وزیر کشور ترکیه: آنکارا اهمیتی به سخنان رئیس جمهور آمریکا نمی‌دهد

تهران- ایرنا- سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفت که آنکارا سیاست مستقلی در امور داخلی و بین المللی دارد و هیچ اهمیتی به سخنان رئیس جمهور آمریکا نمی دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای خبری استار، سلیمان سویلو در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در شهر استانبول افزود: در گذشته وقتی سفیر آمریکا صحبت می کرد، مدیران ترکیه دچار تب می شدند و پاهای آنها می لرزید ولی امروزه در ترکیه‌ای که توسط اردوغان اداره می شود، هیچ کس نه با عتاب سفیر و نه حتی به خاطر رئیس جمهور آمریکا از جای خود هم تکان نمی خورد.

وی درباره پیش بینی انتخاب دوباره رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه در انتخابات هفته آینده اظهار کرد: در روز انتخابات همه مخالفان استقلال، دین، عقیده، پرچم، وحدت ملی، یکپارچگی، نماز و ساختار خانواده ترکیه از جمله مدافعان رهاسازی اوجالان و دمیرتاش از زندان و تمامی کسانی را که در صدد تشکیل دولت ترور هستند، در یک گونی ریخته و به آمریکا می فرستیم.

وزیر کشور ترکیه همچنین اظهار کرد: آنکارا با مدیریت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از دیکته غرب رها شده و هیچ نهاد دولتی ترکیه دوستی و وابستگی به غرب ندارد.

وی اضافه کرد: کودتای نافرجام ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ ترکیه توسط گروه گولن به دستور آمریکا و برای تضعیف دولت و کشور ترکیه انجام شد ولی با همه این فشارها، اردوغان در برابر خواسته آنها عقب نشینی نکرد.

سویلو با بیان اینکه از زمان اتفاقات پارک گزی استانبول که برای جلوگیری از پیشرفت کشور انجام شد و تا حوادث خونین اوایل پاییز ۱۰ سال قبل در شرق و جنوب شرق ترکیه که ۵۱ شهروند ترکیه کشته شدند، تلاش دشمنان کشور به خصوص دست آمریکا دیده می شود.

وی تاکید کرد: کسانی که در صدد رها کردن قاتلان شهروندان ترکیه از زندان هستند، نمی گذاریم یک قدم جلوتر بروند و همان طور که تروریست‌های پ‌ک‌ک را باوجود حمایت ژنرال‌های آمریکایی در شمال عراق و سوریه خنثی کردیم، به یاران سیاسی آنها بعد از انتخابات ۱۴ مِی هم پیام تسلیت می فرستیم.

وزیر کشور ترکیه اضافه کرد: دولت اردوغان دست غرب را از تمام نهادها و تفاهماتی که در ترکیه نفوذ کرده بود، طی ۲۱ سال گذشته پاک کرده است و امروز دیگر آمریکا و اروپا نمی توانند آرامش این کشور را بر هم بزنند.

وی همچنین گفت: هر چند که دست کثیف آمریکا و اروپا در همه جای دنیا مشاهده می شود و آنها آرامش بین المللی را بر هم زده اند و جغرافیای اطراف ترکیه درگیر حلقه های آتش است، دولت ترکیه با سیاست مستقل خود، مصون از بازی آنها مانده است.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه پیش از این گفته بود که کشورش با پ.ک.ک نمی‌جنگد بلکه با آمریکا طرف است و با تروریسم ایالات متحده مقابله می‌کند.

وی هفته گذشته نیز آمریکا را متهم به تلاش برای ایجاد حکومتی تروریستی در نزدیکی مرزهای ترکیه کرده و با پیاده نظام آمریکا خواندن اروپا گفته بود که ایالات متحده همچنان در حال از دست دادن اعتبار خود در جهان است و همه جهانیان از این کشور منزجر هستند.

به گزارش، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می شود.

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت، محرم اینجه نامزد معرفی شده از سوی حزب مملکت و سینان اوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف آتا در حال رقابت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha