خیز بزرگ سران چین و آسیای مرکزی برای توسعه روابط

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۵۹
کد خبر: 85105521
خیز بزرگ سران چین و آسیای مرکزی برای توسعه روابط
عکس آرشیوی از نشست آنلاین سران چین و آسیای مرکزی به مناسبت برقراری روابط دیپلماتیک

تهران – ایرنا – به اعتقاد کارشناسان چینی برگزاری نشست آتی سران چین و کشورهای آسیای مرکزی، روابط پکن و این منطقه را به بالاترین سطح ممکن در عصر جدید خواهند رساند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه گلوبال تامیز، «وانگ ویناین» سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد : نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و چین به ریاست «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در روزهای ۲۸ اردیبهشت تا ۲۹ اردیبهشت در شهر شیان برگزار خواهد شد.

وی گفت: پکن مایل است با کشورهای آسیای مرکزی همکاری لازم را داشته باشد و از سفر رئیسان جمهوری کشورهای آسیای مرکزی جهت پیشبرد روابط بیشتر و کمک به صلح و رفاه منطقه آسیای مرکزی استفاده کند.

کارشناسان چینی در باره اهمیت این اجلاس گفتند که برگزاری سران چین و پنج کشور آسیای مرکزی روابط طرفین را به بالاترین سطح ممکن خواهد رساند. این کارشناسان پیش بینی کردند که همکاری ها در زمینه امنیت به دلیل خطرات و چالش های جدید در منطقه از محورهای این اجلاس خواهد بود.

«یانگ جین» پژوهشگر دانشیارموسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی آکادمی علوم اجتماعی چین اظهار داشت: این اجلاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا همکاری قبلی بین چین و کشورهای آسیای مرکزی دوجانبه یا تحت چارچوب های چند جانبه مانند سازمان همکاری شانگهای بوده است.

«ژائو هیرونگ» کارشناس مطالعات اروپای شرقی آکادمی علوم اجتماعی چین هم گفت : در این نشست در مورد همکاری های سیاسی، اقتصادی، امنیتی بحث و گفت و گو خواهد شد

وی افزود : همکاری های اقتصادی یکی از موضوعات کلیدی در این نشست خواهد بود. همچنین برای همکاری بیشتر تحت ابتکار یک کمربند و یک جاده، و توافق‌نامه‌هایی در زمینه های انرژی، کشاورزی، اقتصاد سبز و ... نیز بحث خواهند کرد.

ژو یونگ بیائو، مدیر مرکز مطالعات افغانستان در دانشگاه لانژو در این رابطه گفت: پس از خروج آمریکا از افغانستان، نیروهای خارجی که در امور آسیای مرکزی مداخله می کردند کاهش یافته اند که در نتیجه فضای مناسبی جهت همکاری بین چین و این کشورها را ایجاد کردند.

به گفته وی تمایل کشورهای آسیای مرکزی برای همکاری در زمینه انرژی، زیرساخت‌ها و سایر زمینه‌ها با چین نیز در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

«لی یونگ کوان» مدیر تحقیقات توسعه اجتماعی اوراسیا در مرکز تحقیقات توسعه شورای دولتی، گفت: به مدت ۳۰ سال است که آسیای مرکزی در یک فضای پیچیده ژئوپلیتیکی قرار داشته است. و یکی از دلایلی که کشورهای منطقه می توانند رشد کنند، به رغم عوامل بی‌ثبات متعدد به این دلیل است که چین و روسیه به علت منافع مشترک برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه با یکدیگر همکاری دارند.


خیز بزرگ سران چین و آسیای مرکزی برای توسعه روابط

در چهارمین نشست وزرای خارجه چین و کشورهای آسیای میانه که اواخر ماه گذشته میلادی در شهر شیان چین برگزار شد، مقدمات سیاسی همه جانبه برای نشست آتی سران چین-آسیای مرکزی، تبادل نظر عمیق در مورد همکاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی انجام و همچنین در مورد موضوعات مورد علاقه متقابل، و اجماع گسترده ای حاصل شد.

طرفین توافق کردند که نشست چین و آسیای مرکزی در ماه می در شیان برگزار شود.

چین گانگ وزیرامورخارجه چین نیز با تاکید بر ضرورت کار برای امنیت مشترک، گسترش همکاری امنیتی افزود: طرفین بر این باورند که در حال حاضر پیچیدگی و تغییرات در وضعیت آسیای مرکزی چالش های جدیدی را برای توسعه و ثبات شش کشور ایجاد کرده است. این شش کشور مصمم به تشدید مبارزه با تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان‌یافته فراملی و جرایم سایبری، تقویت تماس‌ها و تعاملات در مورد مسئله افغانستان و حفاظت مشترک از صلح و آرامش در منطقه هستند.

وی اظهار داشت: چین و کشورهای آسیای مرکزی در مورد مسائل مهم بین المللی و منطقه ای مواضع یکسان یا مشابهی اتخاذ می کنند، آنها همکاری نزدیک خود را در چارچوب سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای و سایر سازوکارهای چند جانبه حفظ خواهند کرد، اهداف و اصول منشور سازمان ملل را به شدت رعایت خواهند کرد.

اولین نشست وزیران اقتصاد و تجارت چین و کشورهای آسیای مرکزی با هدف تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تهیه نقشه راهی برای تحقق این هدف، نیز اواخر ماه پذشته میلادی بطور مجازی برگزار شده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha