نیکاراگوئه: روسیه همچنان قربانی تجاوزات غرب تحت هدایت آمریکا است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه نیکاراگوئه تاکید کرد، روسیه همچنان قربانی تجاوزهای قدرت‌های غربی تابع دولت آمریکا است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، دنیس مونکادا وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در سخنرانی به مناسبت هفتادوهشتمین سالگرد پیروزی شوروی بر آلمان نازی گفت: ۷۸ سال از نبرد قهرمانانه جنگ بزرگ میهنی می‌گذرد و فدراسیون روسیه همچنان قربانی تجاوزهای قدرت‌های غربی تابع ایالات متحده است.

اصطلاح جنگ بزرگ میهنی در روسیه و دیگر جمهوری‌های عضو اتحاد شوروی سابق (بجز کشورهای حوزه بالتیک و اوکراین) به نبرد روزهای ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ تا ۹ می ۱۹۴۵ در امتداد مرزهای اروپای شرقی در جنگ جهانی دوم بین شوروی و آلمان نازی گفته می‌شود. بزرگداشت پایان جنگ بزرگ میهنی روز ۹ ماه می است.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی نیکاراگوئه، غرب تحت هدایت آمریکا به حمله‌های جنایتکارانه، محاصره، تحریم‌های غیرقانونی و مداخله در امور داخلی خود ادامه می‌دهد.

مونکادا تاکید کرد: روسیه محکم می‌ایستد، مقاومت می‌کند و از حاکمیت، کرامت، صلح، آزادی و امنیت خود دفاع می‌کند.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه خاطرنشان کرد که «روسیه با قهرمانی و عزت، به جنگ جهانی دوم در ۹ مه ۱۹۴۵ پایان داد» و به همین دلیل تحسین و احترام خود را نسبت به مدافعان میهن که خطر کردند و جان خود را در این راه دادند، ابراز کرد؛ مدافعانی از کشورشان دفاع کردند، خود را از شر نازیسم رها کردند و به این ترتیب اجازه دهند تا راه های صلح جهانی را در پیش بگیرند.

مونکادا افزود: در این مناسبت خاطره‌انگیز، ما بار دیگر احترام خود را ابراز کرده و به سربازان و مردم روسیه که بیش از ۷۰ سال پیش شجاعانه با ارتش‌های نازی مقابله کردند و با عزم و شجاعت از آزادی و استقلال میهن خود دفاع کردند و هنوز هم با شجاعت در برابر ارتش نازی قرار گرفتند، افتخار می‌کنیم. امروز آن‌ها به دفاع از خاک و حاکمیت خود در برابر تجاوزهای کشورهایی که بر تحمیل سلطه و برتری هژمونیک خود بر مردمان آبرومند و آزاده اصرار دارند، ادامه می‌دهند.

دولت نیکاراگوئه هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی شوروی بر آلمان نازی را در ماناگوا (پایتخت) که با حضور سران دولت و سفارت روسیه برگزار شد، گرامی داشت.

روسیه، متحد قدیمی نیکاراگوئه که در طول نخستین دوره حکمرانی ساندینیستا (۱۹۷۹-۱۹۹۰) سلاح‌های شوروی را در اختیار نیروهای مسلح نیکاراگوئه قرار داد، برای نخستین بار در سال ۱۹۴۴ روابط دیپلماتیک با ماناگوا برقرار کرد.

علاوه بر این، نیکاراگوئه در پایان سال ۲۰۲۰ یک کنسولگری در کریمه، سرزمین ضمیمه شده از اوکراین به روسیه تأسیس کرد که با انتقاد اوکراین مواجه شد.

از زمان بازگشت دنیل اورتگا به ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۷، نیکاراگوئه و روسیه روابط خود را در بسیای از زمینه‌ها تقویت کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه پیشتر در یکی از اظهارنظرهای خود پیرامون جنگ اوکراین اعلام کرد: روسیه برای امنیت خود می‌جنگد، علیه نازی‌هایی که در اوکراین حکومت می‌کردند و کشتار به راه می‌انداختند، جایی که در سال ۲۰۱۴ کودتا کردند و این وحشیانه بود.

اورتگا دولت اوکراین را متهم کرد که از سال ۲۰۱۴ «اقدامات تروریستی» علیه مردم کشورش انجام داده است، چنان که مخالفان در ونزوئلا و نیکاراگوئه در گذشته نزدیک، انجام دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha