نمونه‌گیری فرآورده‌های نفت و گاز با سیلندرهای ساخت فناوران ایرانی

تهران - ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شد سیلندرهای نمونه‌گیری نفت و گاز را با استفاده از نیروی انسانی متخصص بومی سازی و نیاز این صنعت را تامین کند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، معین نبی پور مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری ازدیاد برداشت فارس با اشاره به تولید و بومی‌سازی سیلندرهای نمونه‌گیری نفت و گاز، درباره کاربرد این محصول دانش‌بنیان گفت: سیلندرهای نمونه‌گیری پیستونی فشار بالا معمولاً در صنایع نفت و گاز برای انتقال نمونه‌های مایع یا گاز به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل استفاده می‌شود. این محصول در مدل‌های متنوع از نظر حجم، جنس و فشار تولید می‌شود و دارای پیستون شناور داخلی با اصطکاک کم برای جدا کردن و حرکت راحت سیال مورد نظر است.

وی به رفع نیاز کشور به با توجه به چالش‌های پیش رو برای واردات آن اشاره کرد و افزود: به‌دلیل نیاز به آزمایشات آنالیزی مورد نیاز و نمونه‌گیری زنده از چاه‌های نفت و گاز، در مبحث افزایش تولید نفت و مشکلات تحریم و قیمت بالای نمونه خارجی این محصول با مشخصات پژوهشی و صنعتی به تولید رسیده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان این‌که صنایع نفت و گاز می‌توانند با استفاده از این سیلندرها، سیالات و گازها را جابه‌جا کنند، خاطرنشان کرد: از جمله مخاطبان این محصول می‌توان به شرکت‌های سرویس‌دهنده خدمات یکپارچگی چاه و نمونه‌برداری درون چاهی، سایر شرکتهای نفتی داخلی و منطقه، فعالان حوزه حفاری، استخراج و بهره برداری نفت و گاز اعم از دولتی و خصوصی در داخل کشور، مراکز پژوهشی و دانشگاه های مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی، شرکت‌های خارجی فعال در مناطق نفت خیز به ویژه خاورمیانه اشاره کرد.

نبی پور درمورد مزیت‌های رقابتی نمونه داخلی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی گفت: نمونه تولید شده توسط این شرکت، شامل نشانگر مغناطیسی و پکینگ‌های فشار بسیار بالا بوده که با این ویژگی‌ها مشابه داخلی ندارد. همچنین با قیمتی تمام شده‌ی به مراتب پایین‌تر از نمونه وارداتی عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: وجود تجربیات ویژه ساخت سیلندرهای نمونه‌گیر تا فشار ۱۵۰۰۰ پام با ظرفیت‌ها و جنس‌های متفاوت و پیاده‌سازی موارد مورد نظر کارفرماهای مختلف بر اساس نوع کاربری آن‌ها از مهم‌ترین مزایای این سیلندرها به شمار می‌رود.

صرفه‌جویی ارزی ۵ میلیون دلاری

این فعال حوزه فناوری همچنین اظهار داشت: پس از ساخت این محصول توسط این شرکت واردات آن بدلیل کیفیت بالای تولید از نظر فنی و مزیت رقابتی قیمت به مقدار زیادی متوقف شده است ولی هنوز شرکت‌هایی در حال خرید خارجی هستند. این محصول دارای نیاز بالایی در کشور بوده و در صورت حمایت قابلیت تولید انبوه دارد.

نبی‌پور درمورد مزایای قیمتی و رقابتی این محصول خاطرنشان کرد: تاکنون از خروج بیش از پنج میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است و می‌تواند از خروج دهها میلیون دلار ارز دیگر نیز ممانعت کند. تولید این محصول دانش‌بنیان همچنین زمینه را برای اشتغال ۱۵ نفر و ۱۰ نفر به صورت غیرمستفیم فراهم کرده است که این میزان به مراتب در صنایع مرتبط، عدد بالاتری است.

وی به تجربه ساخت کاربردی و عملیاتی طی دهه گذشته برای مراکز صنعتی و شرکت‌های صاحب نام اشاره کرد و ادامه داد: توانمندی ساخت سفارشی بر اساس طرح، جنس، وزن، فشار و حجم درخواستی، موجب گستردگی کارایی و افزایش استقبال از نمونه داخلی شده است.

این فعال حوزه دانش‌بنیان درباره نقش دستگاه‌هایی همچون معاونت علمی و فناوری در حمایت از تولیدات دانش بنیان داخلی گفت: حمایت نهادهای اجرایی بصورت مالی و معنوی (مانند نمایشگاه ایران‌ساخت) و جلوگیری از ورود تجهیزات مشابه خارجی جهت رقابت بسیار کارگشا است. همچنین ثبات قیمت جهت تامین مواد اولیه و رفع موانع تامین قطعات خاص، ضمن بازپرداخت وجوه و مطالبات به موقع به شرکت‌های تولیدی و به‌ویژه دانش‌بنیان بسیار مهم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha