امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست چهارجانبه وارد مسکو شد

مسکو- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه با هدف شرکت در نشست چهارجانبه وزیران امور خارجه درباره سوریه وارد مسکو شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیرعبداللهیان قرار است چهارشنبه بیستم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در اجلاس چهارجانبه مسکو که با حضور وزیران امور خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه برگزار می شود شرکت کند.

برخی مسئولان وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه و سفارت ایران در این کشور از امیرعبداللهیان در بدو ورود به مسکو استقبال کردند.

وزیر خارجه ایران در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه ای هم با همتایان خود خواهد داشت.

آخرین تکاپوها در چارچوب همکاری های این چهار کشور مربوط به اجلاس وزیران دفاع بود که اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به میزبانی مسکو برگزار شد.
پیش از آن، چهار کشور اواخر فروردین ماه در سطح معاونان وزارت امور خارجه در پایتخت روسیه، مذاکراتی در این راستا داشتند.
آنچه که از این نشست ها در قالب گزارش های خبری و بیانیه های پایانی، به افکار عمومی اطلاع رسانی شده است که این ابتکار عمل ایران و روسیه برای پایان دادن به مناقشه میان ترکیه و سوریه، با گام هایی رو به جلو در مسیر پایان ۱۲ سال چالش در روابط آنکارا – دمشق همراه بوده است.

پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر سفر امیرعبداللهیان به مسکو، در نشستی خبری گفته بود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل و فصل مسائل و اختلافات میان سوریه و ترکیه تاکید داشته و در همین چارچوب تماس ها و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای هم با مقامات دمشق و آنکارا انجام داده است.
کنعانی به نشست های روند آستانه اشاره کرد و یادآور شد: ایران همواره در این نشست‌های چهارجانبه تاکید کرده است که ضمن درک مسائل امنیتی ترکیه در سوریه معتقد هستیم که این موضوعات راهکار نظامی ندارد؛ در این نشست ها پیشرفت های خوبی حاصل شده و روندهای خوبی هم شکل گرفت و این نشست با اراده سیاسی چهار شرکت کننده می‌تواند خروجی خوبی داشته باشد و اختلافات ترکیه و سوریه حل و فصل شود.
مذاکرات چهارجانبه مسکو در حالی روز چهارشنبه با هدف حل و فصل مسائل آنکارا – دمشق برگزار می شود که کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو، چشم انداز این مذاکرات را روشن و نویدبخش در ایجاد سازوکارهای بومی برای حل مسائل منطقه با بهره گیری از ظرفیت کشورهای منطقه خواند.

انتظارات دمشق و آنکارا از مذاکرات چهارجانبه
به گفته تحلیلگران، پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در مرزها و خاک سوریه، مبارزه با تروریسم و تأکید بر خودداری از دخالت در امور روسیه از مهمترین محورهای مورد نظر دمشق در مذاکرات چهارجانبه است.
آنکارا هم تلاش می‌کند تا اقدامات لازم برای مبارزه با تروریسم را با سه کشور دیگر هماهنگ کرده و با تمرکز بر روند مذاکرات سیاسی، برای بحران پناهجویان و بازگشت آبرومندانه آنها به سوریه هم رایزنی و برنامه‌ریزی کند.

پیوستن ایران به روند مذاکرات
حلقه تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل سوریه و ترکیه چندی پیش با حضور روسیه شکل گرفت اما با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در حفظ صلح و ثبات در منطقه، تهران نیز به روند مذاکرات دعوت شد تا حل و فصل مسائل با بهره گیری از ظرفیت ایران شتاب گیرد.
قبل از آنکه ایران به این روند بپیوندد، به گفته طرف های مذاکرات، تهران در جریان روند این مذاکرات بود و پس از مدتی، عملا حضور ایران به مثابه گامی برای شتاب بخشی به حل و فصل مسائل آنکارا – دمشق مبدل شد.
قبل از پیوستن ایران به این مذاکرات، «مولود چاووش‌اغلو» وزیر خارجه ترکیه در دیدار خود با «حسین امیرعبداللهیان» وزیرامورخارجه ضمن اشاره به مذاکرات آینده ترکیه، سوریه و روسیه گفته بود: ما همیشه ایران را در جریان کار قرار داده ایم و از نظر ترکیه، ایران نقش مهمی در حفظ صلح و ثبات در سوریه و منطقه دارد.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم اندکی بعد از حضور ایران به عنوان یکی از کشورهای ضامن روند آستانه در مذاکرات آینده عادی‌سازی روابط با سوریه خبر داد.
بدین ترتیب، جمهوری اسلامی ایران که در دولت سیزدهم، برای تقویت مناسبات با همسایگان اهتمام ویژه ای دارد، این دعوت را پذیرفت.
پس از آن بود که ۱۴ و ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، رایزنی‌های چهارجانبه‌ای در سطح معاونان وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در مسکو برگزار شد.
در این مذاکرات، طرف ها موضوعات مربوط به آماده سازی نشست آتی بین وزرای خارجه چهار کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
پس از آن بود که مذاکرات چهارجانبه وزرای دفاع فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی سوریه و جمهوری ترکیه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مسکو برگزار و با تاکید بر مبارزه مشترک با تروریسم همراه شد.
در این مذاکرات اقدامات فعلی در زمینه تحکیم امنیت در جمهوری عربی سوریه و عادی سازی روابط با جمهوری ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بدین ترتیب، با تمایل طرف های مذاکرات به ادامه این روند تا دستیابی به حل و فصل مسائل آنکارا – دمشق، اینک باید در انتظار اجلاس وزیران امور خارجه چهار کشور در مسکو بود تا بلکه گام عملی در مسیر گشودن گره از مشکل ۱۲ ساله در مناسبات این دو کشور همسایه برداشته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha