بیش از یک هزار میلیارد تومان در بخش فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای هزینه شد

بوشهر - ایرنا - مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای احداث ۲ هزار و ۱۰۰ فضای ورزشی استاندارد در قالب طرح شهید سردار سلیمانی هزینه شده است.

محمد جعفری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا در بوشهر افزود: ۴۰ درصد این اعتبار از طرف آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ و ۶۰ درصد مابقی از محل مشارکت استان‌ها و ظرفیت‌های مختلف شامل برنامه و بودجه، شورای آموزش و پرورش، خیران، دهیاران، شورای شهر، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، گروه‌های جهادی، مردم، مدیران، مدارس و درآمدهای اختصاصی تامین شده است.

وی اظهار کرد: با این میزان اعتبار تاکنون یک هزار و ۵۶۷ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای (یک هزار و ۱۷ پروژه در هفته تربیت بدنی و ۵۵۰ پروژه در نیمه شعبان) معادل ۷۵ درصد فضاهای تعریف در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

جعفری ادامه داد: تلاش می‌شود تا پایان شهریور و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید تمام پروژه‌های باقی مانده مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: قبل از اجرای طرح شهید سردار سلیمانی تعداد فضاهای ورزشی کشور سه هزار و ۳۸۹ فضا و سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزی نیز ۳۴ صدم مترمربع بود که با اجرای این طرح ۴۰ درصد به تعداد فضاهای ورزشی اضافه شد و انتظار می‌رود با پایان طرح سرانه ورزشی دانش‌آموزی نیز افزایش یابد.

وی یادآور شد: در راستای توسعه فضاها و اماکن ورزشی استاندارد از سال گذشته احداث ۲هزار و ۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای شامل یکهزار و ۹۰ زمین چمن مصنوعی، ۲۵۴ سالن ورزشی سقف بلند تیپ ۲ به مساحت هر کدام ۶۰۸ متر، ۲۷۴ زمین ساحلی و ۴۸۳ سالن ورزشی تیپ پنج یا کلاس درس تربیت بدنی در قالب طرح شهید سلیمانی تعریف شد.

به گفته جعفری اجرای طرح آموزش و توانمندسازی جامع ویژه معلمان تربیت بدنی در تابستان امسال و راه‌اندازی ۳۲ کانون تندرستی در همه استان‌های کشور با رویکرد ارتقای سواد حرکتی، اصلاح ناهنجاری‌های قامتی و مدیریت وزن از جمله مهمترین فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش است.

وی در خصوص کانون‌های تندرستی اظهار کرد: اعتبار ابلاغ شده برای هر یک از این کانون‌ها ۲۰۰ میلیون تومان است که در اولین فرصت دوره تربیت مدرس برگزار و در صورت مدیریت صحیح امکان دادن سهمیه بیشتر برای سال آینده وجود دارد.

ارزیابی شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان

جعفری ادامه داد: امسال برنامه ارزیابی شایستگی‌های حرکتی به طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان اضافه می‌شود.

مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح ارزیابی شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان طی ۲ سال گذشته به صورت پایلوت در مرکز هر استان برای ۲۵۰ نوآموز پسر و ۲۵۰ نوآموز دختر اجرا می‌شد.

به گفته جعفری در قالب اجرای این طرح آزمون‌هایی براساس استانداردهای بین‌المللی که از سوی مرکز پژوهشگاه علوم ورزشی صحه گذاری شده بود با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار می‌شد.

وی یادآور شد: با توجه به نُرم کشوری ایجاد شده پایگاه‌های سنجش مکلف هستند شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان را ارزیابی کنند و در همین ارتباط کانون‌های تندرستی در حال راه اندازی هستند که در صورت تشخیص مشکل نوآموز به آن کانون‌ها مراجعه کنند.

جعفری همچنین به برنامه پایش آمادگی کودکان (پاک) اشاره کرد و گفت: تلاش شده همه طرح‌های تعریف شده در بخش تربیت بدنی در قالب این برنامه کنترل و پی‌گیری شود.

وی تاکید کرد: مکلف هستیم براساس کتاب راهنمای معلم آموزش بدهیم، ارزشیابی کنیم و کارنامه حرکتی دانش‌آموز صادر شود.

به گفته مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌شود با اجرای طرح‌های یاد شده هر دانش‌آموز از ابتدا تا پایه دوازدهم کارنامه حرکتی مشخصی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha