اتحادیه امت‌های اسلامی را شکل دهیم

تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خواستار تشکیل اتحادیه امت‌های اسلامی با همکاری کشورهای مسلمان در قالب نظم نوین جهانی شد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام حمید شهریاری در چهارمین نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی با موضوع آراء و اندیشه های‌ مرحوم آیت الله محمد علی تسخیری گفت: باید با هم بنشینیم و همکاری نوینی را در نظم نوین جهانی به نام اتحادیه امت های اسلامی شکل دهیم تا روز به روز توفیقات بیشتری به دست آوریم.

میهمانان سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی در آبان ۱۳۹۹ نیز طی بیانیه ای خواستار تشکیل اتحادیه امت های اسلامی شده بودند. در بند هفتم بیانیه پایانی این کنفرانس آمده است: میهمانان کنفرانس، از ابتکار دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای شکل گیری اتحادیه اسلامی استقبال نموده و برای تحقق امّت واحده و تمدن نوین اسلامی، تشکیل چنین اتحادیه ای را ضروری دانستند؛ چراکه این اتحادیه قادر است همکاری های جهان اسلام و هم افزائی ملل اسلامی را سامان دهد و از تفرقه و تعرض درجهان اسلام از طریق خودسازی ملل اسلامی پیشگیری نماید.

دبیرکل مجمع تقریب گفت: امروز نظم نوین جهانی؛دنیا را دچار تغییراتی کرده است؛ آیا در این شرایط جهان اسلام، یک الگوی آرمانی حکومتی دارد؟ سه الگوی تقریبا پایدار در جهان اسلام شکل گرفته که در رأس آن ها ترکیه است؛ دومین الگو سعودی و در رأس سومین الگو، نظام ولایت فقیه است که این سه نظام، داعیه دار راهبری جهان اسلام هستند.

وی ادامه داد: ترکیه دنبال حکومتی لائیک است به گونه ای که معتقد است قانونی مثل حجاب نمی تواند در آن کشور تصویب شود. این دولت، محور خود را بر پایه اقتصاد گذاشته و موفقیت هایی را کسب کرده است و نیازهایی را برآورده کرده اما در نهایت متوجه شد با راهکارهای اقتصادی نمی توان ادعای رهبری جهان اسلام را داشت. پادشاهی عربستان نیز گرچه هزینه های بسیاری پرداخت و آزادی هایی را ایجاد کرد تا اتهام افراط گرایی را از دوش خود بردارد، اما در ارائه الگوی مناسب به جهان اسلام موفق نبود.

شهریاری افزود: لگوی ولایت فقیه، الگوی مناسبی در سطح جهان است و سربلند و سرفراز اهداف خود را به پیش می برد و توانسته به خوبی با استکبار و اسرائیل مقابله کند.

وی از آیت الله تسخیری به عنوان شخصیتی برجسته در زمینه تقریب و وحدت جهان اسلام یاد کرد و گفت: ایشان عضو مجمع فقهی جده بود و فقه شیعی را با ادله مستند به عنوان فقه مورد پذیریش برای این مجمع جا انداخت که این بسیار برای ما ارزشمند است.

مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: فقدان آیت الله تسخیری واقعا ضایعه بزرگی بود و درگذشت ایشان، آزمایشی برای امت اسلام است. اگر چه مسئله وحدت همیشه حامیان زیادی داشته است، چرا که امت اسلام همیشه از صدر اسلام تا کنون در معرض تهدید دشمنان بوده است، اما ایشان جای خاص خود را داشت.

وی افزود: نقش آیت الله تسخیری در وحدت بسیار ارزشمند است؛ دشمنان ما تاکنون اینگونه برای تفرقه انداختن میان مسلمانان به ویژه بعد از انقلاب اسلامی نداشتند. در این زمان نقش آیت الله تسخیری بسیار تأثیرگذار است و مسلمانان امروز از نظر فکری می دانند که نجات جهان اسلام در وحدت است و این موضوع برای آنها مسجل شده است که یکی از دلایل آن هم تبلیغات آیت الله تسخیری برای وحدت بود. 
اسحاق مدنی افزود: آیت الله تسخیری با امکانات نظام جمهوری اسلامی، صدای وحدت را به گوش جهانیان رساند؛ علم و دانش آیت الله تسخیری باعث می شد که با هر گروه و حزبی به بحث و گفت‌وگو بپردازد که گفت‌وگوی ایشان در مجمع فقه جده، از نمونه های آن است. برتری علمی و تسلط خوب ایشان به زبان عربی و فصاحت و بلاغتش از جمله دلایل موفقیت های ایشان در پیشبرد اهداف تقریبی بود. پشتکار زیاد از دیگر ویژگی های آیت الله تسخیری بود که با وجود بیماری و کهولت سن هیچ گاه دست از تلاش برای اعتلای امت اسلام برنداشت.

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: از آیت الله تسخیری چیزهای زیادی آموخته ام که در کلمه نمی گنجد؛ ایشان از معالم بزرگ تقریب است. آیت الله تسخیری از برجسته ترین شخصیت های تقریبی در عصر حاضر بود.

وی افزود: سی بار سفر مشترک با ایشان داشتیم که فقط ۸ بار آن به مصر بود. اخلاق مدار بودن از جمله ویژگی های ایشان در مسیر تقریب بود. آیت الله تسخیری بر مبانی گفت‌وگوی طرف دیگر مسلط بود. او از قرآن، آداب گفت‌وگو با دیگران را استخراج کرده بود.

نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی با موضوع آراء و اندیشه های‌ مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری با مشارکت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و سازمان تبلیغات اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد.

زندگی نامه آیت الله تسخیری

محمدعلی تسخیری در ۲۷ مهر ۱۳۲۳ در نجف زاده شد. پدرش علی‌اکبر تسخیری تنکابنی از اهالی رامسر و مادرش، انسیه‌بیگم از اهالی اصفهان بود. وی در دوران کودکی، روخوانی قرآن را فراگرفت. محمدعلی سپس تحصیلات ابتدایی را در مدرسه «منتدی النشر» که با مدیریت محمدرضا مظفر اداره می‌شد به پایان رساند.

او در آنجا، علاوه بر مظفر، زیر نظر استادانی چون الغبان و شیخ مطر درس خواند و سپس آموزش متوسطه را در دبیرستان شبانه «خورنق» پی گرفت. در سال ۱۳۴۱ دوره دبیرستان را به فرجام برد. آن‌گاه وارد دانشکده فقه شد و در رشته زبان عربی و علوم اسلامی به تحصیل پرداخت. هم‌زمان فراگیری درس‌های حوزوی را نیز آغاز کرد.

پس از انقلاب ۱۳۷۷ (قمری) عراق به رهبری عبدالکریم قاسم، احزاب سیاسی مانند حزب کمونیست و ملی‌گرایان فعالیت‌های خود را از سر گرفتند و پیوسته با آموزه‌های اسلامی مخالفت می‌کردند. از این رو، حزب «جماعة العلماء» برای رویارویی با این گروه‌ها به سازمان‌دهی جوانان مسلمان دست برخاست. تسخیری نیز با مطالعه نشریات حزب «جماعة العلماء»، در جریان اهداف و برنامه‌های آن حزب الدعوة قرار گرفت.

فعالیت‌های انقلابی او ادامه یافت تا در سال ۱۳۴۴ به‌طور رسمی به «حزب الدعوة» پیوست که با نظارت صدر اداره می‌شد. تسخیری در آن زمان، با سرودن اشعار انقلابی به فعالیت علیه نظام حاکم بر عراق پرداخت که به دستگیری و زندانی شدنش انجامید. پس از مدتی با میانجی‌گری علمای نجف به‌ویژه امام خمینی (ره) از زندان رهایی یافت و سپس راهی نجف شد.

او زیر نظر استادانی چون مجتبی لنکرانی و کاظم تبریزی، دوره سطح را به پایان رساند و به درس خارج فقه راه یافت. این عالم شیعی، بیشتر از ۳۰ قصیده (به زبان عربی) سروده‌است و شعرهای وی در دیوانی با عنوان «اوراق و اعماق» انتشار یافت. تسخیری در سال ۱۳۴۹ به سبب فعالیت‌های سیاسی ضد نظام عراق، از این کشور اخراج شد و به ایران آمد. او فعالیت دینی و فرهنگی خود را در شهر قم و در مؤسسه دارالتبلیغ اسلامی و با انتشار مجله عربی‌زبان الهادی آغاز کرد.

پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران در سمت معاونت بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کرد تا اینکه در سال ۱۳۶۹، مجمع جهانی اهل بیت را با همکاری افرادی مانند سید محمدباقر حکیم بنیاد گذاشت و خود به عنوان دبیرکل این مجمع برگزیده شد. در سال ۱۳۷۴ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را تأسیس کرد تا فعالیتهای فرهنگی خارج از کشور در یک سازمان اداره شود. وی در سال ۱۳۸۰ از سوی رهبر ایران به سمت دبیر کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انتخاب شد و در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۱ از دبیری مجمع تقریب مذاهب کنار رفت و به سمت مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام منصوب شد.

تسخیری همچنین در مجامع بین‌المللی و اسلامی مانند بانک توسعه اسلامی و مجمع الفقه اسلامی فعالیت داشت. محمدعلی تسخیری (۲۷ مهر ۱۳۲۳ تا ۲۸ مرداد ۱۳۹۹) روحانی ایرانی، نمایندهٔ استان تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود، و از تیر ۱۳۹۱ سمت مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور جهان اسلام را عهده‌دار بود. او رئیس پیشین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نماینده پیشین استان گیلان در دورهٔ سوم مجلس خبرگان رهبری نیز بوده‌ است. آیت الله تسخیری ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ در سن ۷۵ سالگی به دیدار معبود شتافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha