۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85103187
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هدایت تحصیلی در سنین پایین باید مورد توجه قرار بگیرد

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۱۸
کد خبر: 85103187
هدایت تحصیلی در سنین پایین باید مورد توجه قرار بگیرد

قزوین- ایرنا- سرپرست معاونت سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین گفت: هدایت تحصیلی و استعدادیابی علمی باید از سنین پایین مورد توجه قرار بگیرد اما تاکنون این مساله مورد توجه مناسب قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباسی کاظمی روز شنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه مشاغل با عنوان "نقش آموزش در رشد تولید" که با حضور جمعی از مسوولان در دانشگاه کارالبرز برگزار شد، افزود: هدایت تحصیلی و استعدادیابی در سنین پایین را یکی از نکات کلیدی برای ارتقای اثرگذاری آموزش ها در بهینه سازی مشاغل است.

این مسوول اظهار کرد: مجموعه آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به گونه ای متحول شود که بتوانیم از سنین پایین بر پایه داده های دقیق علمی استعدادهای نسل جدید را پیدا کرده و آن ها را به سمت توانمندی و علایق شان هدایت کنیم.

وی، افزایش فارغ التحصیلان بیکار را از معضلات عدم توجه به این مقوله برشمرد و افزود: ظرفیتی که جوانان دارند امیدآفرین است به شرطی که این ظرفیت ها به موقع شناسایی و سپس با مهارت آموزی و دانش افزایی از آن بهترین استفاده را در پیشبرد توسعه ای کشور داشته باشیم.

کاظمی برپایی اینگونه نمایشگاه ها را گام مثبتی برای آشنایی نسل جدید با مشاغل نو دانست و ضمن تشکر از متولیان آن گفت: امیدواریم با همیاری همه مسئولان شاهد ارتقاء وضعیت آموزش عمومی در شهرستان البرز باشیم.

وی افزایش فارغ التحصیلان بیکار را از معضلات ناشی از بی توجهی به علایق و توانمندی دانش آموزان دانست و افزود: ظرفیت جوانان، امیدآفرین است به شرطی که این ظرفیت‌ها به موقع شناسایی و سپس با مهارت آموزی و دانش افزایی از آن بهترین استفاده را در پیشبرد توسعه‌ای کشور داشته باشیم.

کاظمی بر بر لزوم مهارت‌آموزی در کنار تحصیل دانش توسط دانشجویان تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ مهارت آموزی در بین جوانان و دانشجویان موجب ایجاد اشتغال پایدار در جامعه می‌شود.

هدایت تحصیلی در سنین پایین باید مورد توجه قرار بگیرد

کمبود نیروهای ماهر در بخش صنعت

قائم مقام موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی کار قزوین نیز در این مراسم گفت: توجه به مهارت آموزی و معرفی رشته‌های درآمدزا و کارآفرین در مدارس و دانشگاه ها باید بسیار جدی گرفته شود.

حسن اسد افزود: دانشگاه علمی کاربردی یک دانشگاه جامع و مهارت محور است که برای رفع نیازهای جامعه با توجه به مأموریت‌های ابلاغی اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی، بزرگ‌ترین متولی مهارت‌آموزی و کیفی‌سازی مهارت زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شمار می رود، اظهار داشت: در این دانشگاه ضمن ساماندهی آموزش‌های بلندمدت، توسعه آموزش‌های کوتاه مدت نیز برای تجمیع و ارتقای مقطع تحصیلی برنامه‌ریزی شده است.

اسدی ادامه داد: جامعه به نیروی انسانی، مهارت و راندمان کاری بالا نیاز دارد و این مساله باید بیشتر از سوی مسوولان مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: متاسفانه چنند سالی است که ریل اصلی انتخاب رشته به خطا رفته و بیش از ۸۰ درصد افراد به دنبال انتخاب رشته‌های خاص هستند که تحت تأثیر دلایل اجتماعی، فرهنگی و عملکرد ما مسوولان قرار دارد و باید این رویه تغییر کند.

رییس دانشگاه کار البرز ادامه داد: همچنین برخی شغل‌ها سرکوب شده و به آن‌ها چندان توجه نمی‌شود و از طرفی رشد جمعیت نیز براساس سیاست‌های غلط آسیب دیده و چند سال آینده زنگ خطر نیروی انسانی و پیری جمعیت به صدا در خواهد آمد .

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در صنعت با کمبود نیروی ماهر مواجه هستیم که با ادامه این روند در آموزش، خدمات و بخش نظامی هم با این مشکل روبه رو خواهیم شد.

اسدی با تاکید برهدایت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان به عنوان آینده سازان جامعه افزود: به همین منظوربرای چهارمین سال نمایشگاه مشاغل در دانشگاه کار برگزار می‌شود و حدود چهار هزار دانش‌آموز از آن بازدید می‌کنند.

وی یاد آور شد: امسال از حوزه صنعت هم چهار گروه در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند تا نیروی کار خود را پیدا کنند.

همزمان با هفته مشاغل، دانشگاه کار با همکاری آموزش و پرورش شهرستان البرز و به همت نهادهای مختلف مانند خانه کارگر چهارمین نمایشگاه مشاغل را برگزار کرد.

این نمایشگاه با حمایت فرمانداری شهرستان البرز و توسط موسسه آموزش عالی کار، مرکز علمی کاربردی خانه کارگر و آموزش پرورش از ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت ماه از ساعت هشت صبح تا ساعت ۲۰ در محوطه دانشگاه کار آماده بازدید عموم مردم خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha