۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۲۰
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85102981
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وزیرخارجه چین: مسببان مشکلات افغانستان، دست از تحریم بردارند

اسلام‌آباد- ایرنا- وزیر امور خارجه چین خطاب به کشورهای تحریم کننده افغانستان و مسدودیت دارایی‌های این کشور گفت که مسببان مشکلات مردم افغانستان دست از تحریم برداشته و به مسوولیت خود برای رسیدگی به بحران افغانستان پایبند باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از محل وزارت امورخارجه پاکستان، «چین گانگ» امروز (شنبه) پس از برگزاری چهارمین دور مذاکرات راهبردی با وزیر امور خارجه پاکستان طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «بلاول بوتو زرداری» اعلام کرد: پکن آماده همکاری با کابل و اسلام‌آباد در حوزه‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم است.

وی افزود که چین از تعامل میان پاکستان و افغانستان برای رسیدگی به اختلافات فی مابین و پیشبرد مسیر تعامل و همکاری حمایت می‌کند و یکی از اهداف اصلی این سفر نیز حمایت از اهداف نشست مشترک وزرای خارجه سه کشور است.

وزیر امور خارجه چین خطاب به تحریم‌ کنندگان افغانستان و کشورهایی که دارایی‌های کابل را مسدود کرده‌اند، گفت که مسببان مشکلات مردم افغانستان دست از تحریم‌های یکجانبه و اعمال محدودیت مالی برداشته و به مسوولیت اصلی خود یعنی پرداختن به بحران افغانستان عمل کنند.

طالبان، نگرانی‌های امنیتی همسایگان را رفع کند

چین گانگ با اعلام آمادگی کشورش برای توسعه طرح‌های زیرساختی در افغانستان و کمک به بازسازی این کشور افزود که چین آماده گسترش پروژه راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (سیپک) به افغانستان است.

وی خطاب به طالبان گفت که این مهم است که گام‌های عملی برای اعمال نظام معتدل و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان برداشته شود و ما از حکومت طالبان می‌خواهیم که به نگرانی‌های امنیتی همسایگان خود رسیدگی کند.

وزیرخارجه چین: مسببان مشکلات مردم افغانستان، دست از تحریم‌ها بردارند

وزیر امور خارجه پاکستان نیز با تاکید بر اهمیت دستاوردهای همکاری دوجانبه با چین به ویژه برگزاری مذاکرات راهبردی و همسویی دو کشور برای کمک به مسائل افغانستان، گفت: اسلام‌آباد معتقد به همکاری برای تامین منافع مشترک در منطقه و پایداری صلح و ثبات برای همه کشورهای منطقه است.

بلاول زرداری با اشاره به اهمیت نشست مشترک با وزیر امور خارجه چین و سرپرست وزارت خارجه طالبان، گفت: ما مصمم به همکاری با افغانستان و کمک به کاهش مشکلات این همسایه هستیم اما پیام ما با طالبان این است که "کمک کنید تا کمک کنیم".

وی تاکید کرد که طالبان باید به تعهدات خود عمل کند که شامل تامین حقوق زنان و دختران در افغانستان، تحصیل آزادانه بانوان، مبارزه بی امان علیه تروریسم و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان می‌شود.

پاکستان به عنوان کشور همسایه افغانستان و میزبان بیش از سه میلیون پناهجوی افغان، یکی از تاثیرپذیرترین کشورها از تحولات داخلی افغانستان است. اوضاع امنیتی افغانستان به شدت بر شرایط امنیتی پاکستان تاثیر مستقیم دارد و برخی ادعاها و مبنی بر وجود برخی کانال های همکاری میان طالبان افغانستان و گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان، دولت اسلام آباد را بر آن داشته است تا از هر طریق ممکن، مانع از تشدید فعالیت های این گروه تروریستی در پاکستان شود. از زمان تشکیل حکومت طالبان در افغانستان، فعالیت های تروریستی گروه تحریک طالبان پاکستان افزایش یافته و نگرانی های جدی برای دولت و ارتش این کشور ایجاد کرده است.

ششمین نشست سه جانبه پکن، اسلام‌آباد و کابل امروز با حضور وزرای خارجه سه کشور به میزبانی «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان برگزار می‌شود.

«امیر خان متقی» قائم مقام وزارت خارجه طالبان نیز در راس یک هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی روز گذشته وارد اسلام‌آباد شد.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha