گاردین: یوان برنده ناخواسته تحریم‌های غرب علیه مسکو است

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین با ارایه تحلیلی، از راهبرد چین برای کاهش وابستگی به دلار و استفاده روزافزون دیگر کشورها از یوان برای تجارت خارجی خبر داده و واحد پولی پکن را برنده ناخواسته تحریم‌های غرب علیه مسکو ارزیابی کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از این روزنامه بریتانیایی، با آغاز جنگ در اوکراین و وضع تحریم‌ها علیه روسیه، چین با هدف کاهش وابستگی به دلار تلاش کرد در داد و ستدهای بین‌المللی بیش از پیش از واحد ارزی خود یعنی یوان استفاده کند.

بر پایه این گزارش، تلاش پکن برای کاهش وابستگی به دلار منحصر به دوران پس از جنگ اوکراین نمی‌شود و این کشور بیش از یک دهه است که به منظور دوری گزیدن از خطرهای ناشی از اقتصاد آمریکا مانند آنچه در سال ۲۰۰۸ به وقوع پیوست و همچنین با هدف تقویت حوزه نفوذ خود، تلاش کرده از اتکا به دلار بکاهد. اما انگیزه پکن برای کاهش وابستگی به این ارز در سال گذشته و همزمان با آغاز تنش‌ها بر سر تایوان شدت یافته است.

گاردین در ادامه تحلیل خود یادآور شده است: پس از آغاز جنگ در اوکراین، یکی از اهرم‌های آمریکا در برابر روسیه، قطع ارتباط این کشور از مبادلات مبتنی بر دلار بود که توانایی آن را برای تجارت با سایر کشورها محدود کرد.

این گزارش می‌افزاید: اما درحالیکه کرملین با آغاز جنگ در اوکراین تحریم می‌شد، یوان چین به عنوان برنده ناخواسته رژیم تحریم‌های غرب شناخته شد. به گونه‌ای که تنها در سال گذشته میلادی، واردات روسیه از چین بر مبنای یوان از چهار درصد به ۲۳ درصد رسیده است. در ماه فوریه (بهمن) نیز یوان برای نخستین بار در تاریخ از دلار پیشی گرفت و پرمعامله‌ترین ارز در صرافی مسکو شد.

گاردین تاکید می‌کند: در ماه‌های اخیر نیز تلاش چین برای تشویق سایر کشورها به منظور استفاده از یوان در معاملات بین‌المللی بیشتر شده است و در تازه‌ترین اقدام، آرژانتین و برزیل نیز توافق‌هایی برای پرداخت هزینه واردات از چین بر مبنای یوان امضا کرده‌اند.

بر اساس داده‌های این گزارش، در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت)، بنگلادش نیز به جمع این کشورها پیوست و برای تسویه بخشی از وامی که از روسیه برای تامین مالی توسعه یک نیروگاه هسته‌ای گرفته، از یوان استفاده کرد.

دنیل مک داول از اعضای اندیشکده ویلسون مستقر در واشنگتن در این خصوص گفت: اقتصاد چین به مراتب بیشتر از اقتصاد روسیه با غرب در هم تنیده و از این رو غیرممکن است که اروپا و آمریکا بتوانند به اقتصاد چین بدون هیچ عواقبی ضربه بزنند.

گاردین یادآوری می‌کند: از دیگر نمونه‌های بارز تقویت نفوذ واحد پولی پکن، معامله یک شرکت چینی در ماه مارس بود که از یوان برای خرید گاز مایع از شرکت فرانسوی توتال استفاده کرد. نکته حائز اهمیت این معامله تجاری این بود که برای نخستین بار ارز چین در یک معامله بین‌المللی خرید ال‌ان‌جی (LNG) استفاده شد.

به باور تحلیلگران، شکی نیست که پکن نمی‌خواهد برای واردات کالا به دلار وابسته باشد و این امر گامی کلیدی در تضمین امنیت انرژی چین است.

شو جین اقتصاددان ارشد شرکت دولتی چاینا انرژی سال گذشته در مقاله‌ای نوشت که چین باید هرچه سریع‌تر برای بین‌المللی کردن یوان تلاش و از منابع انرژی خود در پی تحریم‌های احتمالی محافظت کند.

روزنامه بریتانیایی گاردین در پایان تحلیل خود آورده است: چنانچه چین برای داد و ستد، استقراض خارجی و قیمت‌گذاری انرژی و کالا به دلار تکیه کند، نمی‌تواند ادعا داشته باشد که یک ابرقدرت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha