طرح پزشک خانواده برای همه مردم استان کرمانشاه اجرا می‌شود

کرمانشاه - ایرنا- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از آغاز اجرای طرح پزشک خانواده در شهرستان کنگاور خبر داد و گفت: طبق برنامه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به شرط تخصیص اعتبارات و تامین زیرساخت‌ها، طرح پزشک خانواده امسال در چهار مرحله برای همه مردم استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ ابراهیم شکیبا روز شنبه در یک نشست خبری که در سرسرای مرکز بهداشت استان کرمانشاه برگزار شد؛ افزود: اقدام برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری در مرحله اول به صورت پایلوت از اردیبهشت ماه در شهرستان کنگاور آغاز شده است.

برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش دسترسی و بهره‌مندی عادلانه مردم از خدمات سلامت است که با سابقه ۸۰ ساله در برخی از کشورها، موجب دسترسی مناسب‌تر و ارتقای کمی و کیفی خدمات سلامت شده است.

وی گفت: برای ۵۴ هزار نفر جمعیت شهری کنگاور ۱۸ پایگاه پزشک خانواده شامل یک پزشک،۲ مراقب بهداشت که حتما باید یکی از آنها ماما باشد پیش بینی شده که در حال حاضر ۱۰ پایگاه آن ایجاد شده است.

شکیبا با بیان اینکه اکنون با ۱۳ پزشک از ۱۸ پزشک طرح پزشک خانواده شهر کنگاور قرار داد بسته ایم؛ گفت: در طرح پزشک خانواده شهری به ازای هر پزشک سه هزار نفر و برای هر مراقب بهداشتی هزار و ۵۰۰ نفر تعریف شده که امیدواریم تا پایان مرحله اول که خرداد ماه است طرح پزشک خانواده در این شهر به طول کامل اجرایی شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه توضیح داد: اجرای طرح پزشک خانواده از سال ۸۴ در کشور و کرمانشاه کلید خورده و اکنون ۶۸۰ هزار نفر از جمعیت روستایی و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر استان زیرپوشش طرح پزشک خانواده است و از جمعیت ۸۸ هزار نفری شهرستان کنگاور؛ ۵۴ هزار نفر ساکن شهر باقیمانده است که تا پایان خرداد ماه زیر پوشش قرار می گیرند.

شکیبا بیان داشت: در حال حاضر پنج شهرستان استان کرمانشاه مانند روانسر، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و گیلانغرب که زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت شهری دارند؛ طرح پزشک خانواده به طور کامل در آنها اجرا می شود.

طرح پزشک خانواده برای همه مردم استان کرمانشاه اجرا می‌شود

وی اضافه کرد: طرح پزشک خانواده در ۹ شهرستان باقیمانده امسال به اجرا در خواهد آمد که در مرحله اول برای شهر کنگاور؛ در مرحله دوم از ابتدای تیرماه برای هفت شهرستان به جز کرمانشاه آغاز می شود.

این مقام مسئول اجرای طرح پزشک خانواده در مرحله سوم شهریور ماه و مرحله چهارم، بهمن ماه استان را مختص شهر کرمانشاه به خاطر جمعیت زیاد آن دانست و ابراز امیداوری کرد با تخصیص اعتبارات تا پایان سال طرح پزشک خانواده برای همه مردم استان کرمانشاه اجرایی شود.

شکیبا از مهمترین مزیت های طرح پزشک خانواده را کاهش هزینه های درمان برای افراد و دولت در دراز مدت عنوان کرد و بیان داشت: در این سیستم درمانی بیماران هزینه های بسیار ناچیزی در حد ۱۲ هزار تومان برای مراجعه به پزشک خانواده می پردازند و اگر از طریق نظام ارجاع به متخصص مراجعه کنند دولت ۷۰ درصد هزینه ویزیت آنها را می پردازد و این روش برای مردم و دولت بسیار ارزان تمام خواهد شد.

وی همچنین گفت: در این طرح برای هر پزشک (پزشک عمومی) شهری پرداخت ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان مصوب شده و پزشکان روستایی نیز ۲۰درصد به خاطر ایجاد انگیزه بیشتر از پزشکان شهری حقوق دریافت می کنند.

اکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ تخت در ۱۸ بیمارستان دولتی زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه فعال است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha