توسعه گازرسانی و مهاجرت معکوس جوانان برای فعالیت کشاورزی در روستاهای مازندران

ساری- ایرنا -گاز رسانی به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه ای با هدف فراهم کردن رفاه در روستاها علاوه بر بهبود وضعیت زندگی روستاییان نویدبخش مهاجرت معکوس جوانان برای فعالیت‌های کشاورزی درمازندران شده است، خدمتی که از اولویت های اصلی دولت مردمی آیت الله رئیسی نیز محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق آمار رسمی شرکت گاز مازندران همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم حدود چهار هزار میلیارد تومان طرح های گازرسانی به روستاها و بازسازی و توسعه خطوط تغذیه در حال اجرا است تا علاوه بر این که ۴۰۰ روستای در انتظار گاز تا پایان سال آینده از این نعمت برخوردار شوند، شرایط برای فعالیت های کشاورزی با استفاده از انرژی پاک گاز دوچندان شود.

از آن جایی که توسعه کشت گلخانه ای از دو سال گذشته یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت، همسو با این رویکرد شرکت گاز استان مازندران به اجرای طرح های توسعه ای با هدف تامین گاز برای متقاضیان گاز کشاورزی توجه ویژه ای کرده است، طبق آمار ۱۱هزارو ۱۵۷ مشترک از مجموع مشترکان گاز استان کشاورزی هستند که سالانه حدود ۶درصد گاز مصرفی استان را به خود اختصاص می دهند.

شرایط آب و هوا و زمین های مازندران در زمینه کشت گل و گیاه بویژه گل های زینتی، کشت گلخانه ای خیار، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای و لیمو ترش در داخل بافت های روستاهای استان که از خدمات زیر ساختی آب، برق و به ویژه گاز نیز برخوردارند، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری با حجم اندک همراه با دریافت تسهیلات کم بهره در اشتغالزایی و درآمد روستاییان مازندران به وجود آورده است.

توسعه محصولات کشاورزی باغی گلخانه ای با هدف تامین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، تثبیت اشتغال روستائیان و معکوس مهاجرت از شهرها به روستاها، توسعه صادرات و ارزآوری به عنوان اولویت وزارت جهاد کشاورزی از ۲ سال پیش در مازندران عملیاتی شده است.

همسو با این رویکرد، جهاد کشارزی مازندران فرصت صدور مجوز بدون تشریفات و هزینه برای گلخانه کوچک مقیاس با مساحت کمتر از ۳۰۰متر مربع همراه با پرداخت تسهیلات کم بهره ۱۵۰ تا ۴۵۰میلیون تومانی فرصت اشتغال و کسب درآمد را در روستاهای مازندران فراهم کرده است.

طبق آمار رسمی استان مازندران سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمیعت دارد که حدود نیمی از آنان در بیش از سه هزار و ۵۰۰ روستا زندگی می کنند، روستاهایی که تا ۹۵درصد آنها از خدمات زیر ساختی آسفالت، آب، برق، گاز و تلفن برخوردارند.

هم اکنون استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید می کند.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

توسعه گازرسانی و مهاجرت معکوس جوانان برای فعالیت کشاورزی در روستاهای مازندران

محدودیتی در جذب اشتراک گاز کشاورزی مازندران وجود ندارد

مدیر عامل شرکت گاز مازندران با بیان این که توسعه گاز رسانی برای فعالیت های کشاورزی سبب محرومیت زدایی و مهاجرت معکوس جوانان را در پی دارد، گفت : در دو سال اخیر تقاضا برای گرفتن علمک مصرف گاز کشاورزی در استان افزایش چشم گیری یافته است.

قاسم مایلی رستمی روزیکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که ۲۰۰ پیمانکار در نقاط مختلف استان درحال عملیات لوله کشی گاز هستند، افزود: شرکت ملی گاز به هیچ عنوان مشکل تامین اعتبار برای اجرای طرح های گاز رسانی به مردم ندارد و صورت وضعیت مالی پیمانکاران نیز سر موقع طبق قرارد داد به حسابشان واریز می شود.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح‌های گازرسانی در دولت سیزدهم مازندران‌ عنوان کرد: اجرای طرح خطوط تغذیه فشار قوی از "طالع رودبار "تا" خطیرکوه" و از "خطیرکوه" تا "ورسک" با هدف از بین بردن افت فشار گاز را در دست اجرا داریم که در آینده خط "ورسک" را نیز به گاز "فیروزکوه" وصل خواهیم کرد.

نصب بیش از ۲۲ هزار علمک گاز در استان مازندران

مدیر عامل شرکت گاز استان مازندران به نصب بیش از ۲۲ هزار علمک در شهرها و مناطق صعب العبور روستایی استان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ از این تعداد ۶ هزار علمک در شهرها و ۱۶هزار علمک در روستاها بوده است.

وی با اشاره به صعب العبور بودن و دور دست بودن روستاهای باقیمانده و سختی چندین برابری اجرای لوله گذاری در مسیرهای ناهموار، سنگی و شیب دار گفت: تا پایان امسال تعداد ۶۵ روستای این استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل می‌شوند.

مایلی رستمی تعداد علمک‌های نصب شده در مازندران را بیش از ۸۵۶ هزار مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۴۰۰ هزار مورد در شهرها و ۴۵۶ هزار مورد در روستاها نصب شده است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۵۹ شهر و ۲ هزار و ۶۰۰ روستا در استان مازندران از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha