۵۵ درصد مراتع شهرستان دزفول مستعد حریق است

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۴۹
کد خبر: 85102400
۵۵ درصد مراتع شهرستان دزفول مستعد حریق است

دزفول- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با اشاره به وضعیت مناسب مراتفع و دیمزارهای دزفول به دلیل بارندگی های مناسب امسال، گفت: بر اساس مدل های ماهواره ای ۵۵ درصد وسعت این شهرستان در فصل گرما به دلیل خشک شدن مراتع مستعد آتش سوزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد شفیعی زاده روز جمعه در همایش بزرگداشت روز ملی شوراها در سالن مرحوم آیت الله قاضی دزفولی دانشگاه صنعتی جندی شاپور، ادامه داد: بارندگی های امسال در کنار موهبت ها، تهدید وقوع آتش سوزی های گسترده مراتع در فصل تابستان را به همراه دارد که هوشیاری در این زمینه الزامی است.

وی افزود: پارسال به دلیل تنش آبی بالا و بارندگی های کم تنها کمتر از ۱۰ درصد از وسعت مراتع شهرستان دزفول در وضعیت بحرانی و نیمه بحرانی حریق قرار داشت که این وسعت در امسال به پنج برابر افزایش یافته است.

شفیعی با تاکید بر لزوم آمادگی لازم برای مقابله و اطفای حریق مراتع در تمام دستگاه های شهرستان، گفت: آتش سوزی مراتع در استان آغاز شده است که به طور نمونه برای آتش سوزی در مراتع یکی از شهرستان های خوزستان در روزهای گذشته به دلیل وسعت حریق، نیروهایی از سه شهرستان به محل اعزام شدند.

وی همیاری و همراهی دهیاریها و شوراها برای شناسایی به هنگام حریق و مهار آتش سوزی احتمالی را بسیار ضروری دانست و افزود: با شکل گیری تشکل های مردمی و اطلاع رسانی سریع از آغاز حریق می توان امسال را با کمترین بحران آتش سوزی سپری کرد.

آتش زدن بقایای مزارع دزفول امسال به طور کامل ممنوع است

وی با اشاره به آغاز فصل آتش زدن بقایای مزارع گفت: آتش سوزی مزارع علاوه بر آسیب های زیست محیطی، به دلیل شرایط خاص امسال و امکان گسترش آتش سوزی به طور کامل ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان با قاطعیت برخورد قضایی می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول ادامه داد: با توجه به وضعیت مناسب مرتع های شهرستان دزفول و آغاز فصل چرای دام، مجوز برداشت علوفه در سطح مراتع این شهرستان صادر شده و برداشت علوفه از این مراتع بدون مانع است.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد وسعتی شهرستان دزفول منابع طبیعی و اراضی ملی است گفت: بسیاری از شهرهای تازه تاسیس شهرستان دزفول دارای تعرض های متعدد با منابع طبیعی هستند که برای رفع این مشکل اقدام مناسبی در حال انجام است.

۵۵ درصد مراتع شهرستان دزفول مستعد حریق است

جلوی تغییر کاربری اراضی کشاورزی در دزفول گرفته می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول، نیز در این همایش حفظ کاربری ها و جلوگیری از تغییر کاربری زمین های کشاورزی را مورد تاکید قرار داد گفت: سهل انگاری هایی برای مقابله با تغییر کاربری زمین های کشاورزی دزفول در گذشته انجام شده است که توقف این روند و برخورد قاطع با این پدیده به صورت جدی پیگیری می شود.

بهروز قمرزاده ادامه داد: مدیریت شهری دزفول در مقابله با تغییر کاربری زمین های کشاورزی به کمک جهاد کشاورزی بیاید تا جلوی این قانون شکنی گرفته شود.

وی گفت: با هماهنگی انجام شده با دستگاه قضایی مقرر شده است که از تغییر کاربری زمین های کشاورزی در شهرستان دزفول جلوگیری و با متخلفان برخورد قانونی شود که همکاری نزدیکتر مدیریت شهری، دستگاه قضایی و جهاد کشاورزی برای تحقق این مهم ضروری است.

آسفالت ۲ میلیون مترمربع از معابر دزفول نیاز به ترمیم دارد

رییس شورای اسلامی شهر دزفول با بیان اینکه شوراهای شهرستان دزفول نیاز به همفکری و ارتباط نزدیکتر هستند، گفت: تجربه شوراهای شهر و روستا برای ارتقای سطح خدمت رسانی به مردم در اختیار سایر شوراها قرار گیرد.

محمدحسن پرآور آموزش را نیاز کنونی شوراها دانست و ادامه داد: خدمت مطلوب شوراها به مردم جز با استفاده بهینه از زمان، سرمایه و بودجه ممکن نیست و شورای شهر دزفول آمادگی دارد برای ارتقای سطح آموزشی شوراهای شهرستان پیش قدم شود.

پرآور با انتقاد از ناهماهنگی دستگاه های مختلف شهری با شهرداری دزفول گفت: تمام دستگاه های خدماتی در سطح شهر باید با شورای اسلامی شهر در ارتباط باشند تا از کار موازی در شهر جلوگیری شود.

رییس شورای اسلامی شهر دزفول ادامه داد: این ناهماهنگی ها موجب شده است تا هم اکنون آسفالت ۲ میلیون متر مربع از سطح خیابان دزفول نیاز به ترمیم دارد که در صورتی که شهرداری دزفول موفق به اجرای ۵۰۰ هزار مترمربع آسفالت در سال شود، بهبود وضعیت خیابان های دزفول نیاز به چهار سال زمان دارد.

برخورد با فساد اولویت شوراها باشد

پرآور با بیان اینکه اقدام‌های خلاف قانون برخی شوراها موجب تضعیف جایگاه شوراها در سطح کشور شده است افزود: شورای اسلامی شهر دزفول برای شفافیت عملکرد خود، اقدام به پخش زنده تمام نشست های علنی خود کرده است ضمن اینکه برای اولین بار بودجه این شهرداری به صورت علنی منتشر و از نظر کارشناسان شهرستان استفاده شد.

وی عملکرد موفق شوراهای اسلامی را در گرو اعتماد متقابل میان مردم و شورا دانست و گفت: برخورد با فساد باید به عنوان اولویت در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر باشد و در این راستا شورای اسلامی شهر دزفول با ایجاد کمیته صیانت از حقوق مردم دفاع می کند.

۵۵ درصد مراتع شهرستان دزفول مستعد حریق است

برخی مدیران شهرداری را به کمیته امداد اشتباه گرفته اند

پرآور با بیان اینکه تمام مقدمه های ایجاد شهر هوشمند در دزفول فراهم شده است، گفت: نرم افزار و زیرساخت های لازم برای ایجاد شهر هوشمند خریداری شده است که با رفع موانع موجود هوشمندسازی شهرداری دزفول اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه برخی مدیران شهرداری ها را به کمیته امداد اشتباه گرفته اند، افزود: هر مدیری که مراجعه کننده ای برای اشتغال دارد، اولین جایی که این افراد را معرفی می کند شهرداری ها هستند و اگر شهرداری ها تسلیم این فشارها شوند، بحران مازاد نیروی انسانی شهرداری را تشدید می کند.

رییس شورای اسلامی شهر دزفول ادامه داد: رویه شهرداری ها باید به جای جذب نیروهای خدماتی به سمت جذب نیروهای متخصص تغییر کند.

آموزش نیاز کنونی شوراهای شهر و روستاست

رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول با بیان اینکه شوراها بر اساس ۹ اصل از قانون اساسی تشکیل شده‌اند، گفت: شوراها مظهر ظهور اراده مردم و نقطه عطفی در فضای سیاسی جمهوری اسلامی است.

عبدالعلی کریمی افزود: شوراها با گذشت ۶ دوره از فعالیت آنها به درختی تنومند تبدیل شده‌اند که به عنوان مشاورانی امین در کنار سایر مسوولان در حال خدمت و گره گشایی از مشکلات مردم هستند.

وی با اشاره به ضرورت آگاهی منتخبان شوراها نسبت به وظایف و اختیارات شوراها ادامه داد: اعضای شورهای شهر و روستا به عنوان نمایندگان مردم باید با دوری از منفعت طلبی و تلاش شبانه روزی همه توان خود را برای خدمت به مردم به میدان بیاورند.

کریمی افزود: دعوت از شوراهای فرادستی در کمیسیون ها و کمیته های برنامه ریزی استان، ضرورت آموزش قوانین به اعضای شورا و همچنین توجه به تجهیز شهرداری ها و دهیاری ها از جمله اقدام ها برای ارتقای جایگاه شوراها و شوراهای فرادست برای پیگیری مطالبه مردم است.

رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول با تاکید بر ضرورت آشنایی اعضای شوراهای شهر و روستا به قوانین، وظایف و اختیارات شوراها گفت: به آموزش منتخبان شوراهای شهر و روستا به عنوان نمایندگان مردم در ۲ سال اخیر بی توجهی شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری ها و دهیاری های شهرستان دزفول تجهیزات جمع آوری اصولی پسماند و ماشین آلات آتش نشانی ندارند، افزود: تکمیل، تدوین و به روزرسانی طرح های جامع شهری و طرح های هادی روستایی باید به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.

انتقاد از سهم اندک شهرستان دزفول از عوارض آلایندگی

وی با انتقاد از سهم اندک شهرستان دزفول از عوارض آلایندگی، گفت: شهرستان دزفول با ۱۲ شهرداری، چهار بخش و ۱۰۰ دهیاری کمترین سهم را از عوارض آلایندگی داشته و این در حالی است که وزارت نفت در بخش های مختلف این شهرستان مشغول فعالیت است.

کریمی عملکرد شرکت های کشت و صنعت در سطح شهرستان دزفول را مورد انتقاد قرار داد و ادامه داد: شرکت های کشت و صنعت فعال در سطح شهرستان دزفول نه موجب اشتغال در منطقه شده اند و نه حاضر به واگذاری زمین برای اشتغال جوانان می شوند.

وی افزود: پاسخگو کردن این شرکت ها و توجه به تاسیس واحدهای صنعتی صنایع تبدیلی زمینه را برای اشتغالزایی در منطقه فراهم خواهد کرد.

جاده های کم عرض شهرستان به قتلگاه تبدیل شده اند

رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول با بیان اینکه جاده های کم عرض در شهرستان به قتلگاه تبدیل شده اند، ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته برای تعریض این معابر کم کاری شده که با توجه به هزینه های بالا برای تعریض این خیابان ها و معابر حمایت استان از این طرح ها در دزفول مورد نیاز است.

وی ادامه داد: شهرستان دزفول با ۵۴۰ هزار نفر جمعیت تنها یک نماینده دارد این در حالی است که برخی شهرهای همجوار با ۱۴۰ هزار نفر جمعیت در حال تقسیم به ۲ شهرستان هستند ضمن اینکه تعداد نمایندگان این شهرستان باید به ۲ نماینده افزایش یابد.

۱۰۰ درصد بودجه برخی شوراها صرف پرداخت حقوق می شود

کریمی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد بودجه برخی شهرداری ها به مسایل جاری و پرداخت حقوق اختصاص دارد، گفت: استخدام بی رویه به ویژه در شهرداری های تازه تاسیس موجب شده که به دلیل ناتوانی در پرداخت حقوق احتمال انحلال آن شهرداری و تبدیل به دهیاری وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نهم اردیبهشت ۱۳۷۸ نخستین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز به فعالیت کرد که بر این اساس از نهم تا پانزدهم اردیبهشت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به نام هفته شورا نام گذاری شده است.

همچنین تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان دزفول به بیان مشکلات حوزه انتخابی خود کردند. وضعیت نامناسب جاده های دسترسی به شهرها و روستاها، فاضلاب و پساب شرکت خمیرمایه، فقر زمین های ورزشی روستاهای دزفول، افزایش چشمگیر سهم بیمه تامین اجتماعی برای پروانه های ساختمانی، قیر رایگان و ناتوانی شهرها در انجام تعهدات خود، ناپایداری وضعیت برق روستاهای جنوبی شهرستان، احشام سرگردان در سطح شهرهای شهرستان و فقر مراکز بهداشت و درمان در سطح روستاها و شهرهای تابعه از جمله مطالب مطرح شده توسطط اعضای شوراهای شهرستان دزفول در این جلسه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha