کلمبیا: آمریکا می‌خواهد درگیری ناتو و روسیه را میان بوگوتا و کاراکاس تکرار کند

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری کلمبیا آمریکا را به تلاش برای بازتولید درگیری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه، این بار میان کشورش و ونزوئلا متهم کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبرگزاری ائوروپا پرس (europapress)، گوستاوو پترو (Gustavo Petro) رئیس‌جمهوری کلمبیا در جریان سخنرانی در مجمع اقتصاد نوین در اسپانیا (Foro Nueva Economía en España)، ایالات متحده را متهم کرد که قصد دارد درگیری ناتو و روسیه را بین کلمبیا و و نزوئلا تکرار کند.

وی اینچنین استدلال کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، حمله به خاک ونزوئلا به دلیل اتحاد نظامی این کشور با روسیه را ترویج می‌کرد، در حالی که به دنبال سوق دادن کشور کلمبیا به سمت ناتو بود.

پترو بر رابطه برادرانه بوگوتا- کاراکاس تاکید و ابراز تاسف کرد: چند سال پیش می‌توانستیم وضعیتی مانند شرایط کنونی اروپا داشته باشیم، اما بسته شدن مرزها و وضعیت دوقطبی شدید بین دو دولت باقی ماند.

رئیس‌جمهوری کلمبیا خاطرنشان کرد از زمانی که او به قدرت رسیده است، این وضعیت دوقطبی برطرف و مرزها باز شده‌اند اما ونزوئلا با تحریم مواجه است.

وی در بخشی دیگر از اظهارات خود بار دیگر بر نقشی که اسپانیا می‌تواند به عنوان رئیس شورای اتحادیه اروپا ایفا کند، تاکید کرد. پترو از اهمیت روابط بین اسپانیا و کلمبیا به منظور ایجاد اتحاد بین اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین دفاع کرد و گفت این اتحاد اولویتی است که اقتصاد اروپا و آمریکای لاتین را به حرکت در می‌آورد.

گوستاوو پترو همچنین هشدار داد که کلمبیا نسل‌کشی به دست گروه‌های جنایتکار را شاهد بوده است. وی خاطرنشان کرد که این سازمان‌های مافیایی هستند که قدرت سیاسی دارند و با استفاده از ارتش های خصوصی مناطق را کنترل می‌کنند.

از زمان پایان عصر دوقطبی، آمریکا با معرفی خود به عنوان مالک جهان، از ناتو برای گسترش سلطه خود در سراسر کره زمین از جمله آمریکای لاتین استفاده کرده است. ناتو از طریق سه کشور کلمبیا، آرژانتین و برزیل به عنوان متحدان اصلی خارج از ناتو در منطقه آمریکای لاتین نفوذ دارد. اتحادی که همکاری‌ها و توافق‌نامه‌های میان آن‌ها، بیش از همه به سود ایالات متحده است؛ کشوری که وسواس زیادی برای مقابله با نفوذ چین و روسیه در آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت خود دارد.

حدود یکسال پیش، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، به طور رسمی دولت کلمبیا را متحد اصلی غیر ناتو برای واشنگتن معرفی کرد.

آرژانتین و برزیل نیز به ترتیب از سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۹ متحدان خارج از ناتو محسوب می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha