تولید ۱۶۴ میلیون اصله نهال سهم البرز در طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال

کرج – ایرنا – سرپرست اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان البرز به اجرای طرح مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در طی چهار سال در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: سهم این استان تولید و کاشت ۱۶۴ میلیون اصله نهال است.

«اصغر بیات» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح مردمی ملی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور با دستور وزیر جهاد کشاورزی در سال گذشته ابلاغ شد، افزود: پس از بررسی این طرح در هیات دولت و بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی و موافقت رییس جمهور و تاکید مقام معظم رهبری مقرر شد به منظور افزایش سرانه جنگل، فضای سبز و افزایش پوشش گیاهی کشور این طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در یک بازه زمانی چهار ساله از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ به مدت چهار سال اجرا شود.

وی اظهار کرد: بر اساس این طرح بایستی به ازای هر سال ۲۵۰ میلیون اصله نهال در نهالستان های تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تولید و با مشارکت تمام دستگاه های دولتی، شرکت های خصوصی، صاحبان صنایع، خیرین و با مشارکت جوامع محلی و تشکل ها در نقاط مستعد کشور کاشته شود که پیش بینی می شود پس از چهار سال به رقم بیش از یک میلیارد نهال هم برسیم.

وی به اسناد بالادستی این طرح همچون قانون هوای پاک و آیین نامه از جلوگیری از آلودگی هوا اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به مفاد این قانون بیشتر دستگاه های اجرایی کشور مثل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت کشور و دستگاه های مرتبط با موضوع سرانه فضای سبز مکلف هستند برای افزایش سرانه فضای سبز در کشور همکاری کنند.

بیات اضافه کرد:‌ همچنین وزارت نیرو مکلف است در مناطقی که شرایط بیابان زایی وجود دارد با منابع طبیعی برای تامین آب پروژه های بیابان زدایی و فضای سبز همکاری کرده و از طرفی شهرداری ها در اجرای قانون هوای پاک در شهرهایی که بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند مکلف هستند برای افزایش سرانه فضای سبز تا ۱۵ متر مربع به ازای هر نفر عملیات اجرایی نهال کاری و ایجاد کمربند سبز اطراف شهرهای تحت تاثیر پدیده بیابانزایی را اجرا کنند.

وی افزود: در این زمینه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و ادارات کل منابع طبیعی استان ها وظیفه تامین نهال مناسب با شرایط اقلیمی منطقه را بر عهده دارند که در این زمینه تولید نهال را در قالب این طرح مردمی انجام می دهیم.

تولید ۱۶۴ میلیون اصله نهال سهم البرز در طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال

تولید ۵۰ گونه جنگلی فضای سبز و زراعت چوب در البرز

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدای استان البرز با اشاره به سهم ۱۶۴ میلیونی البرز برای طی مدت چهار سال در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال، تصریح کرد: علیرغم اینکه البرز یک استان کوچکی است سهم تعهد تولید نهال البرز سالانه ۴۱ میلیون اصله تولید نهال با توجه به ظرفیت نهالستان های استان البرز که زیاد است به صورت ویژه دیده شده است.

وی گفت: از آبان ماه سال گذشته عملیات تولید نهال را در نهالستان بزرگ کرج در قالب این طرح مردمی آغاز کردیم که بذر بیش از ۵۰ گونه جنگلی فضای سبزی و زراعت چوب متناسب با شرایط اقلیمی استان را تهیه و تیمار کرده و کشت شده و در حال حاضر تمام این بذور جوانه زده و یک شرایط مناسبی در این نهالستان بزرگ کرج ایجاد کرده است.

بیات در خصوص نهالستان بزرگ کرج افزود: این نهالستان یکی از بزرگترین نهالستان های بزرگ کشور با مساحت ۱۳۴ هکتار است که تاسیس آن در سال ۱۳۴۲ انجام شده و به عنوان نهالستان مادری و پایلوت کشور هم به شمار می رود.

وی یکی از گونه های تولید شده در این نهالستان را سرو کوهی (اُرس) عنوان کرد که گونه شاخص استان البرز و نماد گیاهی استان البرز به شمار می رود و اظهار کرد: گونه پسته جنگلی (بنه) ، بادام کوهی، زرشک کوهی، داغداغان، زبان گنجشک، اقاقیا و گونه های زراعت چوب صنوبر تبریزی از دیگر گونه های گیاهی بومی البرز است که در این نهالستان در حال تولید است .

تولید ۱۶۴ میلیون اصله نهال سهم البرز در طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال

توزیع بیش از ۷۰۰ هزار اصله نهال در البرز و ۱۰ استان دیگر

بیات گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰۰ هزار اصله نهال از نهالستان بزرگ کرج بین متقاضیان بخش های دولتی و خصوصی و عموم مردم استان البرز و همچنین استان های مشابه شرایط اقلیمی البرز توزیع شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته هزار هکتار در البرز نهالکاری شد، افزود: بیش از ۱۰ استان به جز البرز متقاضی دریافت نهال بودند که نشان می دهد نهالستان بزرگ کرج باید به صورت ویژه در بحث اعتبارات و زیرساخت های مورد نیاز نهالستان دیده شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و ‌آبخیزداری استان البرز یادآور شد:‌از ۷۰۰ هزار اصله نهال ۴۵۰ هزار اصله در البرز و مابقی در ۱۰ استانی که شرایط اقلیمی همچون البرز داشتند کشت شد.

وی تصریح کرد: این نهالکاری ها در قالب تفاهم نامه نهالکاری مشارکتی با دستگاه های دولتی مثل اداره راه، آموزش و پرورش، صدا و سیما و دستگاه های نظامی وانتظامی، دهیاری ها، شهرداری ها و شوراهای اسلامی انجام شده است.

وی گفت: این موضوع می طلبد تمام آحاد مردم پای کار نهالکاری بیایند زیرا آثار مثبت نهالکاری و افزایش سرانه جنگل و فضای سبز برای تمام مردم است و این نهالکاری ها بابیستی همراه با مراقبت و آبیاری باشد تا هوایی سالم و پوشش گیاهی مناسب داشته باشیم تا یک ایران سرسبز داشته باشیم.

پنج هزار هکتارعرصه در البرز مستعد کاشت نهال

بیات ادامه داد: در البرز بیش از پنج هزار هکتار عرصه در نقاط شمالی استان همچون طالقان، ساوجبلاغ و کرج و مناطق جنوبی شامل اشتهارد،‌نظرآباد و چهارباغ شناسایی شده است که در صورت جذب اعتبارات عملیات نهالکاری در سال جاری هم صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: استان البرز نهالستان های زیادی در بخش های دولتی و خصوصی دارد که با توجه به سیاست گذاری صورت گرفته کل عرصه های مستعد برای اجرای این طرح مردمی را با اولویت استان البرز در تمام مناطقی که شرایط مناسب برای تامین آب و خاک و نگهداری بعد از کاشت را دارند را در نظر گرفته و عملیات نهالکاری صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: درختکاری در یک روز صورت می گیرد ولی یک عمر آن درخت نیاز به نگهداری می دارد و این اقدام صورت نمی گیرد مگر اینکه به لحاظ فنی شرایط آبی وخاکی گیاه راتامین کنیم و تمام برنامه ریزی ها بر این اساس است که در مناطقی نهالکاری صورت گیرد که از نظر شرایط اجتماعی فنی و منابع تامین و شرایط خاک مورد نیاز گیاه تامین شود بعد اقدام به نهالکاری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha