۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۱۴
کد خبر: 85101622
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جامعةالمصطفی پیشگام در طراحی فقه تخصصی است

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۱۴
کد خبر: 85101622
جامعةالمصطفی پیشگام در طراحی فقه تخصصی است

مشهد-ایرنا- رییس جامعة‌المصطفی العالمیه گفت: مسئله فقه‌های تخصصی در دهه‌های اخیر مورد توجه مراکز علمی و از جمله جامعةالمصطفی قرار گرفته و این نهاد از مراکز علمی پیشگام در طراحی و ارائه فقه‌های تخصصی در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام علی عباسی روز پنجشنبه در همایش بین‌المللی فقه و تربیت در مشهد افزود: هنوز در ابتدای مسیر فقه های تخصصی قرار داریم و این مهم به دانش عمیق‌تر و نظریه‌پردازی، تلاش‌ها و تدوین منابع جدیدی برای صاحب‌نظران و افرادی که می‌خواهند در این عرصه‌ها ورود پیدا کنند، نیازمند است.

وی اظهار داشت: در عرصه‌های فقهی مانند فقه عبادی دست‌مایه‌های قوی‌تری در اختیار داریم، اما فقه اقتصادی با نگاه به پدیده‌های اقتصادی نو نیاز به تلاش جدی‌تری دارد. فقه سیاسی با نگاه به اندیشه‌های سیاسی معاصر، چارچوب نظام دادن به قدرت، حکومت و حاکمیت نیز تلاش زیادی را می‌طلبد.

رییس جامعة المصطفی گفت: در عین حال دست‌مایه‌های بسیار ارزشمندی در میراث ما وجود دارد، اما تدوین این فقه‌های جدید نیاز به تلاش‌های جدید هم دارد. یکی از این عرصه‌ها، فقه تربیتی در کنار فقه بهداشت و سلامت، محیط زیست و خانواده است که امروزه جامعه انسانی با آن‎‌ها مواجه است، فقه در حقیقت نسخه کامل نظام زندگی بشر است.

وی با بیان اینکه احکام جزایی و کیفری هم قابلیت دارند تا از منظر تربیتی، بازخوانی و در فقه و تربیت دیده شوند، افزود: مباحثی همچون اقتصادی، صدقه دادن دارای آثار اجتماعی، اقتصادی و تربیتی هستند و لذا نگاه تربیتی به این ابعاد و گردآوری و تنظیم نوین این موارد برای ما یک افق جدیدی را در فقه فراهم می‌کند.

حجت الاسلام عباسی اظهار داشت: فقه‌های نو و تخصصی با احساس به چنین نیازی، شکل گرفته‌اند و جا دارد که مراکز علمی ما بر روی این موضوعات بیش از پیش مرکز داشته باشند، البته کمک گرفتن از نظریه‌های تربیتی هم می‌تواند ما را در مسیر شکل دادن این فقه‌های تربیتی کمک کند.

وی بیان کرد: انسان شناسی فقه ما به عرصه‌های مختلف از جمله مسائل عبادی، توجه دارد و حتی در همین فقه جزایی و کیفری نیز به ابعاد تربیتی توجه شده است و نه فقط جریمه‌های شخصی که انجام می‌دهد بلکه برخی از این مجازات‌هایی که پیش بینی شده برای تربیت خود انسان و برخی نیز برای این است که از آسیب به جامعه پیشگیری شود.

رییس جامعه المصطفی با بیان اینکه امروز در یک تقابل تمدنی ورود پیدا کرده‌ایم، افزود: یک تمدن مهاجم، انحصارگرا و سلطه جویی که در همه ابعاد زندگی بشر از نگاه انسان به جهان تا رفتارهای تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی خود را تمدن منحصر به فرد، مسلط و تعیین کننده می‌داند و مفاهیم، هنجارها، رفتارها، ارزش‌ها، نهادها و روابط اجتماعی را تعیین می‌کند.

همایش بین‌المللی فقه و تربیت به مدت ۲ روز در مشهد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha