زایش سومین گوساله گوزن زرد در ارسنجان فارس، سال خوب برای حیات وحش

شیراز- ایرنا- با فراهم شدن شرایط مناسب برای زایش گوزن زرد ایرانی در پهنه محیط زیستی و تکثیر و پرورش ارسنجان، سومین گوزن زرد ایرانی در سایت پرورش و نگهداری گوزن زرد این شهرستان متولد شد.

به گزارش ایرنا، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان یکشنبه با اعلام این خبر گفت: تمام تمهیدات برای فراهم شدن شرایط امن و ایمن زیست گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان پیش بینی شده است.
حسن ابراهیمی، با بیان اینکه این شرایط نوید بخش تولد گوساله بیشتر در این منطقه است افزود: تولد سومین گوساله در فاصله کمتر از دو هفته در این منطقه برآیند ایجاد محیط امن و ایمن برای اینگونه در معرض انقراض است.
خبر تولید نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال جاری ۲۶ فروردین و تولد دومین گوساله هفتم اردیبهشت منتشر شد.


وی ادامه داد: گوزن زرد ایرانی زیر گونه‌ای از گوزن زرد است که در آستانه انقراض قرار داشت ولی با تمهیدات انجام شده از خطر انقراض در ایران نجات یافت.
ابراهیمی اضافه کرد: گوزن زرد برای نخستین بار در منطقه جزیره اشک شمال کشور احیا و سپس با افزایش جمعیت تعدادی از آنها به زیستگاه تاریخی خود در حوزه زاگرس منتقل شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان گفت: با هر گونه عوامل خطر، ورود و شکار در این پهنه زیست محیطی از سوی یگان حفاظت محیط زیست جلوگیری و مطابق با قانون برخورد خواهد شد.
ابراهیمی افزود: انتظار است تمام کسانی که در روستاهای اطراف و مناطق همجوار تردد دارند با ماموران یگان حفاظت محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: سایت احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی به مساحت ۳۰۰ هکتار در ارسنجان این روزها زیستگاهی مناسب برای این دسته از حیوانات و حیات وحش است.
به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان، این گوزن یک گونه منقرض شده در طبیعت به شمار می‌رود و تنها در سایت‌های محصور شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.
ابراهیمی افزود: گوزن زرد ایرانی از نظر حفاظتی از سوی سازمان بین المللی حیات وحش جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض اعلام شده و در سال های گذشته با ایجاد شرایط امن و ایمن در پهنه زیست محیطی نگهداری گوزن زرد، جمعیت این گونه کمیاب رو به فزونی است.
وی اظهار داشت: تعداد گوزن زرد در این سایت به دلیل نبود تعارضات از جمله گونه پلنگ، فراهم شدن امنیت، تغذیه و توزیع علوفه در فصول خشک سال، پایش و گشت و کنترل و مدیریت بهینه، رشد نسبتا مطلوب و خوبی داشته است.
ارسنجان در فاصله ۱۳۱ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha