۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۵۸
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85101736
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات اجرای فاز دوم پارک آبخیز جهانبین هفشجان آغاز شد

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۵۸
کد خبر: 85101736
عملیات اجرای فاز دوم پارک آبخیز جهانبین هفشجان آغاز شد

شهرکرد- ایرنا- عملیات اجرایی فاز دوم طرح پارک آبخیز جهانبین با اعتبار ۲۴ میلیارد ریال روز پنجشنبه در آیینی با حضور جمعی از مسوولان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این آیین اظهار داشت: این سازه از جنس سنگی ملاتی با حجم عملیات یک هزار و ۱۶۲ مترمکعب ایجاد و تلاش می شود تا شهریور امسال به بهره برداری برسد.

اصغر احمدی افزود: در مجموع این پارک یک مجموعه از فعالیت‌های حوزه منابع طبیعی شامل سازه‌های سنگی و ملاتی و اقدامات بیولوژیکی در عرصه است.

وی با بیان اینکه برای این طرح فازهای سوم و چهارم نیز پیش‌بینی شده است، گفت: در فاز سوم با مشارکت مردم اقدامات بیولوژیک و کاشت گیاهان دارویی انجام و پروژه به شورای شهر هفشجان واگذار می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: فاز چهارم طرح هم در قالب گردشگری و انجام فعالیت های ورزشی تعریف شده است.

احمدی حفظ محیط زیست، ایجاد پوشش گیاهی و کاهش تولید کربن را از مهمترین اهداف اجرای طرح پارک آبخیز هفشجان عنوان کرد و افزود: این طرح اقدام ملی و بین‌المللی در جهت ایجاد فضای سبز، کاهش کربن موجود در هوا، مهار و کنترل رواناب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش و تخریب خاک است.

اقدامات خوبی در حوزه آبخیزداری در سطح استان اجرا شده است

نماینده مردم شهرستانهای شهرکرد، بن و سامان نیز در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی استان اقدامات خوبی در سطح استان در حوزه آبخیزداری اجرا کرده و پارک آبخیز هفشجان نیز نمونه‌ای از این اقدامات است.

احمد راستینه افزود: امید است این فاز تا شهریور ماه تکمیل و سریع‌تر فازهای سوم و چهارم که مشارکت‌های مردمی و انجام اقدامات گردشگری است، آغاز شود.

به گزارش ایرنا، از بیش از یک هزار و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی این استان، عملیات آبخیزداری در یک چهارم این مساحت معادل حدود ۴۰۰ هزار هکتار اجرا شده است.

آبخیزداری به مجموعه‌ای از فعالیت‌های مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و برخی از رفتارهای مدیریتی در بخش مرتعداری و بیابان‌زدایی گفته می‌شود. از جمله عملیات مکانیکی می‌توان به اصلاح شیب آبراهه‌ها از طریق احداث بندها و سدها، تراس‌بندی و دیواره‌سازی برای حفاظت کناره‌های بستر رودخانه اشاره کرد. کاشت گونه‌های گیاهی مناسب، کشت نواری، کشت درختان با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و جنگل‌کاری نیز از جمله اقدامات بیولوژیکی در طرح‌های آبخیرداری محسوب می‌شود.

۸۲ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد آن را جنگل و ۶۲ درصد آن را مراتع تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha