۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۵۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85107002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اراضی کشاورزی خراسان‌شمالی با ۴۰ درصد کم آبیاری مواجه است

بجنورد-ایرنا- مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی استان بدلیل خشکسالی، کاهش بارش برف و باران و افت منابع آبی با کم‌آبیاری مواجه است.  

سید ابراهیم سیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی؛ آب قابل استحصال استان از یک میلیارد و ۳۳ هزار متر مکعب در سال های گذشته به ۹۹۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: سالانه ۸۷۲ میلیون متر مکعب معادل ۸۸ درصد از این آب استحصال شده در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد.

مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: اثرات خشکسالی و کاهش منابع آبی موجب شده است که به طور متوسط بخش اراضی این استان با ۴۰ درصد کم آبیاری مواجه شود.

وی عنوان کرد: تلاش می شود تا کم آبیاری مزارع با اقداماتی از جمله ایجاد سامانه های آبیاری نوین، بتنی کردن نهرها و جوی ها و لوله گذاری تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

سیدی ادامه داد: ۹۸ درصد پهنه استان با خشکسالی مواجه و سطح آبدهی چشمه ها، قنات ها و رودخانه های جاری در این استان نسبت به سال های گذشته کاهش چمشگیری داشته است.

وی بر مدیریت مزارع در آبیاری ها تاکید کرد و گفت: کشاورزان طرح های کم آبیاری را باید در مراحل حساس رشد گیاه از جمله مرحله گل دهی اجرا نکنند و تا حدودی سطح زیر کشت را کاهش و کشت گیاهان کم آب طلب و مقاوم به خشکی را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش اداره کل هواشناسی خراسان شمالی از ابتدای مهر پارسال تا نیمه فروردین ماه امسال ۱۱۸.۲ میلیمتر باران در استان ثبت شد که این رقم در بلند مدت ۱۵۸.۹ میلیمتر و در مدت مشابه پارسال ۱۰۲ میلیمتر گزارش شده است.

میانگین بارش استان در این مدت در مقایسه با بلند مدت ۲۵.۷ درصد کاهش و در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۶ درصد افزایش دارد.

سه هزار و ۳۶۶ حلقه چاه عمیق با ۴۰۳.ش۹ میلیون متر مکعب تخلیه سالانه، سه هزار و ۶۶ دهنه چشمه با ۳۵۶ میلیون متر مکعب تخلیه سالانه، ۶۵۳ رشته قنات با ۸۶.۲ میلیون متر مکعب تخلیه سالانه منابع آبی استان را تامین می کنند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha