۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۲۵
کد خبر: 85102587
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام‌های چین و پاکستان در مسیر تعامل با طالبان

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۲۵
کد خبر: 85102587
گام‌های چین و پاکستان در مسیر تعامل با طالبان

تهران - ایرنا - بیش از یک سال و نیم از استقرار حکومت طالبان در افغانستان می گذرد اما با وجود تعامل برخی کشورها با این حکومت به دلیل ضرورت توجه به مردم افغانستان، اما هنوز هیچ یک از کشورهای جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

به گزارش ایرنا، در میان کشورهایی که به دلیل ضرورت توجه به مردم افغانستان ، برخی کانال های ارتباطی و تعامل با حکومت طالبان را بدون به رسمیت شناختن این حکومت در پیش گرفته اند، کشورهای همسایه افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و چین هستند.

حکومت طالبان افغانستان بارها مدعی شده است که شرایط لازم برای به رسمیت شناخته شدن در عرصه بین المللی را دارد و بارها خواستار تعامل با کشورهای جهان و شروع رسمی فعالیت سفارتخانه های کشورها در کابل شده است اما برخی ملاحظات از جمله مسائل امنیتی و مسئله حقوق زنان و دختران در افغانستان و وجود موانعی بر سر راه تحصیل آنان در افغانستان، باعث شده تا روند به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان با کندی مواجه شود.

در این میان ، به نظر می رسد پاکستان و چین به دلیل نیاز آنها به یک افغانستان امن و باثبات، چندان هم نسبت به رسمیت شناخته شدن حکومت افغانستان بی میل نباشند و شاید به همین دلیل است که آقای چین گانگ وزیر امور خارجه چین و امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان روز گذشته وارد پاکستان شده اند و قرار است نشست سه جانبه ای در سطح وزیران امور خارجه به میزبانی اسلام آباد برگزار شود. چین در تلاش است تا حکومت طالبان را نسبت به اتخاذ سیاست هایی که بتواند مسیر این حکومت برای به رسمیت شناخته شدن را هموار کند، متقاقد سازد.

پاکستان به عنوان کشور همسایه افغانستان و میزبان بیش از سه میلیون پناهجوی افغان، یکی از تاثیرپذیرترین کشورها از تحولات داخلی افغانستان است. اوضاع امنیتی افغانستان به شدت بر شرایط امنیتی پاکستان تاثیر مستقیم دارد و برخی ادعاها و مبنی بر وجود برخی کانال های همکاری میان طالبان افغانستان و گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان، دولت اسلام آباد را بر آن داشته است تا از هر طریق ممکن، مانع از تشدید فعالیت های این گروه تروریستی در پاکستان شود . از زمان تشکیل حکومت طالبان در افغانستان، فعالیت های تروریستی گروه تحریک طالبان پاکستان افزایش یافته و نگرانی های جدی برای دولت و ارتش این کشور ایجاد کرده است.

چینی ها نیز اولویت نخست شان اهداف تجاری و اقتصادی است و بدون تردید هر چه ثبات و امنیت در منطقه تقویت شود، فرصت مناسب تری برای تقویت فعالیت های و همکاری های تجاری و اقتصادی فراهم خواهد شد.

چینی ها که روند تقویت صلح و ثبات و کاهش تنش ها و اختلافات در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا را در پیش گرفته اند و موفقیت های قابل توجهی را نیز در این خصوص بدست آورده اند، سعی دارند روند مشابهی را اسیای مرکزی دنبال کنند و با توجه به ظرفیت های قابل توجه افغانستان در حوزه منابع طبیعی و نیز کشوری که می تواند در مسیر پروژه عظیم کمربند-راه ایفای نقش کند، حالا بدنبال آن هستند تا به استقرار ثبات و آرامش در افغانستان کمک کنند و بعید نیست حتی اگر لازم باشد، برای تحقق این هدف، پیش از دیگر کشورها به سمت به رسمیت شناختن طالبان گام بردارند.

به هر روی، امروز نشست سه جانبه چین-پاکستان-طالبان افغانستان به میزبانی اسلام آباد در کانون توجه جهانی قرار خواهد داشت و هرگونه توافق احتمالی در این نشست سه جانبه می تواند بر تحولات منطقه ای اثر گذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha