ساخت آزمایشگاه ژئوتکنیک در سوریه با همکاری پژوهشگاه زلزله‌شناسی ایران

تهران- ایرنا- پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ایران و مرکز ملی زلزله‌نگاری سوریه تفاهم نامه جامع همکاری در حوزه‌های مختلف پژوهشی و فناوری مرتبط امضا کردند که یکی از مفاد آن طراحی و ساخت آزمایشگاه پیشرفته ژئوتکنیک در سوریه است.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در سفری دو روزه چهارشنبه گذشته (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲) در صدر هیات عالی رتبه‌ای به سوریه سفر کرد.

در این سفر «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت میان ایران و سوریه» همراه با ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی‌مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی به امضای مقامات دو طرف رسید.

یکی از این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه همکاری‌های علمی زلزله‌شناسی بود که بر مبنای ارائه توانمندی های علمی و فنی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به طرف سوری امضا شد و در قالب تفاهم نامه جامع همکاری در حوزه های متنوع پژوهشی و فناوری زلزله شناسی و مهندسی زلزله بین پژوهشگاه و مرکز ملی زلزله نگاری کشور سوریه به امضا رسید.

رئیس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باند پهن پژوهشگاه به عنوان نماینده اعزامی همراه هیات ایرانی، تصریح کرد این تفاهم‌ نامه شامل توسعه تجهیزات، آموزش و توانبخشی کادر فنی و تبادل تجربیات متخصصان در زمینه لرزه نگاری است به نحوی که به پیشرفت مرکز ملی زلزله نگاری این کشور کمک کند. طراحی و ساخت یک آزمایشگاه پیشرفته ژئوتکنیک در کشور سوریه از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

به گزارش ایرنا، با توجه به آسیب پذیری و واقعیت لرزه خیز بودن کشور، بر اساس پیشنهاد سازمان یونسکو و تصویب دولت، مؤسسه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با مجوز شورای گسترش آموزش عالی در آذر ۱۳۶۸ تأسیس شد. این مؤسسه در پاییز ۱۳۷۸ بر اساس مصوبه چهارصد و هشتمین جلسه شورای گسترش آموزش عالی به پژوهشگاه ارتقا یافت و در مردادماه ۱۳۸۰ اساسنامه جدید پژوهشگاه تصویب شد. تشکیلات جدید پژوهشگاه نیز در ۲۲ شهریورماه ۱۳۸۶ به تصویب هیات امنای پژوهشگاه رسید و از طرف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای اجرا ابلاغ شد.

پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی از سه معاونت فناوری، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، اداری، مالی و توسعه منابع و چهار پژوهشکده زلزله شناسی، مهندسی سازه، مهندسی ژئوتکنیک و مدیریت خطرپذیری و بحران تشکیل شده است. همچنین مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باندپهن کشور با ایستگاه لرزه نگاری مستقر در نقاط مختلف کشور نیز از جمله بخش های دیگر و تازه تاسیس این پژوهشگاه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha