محوریت اتاق اصناف آماده سرمایه گذاری و ساخت است.

کاهش ۵۰ درصدی صادارت کرمان

مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: آمار صادرات از گمرکات استان در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۵۶ میلیون دلار بوده و این آمار با کاهش تقریبا ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ به ۴۹۶ میلیون دلار رسید.

محمد ثمرخی افزود: پسته و مغز آن با ۱۸۶ میلیون دلار رتبه اول و محصولات مس با ۱۶۴ میلیون دلار رتبه دوم صادارت را در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص دادند که بیش از ۷۱ درصد صادارت استان کرمان را این ۲ محصول تشکیل می دهند.

وی اظهار داشت: صادارت پسته در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۸ درصد کاهش داشته که دلیل عمده این کاهش تغییرات اقلیمی و برداشت کم محصول و مشکلات ناشی از بازگشت ارز صادرکنندگان پسته است.

مدیرکل گمرکات کرمان تصریح کرد: عمده برگشت ارز به این استان مربوط به صنایع مس و واحدهای صنعتی و تولیدی است و عمده ارز حاصل از صادارت استان برگشت داده شده که در این بخش یک درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

وی با اشاره به صادرات محصولات کرمان از سایر گمرکات کشور اظهار داشت: در حالی که در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد دلار از گمرکات استان صادرات داشتیم، تقریبا ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلون دلار از سایر کمرگات کشور محصولات استان کرمان صادر شده که یک میلیارد و ۲۰۰ میلوین دلار مربوط به صنعت مس است.

ثمرخی ادامه داد: در سال گذشته با شرکت های مس وارد مذاکره شدیم تا قسمتی از صادارت شان را از داخل استان کرمان انجام دهند که موجب رشد صادارت مس کرمان در سال ۱۴۰۱ شد.

توسعه صادارت کالا با مزیت نسبی

معاون امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: در سال جدید برای افزایش تولید، حوزه صادرات فعال تر می شود و باید به سمت تولید و صادارت محصولاتی برویم که مزیت نسبی بیشتری داشته باشند.

امیر حسن زاده افزود: با توجه به آمار فاحش ۲ برابری صادارت محصولات کرمان از گمرکات نقاط دیگر کشور نسبت به گمرکات استان، علت و پیشنهادها از سوی سازمان توسعه تجارت به ما اعلام شود تا برای حل آن چاره اندیشی کنیم.

وی تاکید کرد: افراد و فعالان اقتصادی در نمایشگاهی که هفته آینده برای معرفی فرصت های و ظرفیت های تجاری، اقتصادی و غیره در تهران برگزار می شود، حضور فعالانه داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha