۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۴۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85105617
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا: مایلیم خطوط ارتباطی با چین باز باقی بماند

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۴۲
کد خبر: 85105617
آمریکا: مایلیم خطوط ارتباطی با چین باز باقی بماند

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که واشنگتن مایل است خطوط ارتباطی با چین باز باقی بماند.

به گزارش ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی گفت: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مایل است از چین بازدید کند، و در نظر دارد زمانی که شرایط مساعد باشد، به این کشور سفر کند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: سفیر آمریکا در پکن به وزیر خارجه چین اعلام کرده که هیچ تغییری در سیاست آمریکا در خصوص چین واحد ایجاد نشده است. ایالات متحده آمریکا مایل است که خطوط ارتباطی با چین باز و فعال باقی بماند.

به گزارش ایرنا از نیویورک، نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین ۱۲ اردیبهشت ماه در مراسمی در مرکز استیمسون که به صورت مجازی در آن حضور داشت، گفت: معتقدیم که به کانال‌های ارتباطی بهتر بین دو کشور و ارتباطات عمیق‌تر نیاز داریم و آماده گفتگو هستیم.

او گفت: "ما هرگز ازگفتگو خودداری نکرده ایم و امیدواریم چینی ها در این مسیر با ما همراه شوند."

برنز تکرار کرد که سفر بلینکن به چین «در صورت فراهم شدن شرایط » مجدداً برنامه ریزی خواهد شد و افزود که آمریکا آماده «تعامل گسترده تر با مقامات چینی در سطح کابینه» است.

سفیر آمریکا توضیح داد: در حال حاضر پیش‌بینی اینکه چه زمانی سفر بلینکن به چین رخ می دهد، برای من دشوار است، اما هرگز از سرد شدن این رابطه حمایت نکرده‌ایم.

برنز پاسخ روشنی درباره زمان برنامه ریزی مجدد سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به چین که در ماه فوریه به دلیل حضور بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی آمریکا لغو شد، نداد.

سفیر آمریکا همچنین گفت که آمریکا مایل است چین، روسیه را برای پایان جنگ خود در اوکراین تحت فشار قرار دهد و گفت که گفتگوی شی جین پینگ رئیس جمهور چین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین "اولین گام خوب" بود.

وی افزود: اگر چین روسیه را تحت فشار قرار دهد تا بمباران مدارس اوکراین، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های آپارتمانی اوکراینی را متوقف کند، این امر مفید خواهد بود. ما فقط در دو ماه گذشته شاهد تلفات جانی عظیمی حملات هوایی و پهپادی بی رحمانه روسیه به غیرنظامیان اوکراینی بوده‌ایم. بنابراین فکر می‌کنم آمریکا خواهان فشار چین به روسیه است و مطمئنم که کشورهای اروپایی و اوکراین نیز چنین نظری دارند.

 مقامات آمریکایی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) بصورت علنی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

سرانجام چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد. ارتش آمریکا در آن مقطع زمانی، چهار شئی را بر فراز آمریکای شمالی ساقط کرد که اولین مورد آن یک بالون اطلاعاتی چینی در سواحل کارولینای جنوبی در ۴ فوریه بود.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود. جنجال پرواز بالون چینی بر فراز آسمان ایالت کارولینا منجر به استعفای یکی از مقامات ارتش ایالات متحده نیز شد. اما چین در واکنش گفت که بالون به قصد تحقیقات علمی پرواز کرده و وزش بادهای غیرمنتظره باعث انحراف از مسیر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha