۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۵۷
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85105751
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

 هشدار تعزیرات کردستان به متخلفان؛ رسیدگی به بیش از ۱۰ هزار پرونده

سنندج- ایرنا- اداره کل تعزیرات حکومتی کردستان سال گذشته در حیطه وظایف خود، اقدامات مختلفی انجام داد و به ۱۰ هزار و ۸۰۹ پرونده تخلفات واحدهای صنفی، بهداشتی و قاچاق کالا و ارز رسیدگی کرد.

به گزارش ایرنا، در دنیای امروز سیستم های گوناگونی وجود دارد که کار بازرسی و نظارت بر رفتار جامعه را انجام می‌دهند و همچنین این سیستم ها بر روی عملکرد دستگاه های دولتی و عوامل آن ها هم نظارت می‌کنند منظور از این سیستم ها، سازمان ها و نهاد هاست.

نظارت این سازمان ها باعث می شود تخلفات در جامعه کمتر صورت گیرد و تقریبا برای جامعه و مردم بسیار جا افتاده است که اگر بخواهند دست به تخلفی بزنند و شکایتی در این میان مطرح شود، حتما با آن ها توسط سازمان های نظارتی برخورد جدی می‌شود در کشور ما هم سازمان تعزیرات حکومتی از جمله از این نهادهای نظارتی است که زیر نظر وزارت دادگستری کار می کند.

تخلفاتی مثل کم فروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، پنهان کردن و درج نکردن قیمت، امتناع از عرضه کالا، عدم ارائه فاکتور، رعایت نکردن و اجرا نکردن ضوابط قیمت گذاری و اجرا نکردن تعهداتی که در قبال دریافت عرضه برای تولید کنندگاه و وارد کنندگان وجود دارد، نداشتن پروانه برای کسب و کار یا بهره برداری و فروش اجباری و عدم اعلام موجودی از مواردی هستند که در این سازمان مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

صلاحیت‌های سازمان تعزیرات، رسیدگی به تخلفات در بخش امور اقتصادی چه دولتی و چه خصوصی (مربوط به قوانین تعریزات حکومتی)، رسیدگی به تخلفاتی در زمینه بهداشت، دارو و درمان (مربوط به تعزیرات مسائل بهداشتی و درمانی) و رسیدگی به تخلفات مربوط به قاچاق کالا یا ارز است.

برای اطلاع از اقدامات و فعالیت‌های اداره کل تعزیرات حکومتی کردستان، با "سید نجیم حسینی" مدیرکل آن نهاد گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می‌آید.

ایرنا: عملکرد شعب رسیدگی تعزیرات حکومتی کردستان در سال گذشته چگونه بود؟

حسینی: در بحث کالا و خدمات هفت هزار و ۶۶ پرونده وارد تعزیرات حکومتی استان شد که ۶ هزار و ۹۹۱ پرونده مختومه شد و ۹۶ پرونده باقی ماند.

میزان وصولی حاصل از رسیدگی به پرونده‌های ذکر شده، ۹۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون و ۶۳۸ هزار و ۵۴۵ ریال بود.

در حوزه قاچاق کالا و ارز، سه هزار و ۴۸۸ پرونده وارد و سه هزار و ۵۰۴ پرونده مختومه شد و ۳۸ پرونده ماند، وصولی پرونده‌ها ۷۱۷ میلیارد و ۶۸۱ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۴۰۰ ریال بود.

در بخش بهداشت و درمان ۳۱۴ پرونده به تعزیرات حکومتی تحویل شد که همه آنها با ۲ میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۹۸ هزار ریال وصولی مختومه شد.

در مجموع سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۶۸ پرونده وارد تعزیرات حکومتی استان شد که ۱۰ هزار و ۸۰۹ مورد ان مختومه شد و ۱۳۵ پرونده باقی مانده است؛ در ضمن وصولی کل پرونده‌های رسیدگی شده، ۸۱۸ میلیارد و ۷۹۴ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۹۳ ریال بود.

در حوزه پرونده قاچاق ارز(دینار) چهار پرونده و ۲ پرونده قاچاق طلا هم تشکیل و مختومه شد. چهار پرونده قاچاق دلار هم به ارزش ۳۹ میلیارد و ۵۷۴ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۵۰۰ ریال تشکیل و مختومه شد.

ایرنا: گزارشی هم در مورد آمار کشفیات سوخت ارایه کنید.

حسینی: پارسال ۵۸۳ پرونده قاچاق نفتگاز به ارزش ریالی ۲۱۰ میلیارد و ۸۱۶ میلیون و ۴۳۷ هزار ریال و ۸۷۵ هزار و ۱۴۷ لیتر تشکیل شد.

در بحث نفت سفید هم ۱۹ پرونده به ارزش ریالی پنج میلیارد و ۹۱۵ میلیون و ۹۶۰ هزار ریال به مقدار ۶۴ هزار و ۲۶۵ لیتر تشکیل شد.

۶۲ پرونده قاچاق بنزین به مقدار ۳۱ هزار و ۲۳۶ لیتر و ارزش ۹ میلیارد و ۷۰ میلیون و ۴۱۸ هزار ریال تشکیل و بررسی شد.

در مجموع ۶۶۴ پرونده قاچاق سوخت به مقدار ۹۷۰ هزار و ۶۴۸ لیتر و ارزش ۲۲۵ میلیارد ریال و ۸۰۲ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۹۴۸ ریال تشکیل شده است.

ایرنا: یکی از مواردی که همیشه دغدغه مردم و دولت بوده، قاچاق دام است؛ در این رابطه چند پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شد؟

حسینی: پارسال ۱۷۷ پرونده به تعداد سه هزار و ۷۷ راس دام سبک با ارزش ریالی ۲۷۷ میلیارد و ۳۵ میلیون و ۹۰ هزار ریال به تعزیرات ارسال و رسیدگی شد.

تعداد پرونده‌های قاچاق دام سنگین هم ۵۲ مورد با ۲۱۵ راس دام و ارزش ریالی ۵۱ میلیارد و ۲۵۶ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۶۳ ریال بود.

در مجموع سال قبل، ۲۲۹ پرونده قاچاق دام به تعداد سه هزار و ۲۹۲ راس و ۳۲۸ میلیارد و ۲۹۱ میلیون و ۴۲۲ هزار ریال ارزش، تشکیل و حکم صادر شد.

ایرنا: تعداد مجازت‌های متخلفان واحدهای صنفی چطور؟

حسینی: از هشتم اسفند سال ۱۴۰۱ تا چهار اردیبهشت امسال، در حوزه کالا و خدمات، ۶ واحد صنفی متخلف پلمب شد؛ ضمن اینکه نصب پارچه به عنوان متخلف کالا و خدمات هم ۱۶۵ مورد بود.

همچنین در این مدت، در طرح‌های مختلف، ۵۷۶ مورد اکیپ گشت، سه هزار و ۶۲۰ مورد بازرسی انجام دادند. تعداد واحدهای دارای تخلف ۵۶۳ مورد، واحدهای بدون تخلف سه هزار و ۵۷ و پرونده های متشکله ۴۳۴ مورد بود.

میزان محکومیت هم ۱۹ میلیارد و ۲۰۵ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۱۲۵ ریال بود.

۷۵ هزار و ۷۶۸ واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد و از این تعداد بیش از ۳۰ هزار واحد در مرکز استان مستقر هستند که سه درصد از این واحدهای صنفی را فروشگاه های متوسط و زنجیره ای تشکیل داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha