۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۳۸
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85105722
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رژه نظامی در مسکو همزمان با سالگرد پیروزی بر آلمان نازی با حضور پوتین +فیلم

مسکو- ایرنا- آیین گرامیداشت هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی نیروهای ارتش سرخ شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم با رژه نظامیان روسیه در میدان سرخ مسکو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین که سه شنبه با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و برخی سربازان جنگ جهانی دوم آغاز شد،‌ همچنین برخی سران و مقامات خارجی حضور دارند.

الکساندر لوکاشنکو، قاسم ژومارت توکایف و صدیر جباروف رؤسای جمهور بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از جمله مقاماتی هستند که در این آیین شرکت کرده اند.

روسیه در حالی ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، روز ۹ مه موسوم به روز پیروزی در تقویم این کشور را جشن گرفت که بامداد سیزدهم این ماه، مقامات این کشور از حمله پهپادی به کاخ کرملین با هدف سوء قصد به رئیس جمهور روسیه سخن گفتند و آن را اقدامی از سوی اوکراین تلقی کردند، اتهامی که اوکراین آن را در بحبوحه جنگ با روسیه رد کرد. درگیری های نظامی بین روسیه و اوکراین از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون ادامه داشته است.
با این وجود، حمله پهپادی به کرملین، مانع از تدارک روس ها برای جشن روز پیروزی نشد و گرامیداشت این روز با رژه نیروهای نظامی آغاز شد.
پیش از این رئیس جمهور روسیه به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی این کشور در جنگ جهانی دوم پیام های تبریکی به سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، آبخازیا، اوستیای جنوبی و همچنین مردم گرجستان و مولداوی ارسال کرد

آیین رژه روز پیروزی نخستین بار در ۲۴ ژوئن ۱۹۴۵ به دستور استالین فرمانده وقت نیروهای مسلح روسیه برگزار شد که بعدا رهبری حزب کمونیست شوروی را بر عهده گرفت .
قرارداد رسمی و قطعی تسلیم آلمان نازی در ساعات پاپانی روز هشتم مه ۱۹۴۵ به وقت محلی امضا شد که همزمان با بامداد نهم مه به وقت مسکو بود. به همین جهت، روز هشتم مه در اروپای غربی و روز نهم مه در روسیه به عنوان روز پیروزی گرامی داشته می شود.

بر اساس برخی مطالعات صورت گرفته ، تلفات انسانی روسیه در جنگ جهانی دوم اعم از نظامیان و غیرنظامیان به ۲۶ میلیون و ششصد هزار نفر رسید که هشت میلیون و ۶۶۸ هزار نفر از آنان را سربازان تشکیل می دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha