۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85103251
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رفع معضل ۱۸ ساله سایت بازیافت زباله آزادشهر فقط در هشت ماه
عکس آرشیو است

گنبدکاووس - ایرنا - اهتمام به رفع معضل ۱۸ ساله سایت بازیافت زباله‌ آزادشهر که به دلیل جانمایی نامناسب علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی به سبب بوی نامطبوع ناشی از تلمبار و پردازش روزانه ۳۲۰ تن زباله‌، آسایش اهالی این دیار را سلب کرده بود در کمتر از هشت ماه، مصداق کامل انقلابی و جهادی بودن دولت سیزدهم است.

به گزارش ایرنا، سایت بازیافت زباله آزادشهر که با هدف دفن بهداشتی و بازیافت طلای کثیف مناطق شهری و روستایی هفت شهرستان شرق گلستان با جمعیت تقریبی ۹۰۰ هزار نفر در ۱۸ سال پیش توسط سازمان پسماند استان و همراهی دیگر نهادهای متولی و نظارتی از جمله محیط زیست راه‌اندازی شده بود به سبب جانمایی نامناسب، مشکلات عدیده‌ای در آلودگی‌ زیست محیطی (نفوذ شیرابه‌ها به اراضی زراعی و سفره‌های آب) و انتشار بوی نامطبوع ایجاد می‌کرد.

جانمایی نامناسب این سایت زباله در فاصله ۹۰۰ متری با شهر آزادشهر، مصداق ضرب‌المثل "خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج" و نیز اصرار مسوولان متولی بر فعالیت این مکان با وجود اعتراضات مردمی و مسوولان آزادشهر مصداق ضرب المثل "نرود میخ آهنین بر سنگ" بود.

با این حال پیگیری‌ مردم و مدیران آزادشهر در سطح استانی و ملی برای انتقال مکان سایت بازیافت زباله این شهرستان به مکانی دیگر سرانجام به بار نشست و مدیران جدید سازمان حفاظت محیط زیست و مدیریت پسماند گلستان در دولت آیت الله رییسی به‌عنوان مسوولان متولی متقاعد شدند نسبت به انجام مطالعات مکان یابی پهنه‌های جدید دفن پسماند در شرق استان اقدام نماید.

بازدید معاون رییس جمهور از سایت زباله آزادشهر

نخستین اقدام دولت سیزدهم برای حل این مشکل حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سایت بازیافت زباله آزادشهر بود که در این سفر، سلاجقه از انعقاد قرارداد مطالعه جانمایی محل جدید دفن پسماند شرق استان با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خبر داد و گفت: دولت در کنار مردم منطقه است و اجازه نخواهد داد بوی ناشی از زباله مردم را اذیت کرده و منابع آب و خاک منطقه با استعداد فراوان برای کشاورزی با مشکل مواجه شود.

رفع معضل ۱۸ ساله سایت بازیافت زباله آزادشهر فقط در هشت ماه
بازدید رییس سازمان حفاظت محیط زیست از سایت بازیافت زباله آزادشهر در ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

وی افزود: منتظریم که نتیجه مطالعه جانمایی محل دفن پسماند جدید آزادشهر اعلام شود و پس از آن با اجرای طرح جدید مردم منطقه از بوی نامطبوع زباله نجات پیدا خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر استانداری گلستان برای حل مشکل سایت دفن پسماند و نجات مردم منطقه از بوی نامطبوع آن، اقدامات مناسبی از جمله تبدیل پسماند به کمپوست انجام داد.

سلاجقه ادامه داد: محصول نهایی تولید پسماند در این سایت مدیریت شده و بخش باقیمانده آن هم به سایت زباله آق‌قلا منتقل می‌شود و شیرابه تولیدی آن نیز با هدف جلوگیری از نابودی منابع آب و خاک جمع‌آوری می‌گردد.

وی گفت: ساخت تصفیه خانه سایت زباله آزادشهر در دستور کار قرار دارد و به زودی ساخت آن آغاز خواهد شد.

اعتراف به نامناسب بودن سایت زباله آزادشهر

نامناسب بودن مکان فعلی سایت بازیافت زباله آزادشهر با وجود تاکید مدیران قبلی بر جانمایی درست آن سرانجام توسط مدیرعامل جدید سازمان پسماند گلستان مورد تایید قرار گرفت و "حسن ملک شاهکویی" ۲۷ آذر ۱۴۰۱ و در جلسه کارگروه پسماند این شهرستان با اشاره به برخی مشکلات زیست محیطی سایت بازیافت زباله‌های شرق گلستان واقع در حومه آزادشهر گفت: در مکان‌یابی سایت فعلی کارشناسی دقیق و لازم انجام نشده و تلاش خواهد شد برای رفع معضلات آن، مکان جدیدی تامین شود.

وی افزود: مطالعه تامین زمین مناسب برای بازیافت و دفن بهداشتی زباله‌های شرق گلستان توسط یک گروه از استادان و کارشناسان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در حال انجام است که به محض مشخص شدن زمین مناسب نسبت به جایجایی سایت بازیافت زباله آزاشهر اقدام می‌شود.

ملک شاهکویی اضافه کرد: نزدیکی به شهر و واقع شدن در کنار جاده بین المللی شمال - مشهد مکان فعلی بازیافت زباله آزادشهر سبب شده تا بوی ناشی از پردازش زباله‌ها و متصاعد شدن بوی گاز "متان" ناشی از انبار زباله‌ها مردم منطقه را به‌شدت آزار دهد.

وی ادامه داد: جای تاسف دارد که مطالعات قبلی که برای مکان یابی سایت بازیافت زباله آزادشهر انجام شد، توسط کارشناسانی از مرکز آموزش عالی علمی - کاربردی زیرمجموعه سازمان محیط زیست انجام شده و این نهاد هم آن‌را تایید کرده است.

مدیرعامل سازمان پسماند گلستان بیان داشت: تاکنون ده‌ها میلیارد تومان برای سایت فعلی بازیافت زباله آزادشهر هزینه شده و همچنان اعتباراتی برای تجهیز و رفع نواقص این مکان پیش بینی شده است.

ملک شاهکویی همچنین با بیان اینکه مکان جدید بازیافت زباله‌های شرق گلستان به احتمالی زیاد در اراضی کم بازده مناطق شمالی شهرستان گنبدکاووس خواهد بود، گفت: این مکان نباید هیچ گونه مشکل زیست محیطی یا مزاحمتی برای مردم، اراضی زارعی و منابع آبی زیرزمینی داشته باشد ضمن آن‌که سازمان محیط زیست هم باید آن‌را تایید کند.

به گفته وی، غرس نهال در حاشیه سایت‌ بازیافت زباله در آزادشهر به کاهش مشکلات زیست محیط آن کمک می‌کند.

رفع معضل ۱۸ ساله سایت بازیافت زباله آزادشهر فقط در هشت ماه
سخنرانی استاندار گلستان در مصلی نمازجمعه آزادشهر ۱۶ دی ۱۴۰۱

آغاز مقدمات جابجایی سایت پسماند زباله آزادشهر

استاندار گلستان هم ۱۶ دی ۱۴۰۱ در جمع نمازگزاران جمعه آزادشهر ضمن اشتباه دانستن جانمایی سایت پسماند زباله این شهر و رعایت نکردن استانداردهای زیست محیطی گفت: جابجایی این سایت، مطالبه به‌حق مردم است و با انجام مقدمات اولیه، این کار تا پایان دولت انجام خواهد شد.

علی‌محمد زنگانه افزود: دولت و مجموعه مدیران گلستان ۲ برنامه کاری برای سایت پسماند زباله آزادشهر در نظر گرفته اند که یکی برنامه مداخله‌ای و کاهش آسیب و دیگری انجام اقدامات لازم برای بهبود وضعیت موجود است.

زنگانه، حفر چاه پایش، فنس‌کشی، درخت‌کاری، نصب دستگاه زباله‌سوز و راه‌اندازی خط جدید پردازش زباله و تصفیه خانه شیرابه را از جمله اقدامات مداخله‌ای برای سایت پسماند زباله آزادشهر برشمرد و اضافه کرد: مطالعات علمی مکان جدید دفن زباله شرق گلستان درحال انجام است که پس از نهایی‌ شدن و تامین منابع مالی مورد نیاز در کوتاهترین زمان عملیاتی خواهد شد.

ممنوعیت تخلیه زباله در سایت آزادشهر

اهتمام دولت سیزدهم به رفع معضل ۱۸ ساله سایت بازیافت زباله آزادشهر طی هشت ماه گذشته سبب شد تا دستگاه قضایی گلستان هم همسو با اهداف دولت مردمی، انقلابی و جهادی آیت الله رییسی و پاسخ به مطالبه مردم ولایتمدار این شهرستان به این مساله ورود کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان روز گذشته (۱۶ اردیبهشت) اعلام کرد که براساس مصوبه کارگروه استانی نظارت و پیگیری حقوق عامه این استان شمالی از این پس دفن زباله در سایت آزادشهر ممنوع است و از یک هفته دیگر با حضور دادستان این شهرستان از این اقدام جلوگیری می‌شود.

محمود اسپانلو با اشاره انتقال روزانه ۳۰۰ تن زباله از یک استان همجوار به سایت زباله آق قلا گفت: با توجه به اولویت حل مشکل موجود در آزادشهر، از این پس انتقال زباله از سایر استان‌ها به سایت آق قلا ممنوع است و به جای آن ۲۰۰ تن زباله آزادشهر به سایت آق قلا منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: اداره کل محیط زیست گلستان و نیروی انتظامی موظفند بر اجرای این مصوبه نظارت کرده و نتیجه را مستمر به دبیرخانه کارگروه گزارش کنند.

رفع معضل ۱۸ ساله سایت بازیافت زباله آزادشهر فقط در هشت ماه
عکس آرشیوی است

اسپانلو ادامه داد: همچنین اداره محیط زیست و مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان موظفند برای پاکسازی کامل محل فعلی دفن زباله تا رفع بوی نامطبوع در سایت آزادشهر اقدام کنند و تا زمان راه‌اندازی سایت جدید بازیافت زباله‌های شرق استان در گنبدکاووس، فقط بازیافت زباله خشک در سایت آزادشهر مجاز است.

رضایت عمومی مردم آزادشهر از انتقال سایت بازیافت

فرماندار آزادشهر هم بابیان اینکه سایت بازیافت از ۱۸ سال پیش تاکنون مشکلات عدیده‌ای را برای مردم و محیط زیست این شهرستان ایجاد کرده است، گفت: انتقال این سایت به مکان دیگر مطالبه عمومی مردم و نخبگان آزادشهر است و تحقق آن رضایت عمومی را به همراه خواهد داشت.

سیدجواد کریمی یادآور شد: مردم و نخبگان آزادشهر از همان ابتدا راه‌اندازی سایت بازیافت زباله در حومه این شهر با آن مخالفت کرده و همواره پیگیر انتقال آن به مکانی دیگر از جمله اراضی لم یزرع و شوره زار نواحی شمالی شهرستان همجوار یعنی گنبدکاووس بوده و هستند.

وی اضافه کرد: پیگیری‌های ۱۸ ساله مردم و مسوولان آزادشهر در سطح استانی و ملی نتیجه داد و با اهتمام دولت مردمی و انقلابی آیت الله رییسی، سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استاندار گلستان و سازمان پسماند استان در آینده‌ای نزدیک این معضل ابتدا با عدم تخلیه زباله تر در آن و در ادامه انتقال آن به مکان جدید رفع خواهد شد.

شهرستان آزادشهر با افزون بر ۱۰۴ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان و در حاشیه ۲ جاده بین المللی آزادشهر به شاهرود (سمنان) و آزادشهر به خراسان‌های شمالی و رضوی واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha