چهارمین برنامه کاروان ترویج الگوی کشت ملی در اردبیل برگزار شد

اردبیل- ایرنا- حدود ۱۸ هزار بهره‌برداری بخش کشاورزی استان اردبیل در چهارچوب چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت ملی محصولات زراعی تحت آموزش چهره به چهره و گروهی قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا چهارمین برنامه کاروان ترویج الگوی کشت ملی محصولات زراعی در استان اردبیل همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

ترویج با موضوعات کشت مستقیم گندم دیم در روستای ارجستان مرکز اردی‌موسی شهرستان سرعین، کشت و مدیریت داشت سیب زمینی با آبیاری تحت فشار در روستای آقا باقر شهرستان اردبیل، آبیاری tape در مزارع غلات روستای نوجه ده شهرستان نمین، ارتقای بهره وری آب در زراعت گوجه فرنگی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در روستای ایلخچی کوثر از جمله برنامه‌های چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت ملی بود.

در جریان این برنامه با حضور و مشارکت رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، مشاور رئیس سازمان در امور تحقیقات کشاورزی، مدیران ستادی و شهرستانی سازمان جهاد کشاورزی، محققان، کارشناسان، مروجان و تولید کنندگان، فرایند انتقال دانش و جلب مشارکت کشاورزان در برنامه جامع الگوی کشت، طرح چالش‌های اجرایی و دانشی از دیدگاه تولید کنندگان و ارائه راهکارهای فنی اجرا شد.

این برنامه با محورهای ارتقای بهره وری آب، جهش اولین در دیمزارها، کشت محصولات جایگزین و نوین، مدیریت ریسک، بیمه و افزایش تاب آوری در بخش کشاورزی، افزایش عملکرد در واحد سطح و انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه اجرا شد.

چهارمین کاروان ترویج جهاد کشاورزی از روز یکشنبه در ۱۶۰ پهنه تولیدی ۳۸ مرکز جهاد کشاورزی و ۱۲ شهرستان استان اردبیل برگزار شد.

در راستای تحقق هدف برنامه و افزایش جلب مشارکت کشاورزان در اجرای برنامه الگوی کشت استان، افزایش نفوذ دانش و فناوری‌های نوین در عرصه‌های تولیدی و ارائه راهکارهای فنی و کاربردی برای رفع چالش‌های پیش روی کشاورزان در اجرای الگوی کشت، ۱۸ هزار بهره بردار استان تحت آموزش‌های گروهی و چهره به چهره قرار گرفتند.

حضور فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی روستا، روحانیون، جامعه بسیج، دانشگاهیان و تشکل‌های بخش کشاورزی در برنامه‌های آموزشی الگوی کشت از نقاط عطف اجرای برنامه کاروان ترویج الگوی کشت استان بود ‌که حاکی از عزم و اهتمام همگانی برای تحقق یکی از مهم ترین برنامه‌ها و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.

چهارمین برنامه کاروان ترویج الگوی کشت ملی در اردبیل برگزار شد

هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای و امور آب با جهاد کشاورزی، حمایت از کشاورزان و تخصیص تسهیلات برای اجرای آبیاری تحت فشار و افزایش خدمات مکانیزاسیون و کاهش میزان صود تسهیلات ماشین آلات و ادوات کشاورزی و تسهیل فرایند برخورداری کشاورزان از این خدمات از موضوعات مطرح در این برنامه بود.

توزیع عادلانه ذخیره آب سدهای معیشتی برای روستاهای پایاب سدها، توسعه سردخانه‌های سیب زمینی و ایجاد صنایع تبدیلی برخی محصولات کشت بهاره، قیمت منطقی برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان، ورود جدی مسئولین به مسئله تامین بذر سیب زمینی و افزایش سطح پوشش خدمات ترویجی و آموزشی از دیگر موضوعات مطرح در برنامه کاروان الگوی کشت استان بود. ‌

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی در این مراسم عنوان کرد: برای رشد تولید راهی جز حرکت در راستای کشاورزی علمی و دانش‌بنیان نیست.

وی تصریح کرد: باید با مدیریت علمی مزرعه، کشت گیاهان کم آب بر و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری میزان بهره‌وری تولید را افزایش داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha