نقش رسانه ها در ایجاد و ترویج سبک زندگی سالم تعیین کننده است

تبریز-ایرنا- رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با تاکید بر سلامت محور بودن برنامه های کلان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با هدف تغییر سبک زندگی ماشینی، گفت: نقش رسانه های گروهی در ایجاد، ترویج و تقویت سبک زندگی سالم بسیار مهم و تعیین کننده است.

دکتر حسین حقایی روز جمعه به مناسبت نامگذاری آخرین روز هفته سلامت تحت عنوان "پزشک خانواده و سبک زندگی سالم" در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع زندگی بدون تحرک و نیز دامنه گسترده استفاده از انواع مواد غذایی فست فودی که در میان خانواده ها و به خصوص نوجوانان روز به روز در حال افزایش است، باید از طریق آگاه سازی و ارایه اطلاعات مفید نسبت به مخاطرات این موضوع برای خانوارها اطلاع رسانی شود.

وی نامگذاری یکی از روزهای هفته سلامت تحت عنوان "سلامت و رسانه" را نشان دهنده اهمیت نقش آفرینی رسانه های گروهی در سالم سازی جامعه دانست و ادامه داد: بر همین اساس انتظار می رود اهالی رسانه و جامعه خبری با انتشار اخبار، گزارش ها و تولیدات فرهنگی و پزشکی مردم را نسبت به اهمیت موضوع سبک زندگی سالم آگاه کنند تا در سال های آینده مشکلات حوزه های بهداشتی و درمانی ناشی از سبک زندگی نادرست کاهش یابد.

حقایی اظهار کرد: از آنجائی که خانوده اولین نهاد اجتماعی است و افزایش نیروی جوان و خلاق در این رکن مهم اتفاق می افتد، مسیر یک جامعه نیز با آگاهی خانواده ها به سمت پویایی و شکوفایی بیشتر تغییر می‌ کند که در این راستا باید مسایلی مثل پوشش همگانی سلامت، جوان‌سازی جمعیت، افزایش سواد رسانه ای مردم، سالمندی و دسترسی عادلانه به بهداشت در سطح جامعه توسعه داده شود.

وی بی توجهی به موضوع مهم جوان سازی جمعیت را از چالش های اصلی شور در ابعاد اجتماعی، سیاسی، امنیتی و بهداشتی برشمرد و با تاکید بر اینکه رسانه ها در این زمینه باید فعالانه وارد میدان شوند، یادآور شد: تشکیل خانواده و فرزندآوری در جوامع مختلف یک اصل مهم شناخته شده است که این موضوع در ایران به دلیل سبک زندگی نادرست به فراموشی سپرده شده است.

حقایی با اشاره به اهمیت فرزندآوری در مکتب اسلام و نیاز کشور به جوان سازی جمعیت، گفت: متاسفانه قطار جمعیت و خانواده در ایران طی سال های گذشته دچار فراز و فرودهایی بوده و هیچ گاه با یک سرعت مطمئن و هدفمند حرکت نکرده است و به منظور جبران مافات، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان ماه سال ۱۴۰۰ در ۷۱ بند و ۸۳ تبصره به تایید شورای نگهبان رسید و برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد که رسانه های وظیفه دارند در این رابطه مطالبه گری کنند.

حقایی افزایش سن ازدواج در زوجین را از جمله چالش های مهم اجتماعی در راستای جوان سازی جمعیت کشور خواند و اظهار کرد: ضروری است شرایط ازدواج آسان در کشور برای جوانان فراهم شود تا تأخیر در فرزندآوری کاهش یابد و امکان چند فرزندی برای خانواده‌ها مهیا شود که در این زمینه نیز آگاهی دهی رسانه ها نقش نخست و محوری دارد.

به گفته وی در این راستا و به منظور اجرایی سازی مفاد قانون فوق، در دانشگاه علوم پزشکی تبریز قرارگاه جوانی جمعیت تشکیل و مصوبات آن پیگیری می شود که ایجاد اتاق استراحت مادر و نوزاد در معاونت بهداشت و مراکز تحت پوشش، ارائه سبد تغذیه‌ای مادران باردار و کودکان زیر ۶ سال، بیمه پایه مادران باردار، شیرده و کودکان زیر ۶ سال، کاهش تعهدات خدمت پزشکان و پیراپزشکان، آموزش‌های ۶ ساعته زوجین در مراکز مشاوره ازدواج و پوشش بیمه‌ای درمان زوجین نابارور از جمله این مصوبات است.

معاون بهداشتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان‌های دولتی، ممنوعیت توزیع رایگان اقلام پیشگیری از بارداری در شبکه‌های بهداشتی، آموزش‌های پیشگیری از سقط عمدی و ابطال پروانه پزشکی از دیگر مصوبات دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای اجرایی شدن قانون جوان سازی جمعیت است.

حقایی افزایش سن ازدواج در زوجین را از جمله چالش های مهم اجتماعی در راستای جوان سازی جمعیت کشور خواند و اظهار کرد: ضروری است شرایط ازدواج آسان در کشور برای جوانان فراهم شود تا تأخیر در فرزندآوری کاهش یابد و امکان چند فرزندی برای خانواده‌ها مهیا شود که در این زمینه نیز آگاهی دهی رسانه ها نقش نخست و محوری دارد.

به گزارش ایرنا، در هفته سلامت امسال از ۹ تا ۱۵ اردیبهشت ماه برنامه های مختلفی به منظور افزایش آگاهی های عمومی توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

روزهای هفته سلامت امسال به ترتیب با عناوین "پزشکی خانواده - پوشش همگانی سلامت" ، " جوانی جمعیت و سالمندی سالم" ، " دسترسی عادلانه به سلامت" ، " جامعه سالم و رشد تولید" ، " اقتصاد خانواده و پزشک خانواده " ، " سلامت و رسانه" و " پزشک خانواده و سبک زندگی سالم " نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha