۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۰
کد خبر: 85105089
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ماهاتیر محمد: پکن برای پایان جنگ اوکراین تلاش می کند

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۰
کد خبر: 85105089
ماهاتیر محمد: پکن برای پایان جنگ اوکراین تلاش می کند

تهران- ایرنا - ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی در گفت‌وگو با روزنامه چینی به جنگ اوکراین و تلاش های چین برای گسترش صلح و پایان این درگیری پرداخت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، ماهاتیر محمد در پاسخ به خبرنگار گلوبال تایمز درباره جنگ اوکراین گفت: من انسانی ضدجنگ هستم و به نظرم جنگ هیچ مسئله ای را حل نمی کند درحالی که بسیاری از مردم جان خود را از دست می دهند و خسارات زیادی به بار می آید. در پایان نیز طرفین جنگ باید به توافقی برسند. بنابراین بهتر است با گفت و گو و مذاکره و رجوع به قانون مسائل حل و فصل شوند.

نخست وزیر سابق مالزی ادامه داد: معتقدم لزومی به جدایی اروپا و طرفداری کشورها به سمت شرق و غرب وجود ندارد، چرا که در نهایت همیشه به تقابل و رویارویی بایکدیگر می انجامد.

وی افزود: ضرورتی برای حل مسائل از راه های نظامی وجود ندارد و فکر خوبی نیست. این کشورها پیش از این جنگ را تجربه کردند و حتی اگر پیروز شوند باز هم بسیار از دست دادند. بنابراین جنگ مشکلی را حل نمی کند. در اروپا اوکراین زمانی بخشی از روسیه بوده است اما روسیه تصمیم گرفت اوکراین را آزاد و مستقل کند. من فکر می کنم اروپا باید به خاطر این موضوع خوشحال باشد. اما آنها خواستند تا اوکراین علیه روسیه به ناتو بپیوندد و هنگامی که این اتفاق افتاد روسیه احساس خطر کرد. دعوت از اوکراین برای پیوستن به ناتو اقدامی تحریک آمیز بود. هنگامی که این روند آغاز شد روسیه دست به اقدام متقابل زد.

سیاستمدار کهنه کار مالزی گفت: حالا جنگ میان روسیه و اوکراین درگرفته اما کشورهای عضو ناتو دخالتی نمی کنند چرا که اوکراین عضوی از این سازمان نیست. بنابراین تنها اوکراین است که با روسیه می جنگد و این خسارت های زیادی برای این کشور به بار آورده است. چین دراین میان نقشی جدید برای حل و فصل مسائل به شکل صلح آمیز در جنگ اوکراین ایفا می کند و دو طرف را به حل مسائل از طریق گفت و گو ترغیب می کند.

وی تاکید کرد «چین چندی پیش نیز این نقش را در برای ایران و عربستان سعودی در مسیر از سرگیری روابط دیپلماتیک ایفا کرد و در آن موفق بود. بدین ترتیب اکنون از چین به عنوان کشوری که برای گسترش صلح در جهان تلاش می کند یاد می شود، اما ناتو نمی خواهد چین چنین نقشی در جهان داشته باشد.»

«حقیقت این است که جنگ مشکلی را حل نخواهد کرد. جنگ می تواند ادامه پیدا کند و ممکن است همه اوکراین نابود شود و پیروزی نه برای اوکراین و نه برای روسیه رقم نخواهد خورد».

** مقاومت آمریکا برابر حذف دلار از معادلات تجاری کشورها

ماهاتیر محمد درباره گفت و گوی وزیران آسه آن برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا گفت: مدتها پیش پیشنهاد تجارت با ارزی را دادم که تنها برای منطقه آسه آن و کشورهای شرق آسیا یعنی چین، ژاپن و کره جنوبی استفاده شود.

این سیاستمدار شرقی توضیح داد: اگر ما از ارز خود استفاده کنیم قطعا دلار آمریکا استفاده نخواهد شد. اگر استفاده از دلار وجود نداشته باشد تقاضایی هم در کار نیست و این بدین معناست که دلار ارزش خود را از دست خواهد داد.

«آمریکا از دلار خود به عنوان ارز تجاری سود می برد. بنابراین وقتی پیشنهاد جایگزینی آن با ارز تجاری آسیای شرقی پیش آمد، آمریکا علیه آن جبهه گرفت».

وی در پایان یادآوری کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها در تبادلات و تجارت خود از دلار استفاده نمی کنند. برای مثال روسیه بر استفاده از روبل پافشاری می کند. اکنون پیشنهاد من برای استفاده از ارزی مخصوص کشورهای آسیایی مورد قبول بسیاری از کشورهاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha