مقام سابق اطلاعاتی چک: تن نیکسون در گور می‌لرزد!

تهران-ایرنا- رئیس سابق اطلاعات ارتش جمهوری چک با اشاره به سیاست ریچارد نیکسون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برای جلوگیری از اتحاد چین و روسیه گفت: سیاست کنونی غرب موجب اتحاد پکن و مسکو شده و تن نیکسون در گور می‌لرزد.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، پیتر پلز رئیس سابق اطلاعات ارتش جمهوری چک در مصاحبه یک رادیوی محلی خاطرنشان کرد: تحریم های غرب علیه روسیه و از بین رفتن اوکراین به عنوان یک منطقه حائل بین مسکو و کشورهای اروپایی، مسکو را قوی تر کرده است.

وی تحریم های غرب علیه روسیه را غیرقانونی و احمقانه ارزیابی کرد و افزود: فکر کردن به اینکه ملتی مثل روسیه با این همه منابع خدادادی، ثروت و تاریخ با رفتن شرکت هایی مثل مک دونالد آسیب می بیند خنده دار است.

این مقام سابق جمهوری چک به سیاست ریچارد نیکسون برای ایجاد تفرقه بین روسیه و چین اشاره کرد و گفت: سیاست های غرب موجب اتحاد چین و روسیه و بالاتر از آن، پیوستن هند و کشورهای غرب آسیا به ویژه ایران به این اتحاد شده است و به این خاطر، تن نیکسون در گور می لزرد!

پلز گفت: دیگر چیزی به نام دولت اوکراین وجود ندارد زیرا زمانی که بحث صلح مطرح می شود این اوکراینی ها نیستند که در این مورد تصمیم می گیرند بلکه این موضوع تابع تصمیمات واشنگتن و مسکو است.

وی، ارائه سلاح‌های اورانیوم ضعیف شده به اوکراین از سوی انگلیس را به چالش کشید و گفت: ممکن است ده ها یا صدها سرباز روس توسط این سلاح ها کشته شوند اما ارمغان اصلی آن برای مردم اوکراین، تولد نوزادان ناقص الخلقه و افزایش سرطان است.

به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا به شدت نگران اتحاد چین و روسیه است به طوری که در ماه های اخیر، تعداد زیادی از مقامات اروپایی از جمله رئیس جمهوری فرانسه و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به چین سفر کرده و بر اتخاذ سیاست مستقل از واشنگتن در قبال پکن تاکید کردند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز جمعه در یک نشست خبری در فلورانس ایتالیا اعلام کرد: ما به عنوان اروپایی ها، باید راه خودمان را در رابطه با چین برویم.

وی افزود: در مثلث اتحادیه اروپا، آمریکا و چین، مشخصا ما به واشنگتن نزدیک تر هستیم اما ما باید راه خودمان را برویم و در حال کار روی این موضوع هستیم.

این مقام اروپایی تصریح کرد: اروپا نباید جلوی رشد چین برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی را بگیرد. ما بخواهیم یا نخواهیم، چین به یک قدرت بزرگ تبدیل خواهد شد و مهم این است که چین چگونه قدرتش را مدیریت خواهد کرد.

دولت جو بایدن تاکنون لحن انتقادآمیزی را در قبال پکن بکار بسته و اقداماتی را با هدف جلوگیری از نفوذ چین انجام داده که شامل اعمال محدودیت های صادراتی در زمینه برخی از فناوری های خاص می شود. آمریکا همچنین اتحادیه اروپا را برای اقدامات مشابهی تحت فشار قرار داده است.

بر اساس گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، چین بزرگترین منبع واردات اتحادیه اروپا و سومین خریدار بزرگ کالاهای این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ بود. این مساله با توجه به آسیب پذیری رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در مقابل بحران کنونی اوکراین اهمیت می یابد.

رهبران اروپایی همچنین تلاش کرده اند روابط نزدیکی با پکن برقرار کنند تا این کشور را از حمایت از روسیه در جنگ اوکراین باز دارند.

بسیاری از رهبران اتحادیه اروپا همچنین مذاکره با چین را در هر گونه پیشرفت اساسی در زمینه کاهش گاز دی اکسیدکربن مهم قلمداد می کنند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در بازگشت از سفر به چین در اوایل ماه جاری، گفت که اتحادیه اروپا باید سیاست منحصربفرد خود را در مورد تایوان داشته باشد و از پیروی از دستورالعمل آمریکا در این زمینه اجتناب کند. او سپس گفت متحد بودن به معنای دست نشاندگی نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha