۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۰۲
کد خبر: 85104824
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هنر یک ناشر برای کاهش قیمت کتاب با استفاده از کاغذ ایرانی

تهران- ایرنا- یکی از ناشران کتاب های دفاع مقدس با استفاده از کاغذ ایرانی توانسته قیمت کتاب را مدیریت کرده و با وجود رشد قیمت ها هزینه کتاب را کاهش دهد.

به گزارش ایرنا از انتشارات شهید کاظمی، نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهم‌ترین و جذابترین رویداد فرهنگی کشور، یک فرصت کم نظیر برای اهالی کتاب است که دور هم جمع شده و بزرگترین گردهمایی علاقه مندان به کتاب را در ۱۰ روز شکل دهند. تعامل مستقیم و بدون واسطه با مخاطب بزرگترین دستاورد نمایشگاه کتاب است که با برگزاری جلسات و نشست‌ها با حضور نویسندگان و کارشناسان کتاب، پربارتر می شود.

نشر شهید کاظمی که این روزها از آن به عنوان یک ناشر موفق خصوصی در حوزه فرهنگ پایدارای و مقاومت نام برده می شود، تمام تلاش خود را در حمایت از مخاطبان و علاقه مندان به این حوزه به کار برده و یکی از سیاست های خود را حمایت جدی از تولید کاغذ ایرانی قرار داده است. این نگرش درواقع یک شعار نیست؛ بلکه با بررسی عمکرد چند ماه اخیر این نشر در آثار تجدید چاپی و تازه نشر، می توان دید کتاب هایی که با کاغذ ایرانی منتشر شده و قیمت پشت جلد آنها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از قیمت عرف بازار کمتر لحاظ شده و همه کتاب های تولید شده اخیر مزین به نشان (لوگو) کاغذ ایرانی است؛ نشانی که توسط همین ناشر در چند سال گذشته طراحی و در پشت جلد کتاب ها منعکس شده است.

انتشارات شهید کاظمی از آغاز فعالیت خود در سال ۹۴ از کاغذ ایرانی استفاده کرده است. با اینکه قیمت تمام شده کتاب در سال جاری رشد چشمگیری داشته اما این انتشارات با استفاده از کاغذ ایرانی، نه تنها قیمت کتاب های منتشر شده را افزایش نداده، بلکه کاهش نیز داده است.

کاهش قیمت کتاب در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی

این نشر خصوصی، تمام همت و تلاش خود را در این روزها به کار بسته تا با کاهش قیمت کتاب های خود، عناوین بیشتری از کتاب هایی با موضوع دفاع مقدس و انقلاب را در سبد خرید مخاطبان و علاقه مندان به این حوزه قرار دهد؛ چون اعتقاد دارد یکی از گام های مؤثر در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، کاهش قیمت کتاب است. مثلا اگر کتابی چون «خط مقدم» که الان با کاغذ ایرانی چاپ می‌شود و قیمتی حدود ۱۳۰ هزار تومان دارد؛ با کاغذ غیرایرانی منتشر شود، قیمتی حدود ۲۵۰ هزار تومان باید داشته باشد. قیمت کتاب «یادت باشد» با کاغذ ایرانی ۸۵ هزار تومان است که اگر با کاغذ غیرایرانی چاپ می شد، قیمت فعلی آن ۱۶۰ هزار تومان بود، همچنین قیمت این کتاب در سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان بود.

این انتشارات در سال ۹۶، با استفاده از کاغذ ایرانی در چاپ کتاب، توانست با اختصاص دادن بخشی از عواید خود به فعالیت های جهادی وخدمت رسانی در مناطق محروم؛ مسجدی در مناطق محروم پشت کوه دوم شهرستان فریدونشهر از توابع استان اصفهان بسازد؛ مسجدی که شهید محسن حججی به عنوان یکی از اعضای انتشارات شهید کاظمی پابه پای بقیه عوامل انتشارات در ساختنش نقش داشت.

بنا بر این یکی از راه‌های کاهش قیمت در حوزه کتاب که تأثیر مستقیم در ارتباط با مخاطب دارد، استفاده از کاغذ ایرانی است. اگر از کاغذ ایرانی در چاپ استفاده شود با احتساب همه گرانی‌ها و افزایش قیمت‌هایی چون حقوق، قیمت اجناس و مانند آن، کمترین کاری است که می‌توان برای کمتر افزایش یافتن قیمت کتاب انجام داد.

بیش از ۱۰۰ عنوان از کتاب های انتشارات شهید کاظمی با کاغذ ایرانی تولید شده که در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به مخاطبان عرضه خواهد شد.

سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha