محرومیت زدایی از روستاهای فارس در سایه اهتمام دولت سیزدهم

شیراز- ایرنا- دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن سیاست محرومیت زدایی از روستاها و مناطق محروم را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار داده و عزم جدی مدیران دولتی هم بر این است که با توانمندسازی روستاها علاوه بر توقف روند مهاجرت روستائیان به شهرها، زمینه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را نیز فراهم کند.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین سرشماری جمعیت روستایی استان فارس، حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت استان و تعداد روستاهای دارای سکنه این استان نیز افزون بر چهار هزار روستا است.
رئیس جمهور ۱۵ مهرماه سال گذشته در همایش روز ملی روستا و عشایر گفت: با وجود اینکه امروز در روستاها آب، برق، مدرسه و خانه بهداشت فراهم شده اما همچنان شاهد مهاجرت روستانشینان هستیم چرا که اقتصاد روستایی را به صرفه نمی‌بینند.
آیت الله رئیسی هدف گذاری شعار «روستای مولد دانش پایه» را راه حل این مشکل دانست و افزود: تجمیع سبک زندگی ارزشمند عشایر و روستاییان با علم و دانش روز، زنجیره تولید کاملی را شکل می دهد که به ارتقای تولیدات دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده بیشتر منجر خواهد شد و وقتی ارزش محصول افزایش یافت و سود آن عاید کشاورزان شد، مهاجرت معکوس روستاییان را بدنبال خواهد داشت.
رئیس جمهور دوم مهرماه ۱۴۰۰ نیز در نشست شورای اداری استان ایلام به معضل حاشیه نشینی در شهرها اشاره کرد و گفت: باید کارخانه بزرگ اقتصاد در مناطق روستایی احداث شود تا مناطق حاشیه ای شهرها اینگونه تشکیل و توسعه پیدا نکنند.
دکتر رئیسی افزود: در این زمینه باید مشکلات روستاها رفع و با راه اندازی کارخانه های اقتصادی و فراهم کردن فرصت شغلی برای مردم از رشد حاشیه نشینی جلوگیری شود.

محرومیت زدایی از روستاهای فارس در سایه اهتمام دولت سیزدهم

حفظ اشتغال، رمز ماندگاری روستائیان در روستاها
استاندار فارس، با اشاره به نگاه دولت مردمی دکتر رئیسی به مناطق محروم گفت: اگر بتوانیم به علت بپردازیم و اشتغال روستاها را حفظ کنیم، هیچ روستایی حاضر به مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها با این حجم از مشکلات موجود در این مناطق نخواهد شد.
دکتر محمد هادی ایمانیه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون سعی ما بر این بوده که به روستاها توجه بیشتری شود و بخش قابل توجهی از اعتبارات را صرف کمک به روستاها کنیم.
او ادامه داد: اگر مشکل تامین آب روستاها و اشتغال روستائیان حل شود و در بحث بهداشت و درمان و برخی فعالیت‌های عمرانی هم به روستاها توجه کنیم، سیر مهاجرت از روستاها به شهرها متوقف و حتی معکوس خواهد شد.
وی، با اشاره به تشکیل قرارگاه محرومیت زدایی از روستاها گفت: امیدواریم با هم افزایی بین استانداری فارس، بسیج سازندگی، ستاد اجرایی فرمان امام کمیته امداد و بنیاد مستضعفان بتوانیم توجه ویژه‌ای به روستاها و حاشیه شهرها داشته باشیم.
استاندار فارس گفت: سیاست کلی نظام آنچه که منطبق با قانون اساسی، فرمایشان امام راحل، رهبر معظم انقلاب، اسناد بالا دستی و همچنین برگرفته از اعتقادات دینی ما است توجه به روستائیان و عشایر است.
ایمانیه افزود: رویکردی که دولت سیزدهم و رئیس جمهور نیز تحت نظارت رهبر معظم انقلاب و بر اساس دستورات ایشان در دستور کار قرار داده توجه به روستاها است و ازابتدای آغاز فعالیت دولت مردمی سیزدهم تاکنون نیز اقدامات قابل توجهی در جهت محرومیت زدایی از روستاها انجام شده است.

محرومیت زدایی از روستاهای فارس در سایه اهتمام دولت سیزدهم

مشارکت روستائیان در اجرای پروژه های عمرانی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم گفت: مدیریت استان آمادگی دارد که در جهت توانمندسازی روستاها، بخش هایی از پروژه هایی که در سطح روستاها انجام می شود را به دهیاری ها واگذار کند، از جمله بحث آماده سازی و ساخت واحدهای مسکن که در قالب طرح نهضت ملی مسکن دیده شده است.
محمود رضایی کوچی در گفت و گو با ایرنا افزود: به دهیاری ها و شوراهای روستاها نیز اعلام کرده ایم که چنانچه در منطقه جغرافیایی خودشان منابع اقتصادی وجود دارد که امکان مشارکت مردم فراهم باشد و یا مانند استفاده از ظرفیت معادن موجود در روستاها و یا پروژه های آبخیزداری عام المنفعه باشد، شوراهای روستاها می توانند با مشارکت مردم در این پروژه ها ایفای نقش کنند.
وی ادامه داد: در توسعه روستایی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و فرهنگی، دستگاه های اجرایی وظایفی دارند که این دستگاه ها در قالب قرارگاه محرومیت زدایی استان در روستاها فعالیت داشته و خدمات رسانی می کنند.
او اظهار داشت: در بحث تامین آب آشامیدنی افزون بر ۵۰۰ روستای استان دچار مشکلات کم آبی و تنش آبی بودند که تاکنون مشکل افزون بر ۱۰۰ روستا در این زمینه حل شده و رفع مشکل ۳۰۰ روستا نیز در دستور کار قرار دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: در بحث بهسازی روستایی هم که توسط بنیاد مسکن انجام می شود، با کمک دهیاری ها، سال گذشته افزون بر ۲ میلیون متر مربع آسفالت در سطح معابر روستاهای استان انجام شد که یک جهش چشمگیر در این زمینه محسوب می شود.
رضایی کوچی گفت: در حوزه گازرسانی نیز اقدامات انجام شده منجر به این شده که امروز اکثر روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای گاز هستند.

محرومیت زدایی از روستاهای فارس در سایه اهتمام دولت سیزدهم

افزایش اشتغال در روستاها با اجرای طرح توسعه منظومه های روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس هم گفت: این اداره کل با آغاز طرح توسعه منظومه های روستایی، افزایش اشتغال در روستاها و ایجاد مشوق برای کاهش مهاجرت ها را کلید زده است.
سید علیرضا حمیدی افزود: بر اساس این طرح که در یک بخش از یک شهرستان مطالعه می‌شود، زنجیره ارزش در روستاها تعریف و طرح‌های پیشران در آن بررسی و اجرا می‌شود.
وی، با بیان اینکه در این طرح متولی اشتغال خود مردم هستند افزود: هم اینک منظومه روستایی در شهرستان های شیراز، جهرم و سپیدان به شکل آزمایشی در حال اجرا است.
او اظهار داشت: بنیاد مسکن در حوزه فنی و تهیه طرح های روستایی نیز موفقیت هایی داشته است.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس ادامه داد: دراستان فارس افزون بر ۲ هزار و ۳۸۰ روستای دارای طرح هادی شناسایی شده که از این تعداد طرح هادی ۷۰۰ روستا نیازمند بازنگری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha