ونزوئلا: عرضه سلاح به اوکراین، مناقشه با روسیه را حل نخواهد کرد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ونزوئلا بار دیگر با تاکید بر حمایت کاراکاس از یک راهکار صلح آمیز از طریق دیپلماسی اعلام کرد که دولت ونزوئلا معتقد است عرضه سلاح به اوکراین، مناقشه این کشور با روسیه را حل‌وفصل نخواهد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا در بخشی از مراسم یادبود روز پیروزی (روزی که به یاد پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم به نام روز پیروزی در تقویم روسیه نام نهاده شده است) در کاراکاس گفت: ما به حمایت از صلح ادامه خواهیم داد، ما معتقد نیستیم که تامین سلاح و تشویق به جنگ، راه‌حلی برای هیچگونه درگیری باشد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا افزود: تعداد زیادی از درگیری‌ها در جهان در حال گسترش است، از جمله درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین؛ ونزوئلا طرفدار راه‌حل دیپلماتیک است.

اظهارنظرهای ایوان خیل به دنبال صحبت‌های نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا بیان می‌شود که به تازگی (هشتم مه/ ۱۸ اردیبهشت) جوسپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به تلاش برای سوق دادن جهان به سمت یک جنگ هسته‌ای به دلیل حمایت نظامی از اوکراین متهم کرد.

مادورو گفت: ما در ونزوئلا بدون قید و شرط از ابتکار صلح جمهوری خلق چین و ابتکار برزیل حمایت می‌کنیم.

به دنبال حمله پهپادی به کاخ کرملین نیز رئیس‌جمهوری ونزوئلا، سوءقصد علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را محکوم کرد و بر موضع تاریخی این کشور آمریکای لاتین در رد هرگونه اقدام تجاوزکارانه که امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند، تاکید کرد.

برآیند اظهارنظرها، واکنش‌ها و اقدامات سران کشورهای آمریکای لاتین در قبال جنگ اوکراین نشان می‌دهد که این منطقه با در پیش گرفتن موضعی صلح‌طلبانه در تلاش است تا با تاکید مداوم بر ضرورت دستیابی به توافق و راهکاری مسالمت‌آمیز، گام به گام با تحولات اوکراین پیش رود.

ونزوئلا در کنار کوبا و نیکاراگوئه را می‌توان در آن دسته از کشورهای آمریکای لاتین قرار داد که فراتر از متحدان تجاری، متحدان سیاسی مسکو هستند و گفتمان رویارویی و تقابل با آمریکا را حفظ می‌کنند. این کشورها همچنین روسیه را یکی از چالشگران بزرگ نظم تک‌قطبی می‌دانند که ایالات متحده آن را از دهه ۱۹۹۰ میلادی در برابر یک چشم‌انداز ژئوپلیتیک چندقطبی‌تر حفظ کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha