ماجرای قطع درختان جنگل "وسطی کلا" آمل چه بود

ساری- ایرنا- کاربران فضای مجازی مازندران در رصد جدیدترین سوژه ها بر روی "قطع درختان کهنسال در آمل"‌ تمرکز کرده اند و با انتشار و دست به دست کردن فیلمی کوتاه، خبر از قطع درختان کهنسال منطقه وسطی کلای این شهرستان دادند، اما مسوولان امر این فیلم را مربوط به سال گذشته می دانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ موضوع از این قرار است که روز گذشته فیلم کوتاهی با عنوان "‌قلع و قمع درختان کهنسال در دل جنگل های آمل "‌در فضای مجازی منتشر شده است و در توضیح این فیلم نیز عنوان شد :‌ "مدتی است اهالی روستای وسطی کلا در شهرستان آمل شاهد قطع درختان کهنسال آزاد و بلوط هستند و این موضوع موجب رنجش خاطر آنها شده است. درختان کمیاب و یکصدساله آزاد در این جنگل قطع شده است. "

این فیلم به اثر قطع درخت افتاده این جنگل اشاره می کند و در ادامه توضیح داده می شود :‌ درخت افتاده ای که باید خاک جنگل شود قاچاقچیان قطع کردند و با خود بردند و در حالیکه جنگل های مازندران باید درختان افتاده زیادی باشد اما خبری از کنده این درختان نیست. درخت بلوط ۳۰۰ ساله که در جنگل افتاده است بزودی اثری از این درخت نخواهد بود و درختانی که طی روزهای اخیر قطع شده اند و قاچاقچیان با کاهگل می پوشانند تا بدینگونه زمان قطع آن قدیمی نشان دهند.

این فیلم و توضیحات مفصل فرد موردنظر برای تمامی دوستداران طبیعت دردآور و سخت و برخورد با عوامل این کار به طور قطع خواسته این افراد است  اما جوابیه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آمل مرهمی برای دوستداران طبیعت شده است چرا که این فیلم مربوط به سال گذشته بود و اکنون از وقوع چنین حوادث دلخراش طبیعی در این جنگل خبری نیست.

رد قطع درختان وسطی کلا در سال جاری

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل درخصوص ویدئو منتشر شده با عنوان "قلع و قمع درختان کهنسال در دل جنگل‌های آمل - وسطی‌کلا" آن را به مربوط به سال گذشته اعلام کرد.

این اداره در جوابیه اش اعلام کرد که ویدئو منتشر شده مربوط به سال‌گذشته بوده و در همان‌ زمان، مأموران حفاظتی این اداره با شناسایی عامل قطع درختان جنگلی، نسبت به تنظیم پرونده تخلف و ارجاع به مرجع قضایی اقدام و دادگاه بدوی حکم به محکومیت متهم صادرکرد.

در بخش دیگری از جوابیه این اداره کل آمده است : اما متهم نسبت به رای صادره اعتراض و در نهایت پرونده در دادگاه تجدید نظر استان مازندران منتج به صدور رای برائت شد.

ویدئو منتشر شده مربوط به سال‌گذشته بوده و در همان‌ زمان، مأموران حفاظتی این اداره با شناسایی عامل قطع درختان جنگلی، نسبت به تنظیم پرونده تخلف و ارجاع به مرجع قضایی اقدام و دادگاه بدوی حکم به محکومیت متهم صادرکرد.

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آمل در متن این جوابیه به گستردگی حوزه استحفاظی و انجام فعالیت های حفاظت از عرصه های طبیعی سطح شهرستان‌های آمل و محمودآباد اشاره کرد و گفته که کمبود شدید نیروی حفاظتی، نیروهای خدوم منابع طبیعی بصورت شبانه روزی با بهره‌گیری از امکانات موجود، نسبت به حفاظت از جنگل‌ها و مراتع تلاش نموده و در حفظ انفال با احدی مماشات نمی‌نمایند.

در ادامه این اداره از شهروندان و همیاران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب منابع طبیعی، از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.

ماجرای قطع درختان جنگل "وسطی کلا" آمل چه بود؟

قدمت جنگل های شمال ایران به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل بر می گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته ای است. مساحت این عرصه های جنگلی در حدود یک درصد جنگل های اروپاست ولی تعداد گونه های آن ۱۶ درصد گونه های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می شود و تا گُلی‌ داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

استان مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی دارد که اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهر، بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را زیر پوشش دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد.

حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد.

ماجرای قطع درختان جنگل "وسطی کلا" آمل چه بود؟

جبران کمبود نیرو حفاظت از منابع طبیعی مازندران با جذب نیروهای جدید

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:‌ با بازنشسته شدن تعدادی از نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی اقدامات لازم برای جذب و بکارگیری نیروهای جدید در دست اقدام است.

سرهنگ مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری گفت:‌ با اخذ مجوزهای لازم برای جذب این نیروها در آینده نزدیک به جمع نیروهای حفاظت از منابع طبیعی استان اضافه خواهندشد.

وی ادامه داد : برای مقابله و جلوگیری از قطع درختان در عرصه های جنگلی با استقرار نیروهای گشت بیشتر در مناطق این مسائل رصد می شود تا موردی از قطع درختان رخ ندهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha