۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۱۸
کد خبر: 85104673
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت دانه روغنی کلزا در مازندران آغاز شد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۱۸
کد خبر: 85104673
برداشت دانه روغنی کلزا در مازندران آغاز شد

ساری - ایرنا - برداشت محصول دانه روغنی کلزا به عنوان مهم‌ترین کشت پائیزه مازندران از سطح بیش از هشت هزار هکتار از دشت گلوگاه در شرق استان شروع شده است.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران ،امسال نیز به دلیل کمبود بارش و نباریدن به موقع در بازه زمانی مهر تا نیمه آبان ماه ،حدود هشت هزارو ۱۰ هکتار کلزا کاری شد که این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۸۰۰ هکتار کمتر است.

همزمان طبق برنامه ریزی ۱۷ مرکز خرید تضمینی کلزا نیز از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان آماده تحویل گرفتن محصول کشاورزان است.

طبق اعلام جهاد کشاورزی و شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران خرید تضمینی کلزا امسال با قیمت سال گذشته یعنی هر کیلو دانه روغنی با ۲ درصد ناخالصی و ۹ درصد رطوبت ۱۵ هزار تومان است. به عبارتی مراکز خرید به ازای هر درصد افت رطوبتی بالای ۹ درصد و افت ناخالص بالای ۲ درصد ، از وزن محصول کلزا تحویلی کسر و بهای آن را محاسبه و پرداخت می کنند.

بنابراین گزارش مقرر شد تا در صورت اعلام رسمی قیمت جدید دانه روغنی کلزا ، مابه‌التفاوت افزایش قیمت به حساب کشاورزان پرداخت شود.

نخستین برداشت دانه روغنی کلزا در گلوگاه

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه از آغاز برداشت دانه روغنی کلزا در اراضی زراعی شهرستان گلوگاه خبر داد و گفت: اولین برداشت کلزا در اراضی زراعی زیر آببندان روستای خورشیدکلا این شهرستان انجام شد.

مهدی باباجانی افزود: امسال یکهزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زراعی این شهرستان کلزا کشت شد که با توجه به برنامه ابلاغی تغییر الگوی کشت، با برگزاری برنامه های ترویجی، این سطح در سال زراعی بعد افزایش چشمگیری خواهد داشت.

این مسوول بیان اینکه کلزا با اختصاص ۱۵ درصد کل تولید روغن گیاهی در جهان، بعد از سویا و نخل روغنی رتبه سوم را بین دانه های روغنی به خود اختصاص داده است، گفت: یکی از پتانسیل های کلزا، علوفه سالانه است و می توان در هر فصل ۱ تا ۲ تن ماده خشک کلزا در هر هکتار تولید کرد.

وی تصریح کرد: کلزا نسبت به دیگر گیاهان زراعی ارزش تناوبی بیشتری دارد و در تناوب با غلات (گندم و جو) در کنترل بیماری ها، آفات و علف های هرز موثر بوده و در شالیزارها می توان ارقام بسیار زودرس این گیاه را بعد از برداشت برنج، کاشت.

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است.

برداشت دانه روغنی کلزا در مازندران آغاز شد

کلزاکاران به هیچ عنوان برنج نکارند

از آن جایی که کلزا محصول کشت پاییزه است که در بهار برداشت می شود و بلافاصله زمین زیر کشت برنج می رود ، شرکت آب منطقه ای مازندران نسبت به کشت برنج پس از کلزا به ویژه ارقام آب بر پرمحصول برنج در منطقه شرق استان ، علی الخصوص در اراضی پایین دست شبکه آبیاری سد شهید رجایی ساری و گلورد نکا هشدار داد.

خبرگزاری ایرنای مازندران نیز با تهیه گزارش از منابع آبی شامل ، پیشروی خشکسالی در شالیزارهای مازندران / رودخانه " تجن" هم خشک شد و تهدید خشکسالی بر امنیت غذایی مازندران هشدار های لازم را داده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این که کلزا کاران و گندمکاران شرق مازندران به هیچ عنوان به فکر کشت برنج پس از برداشت این ۲محصول نباشند، گفت: کشاورزان پائین دست سد شهید رجایی به هیچ عنوان نباید به فکر کشت برنج به خصوص پس از برداشت کلزا باشند و از طرفی نباید ارقام پرمحصول برنج نظیر شیرودی ، ندا و فجر بکارند ،چون با توجه به مصرف بالای آب این نوع ارقام و طولانی بودن دوره رشد با مشکل بیشتر تامین آب مواجه خواهند شد.

خلیل حقیقی توضیح داد: این دسته از کشاورزان علاوه بر این که درآب تخت کردن با مشکل کمبود آب مواجه می شوند ، به طور یقین در ادامه پس از کشت نشاء در آبیاری مرحله داشت با قطعی کامل آب و در نتیجه رها شدن زمین دور از انتظار نیست.

وی کشت پنبه ، گنجد و علوفه های دامی را مهمترین محصول برای کشت پس از برداشت کلزا و گندم عنوان کرد و گفت : حمایت های لازم از جمله تامین بذر و دیگر نهاده های این محصولات نیز از سوی دولت صورت می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha