اهدای خون، دست خیر انسانیت در دست زندگی

تبریز - ایرنا - اهدای خون؛ اقدام خداپسندانه ای برای بخشیدن زندگی به بیماران نیازمند خون است؛ ترویج و گسترش این فرهنگ، افراد را از بیماری های مختلف مصون نگه می دارد و روح سلامت را به جامعه ارزانی می دارد.

به گزارش ایرنا، اهدای خون، که از آن به عنوان اهدای زندگی دوباره به نیازمندان خون مثل بیماران خونی، کودکان و نوزادان مبتلا به کم خونی و مجروحان سوانح رانندگی و بلایای طبیعی یاد می شود از اعمال ارزشمند و انسان دوستانه برای نجات جان همنوعان است و در کنار آن از ابتلای اهدا کننده به بیماری های قلبی، عروقی و مغزی جلوگیری کرده روحیه نشاط، سرزندگی و شادابی را برای اهداکننده و خون گیرنده به ارمغان می آورد.

به عقیده پزشکان و کارشناسان انتقال خون، اهدای خون همچنین در درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف برای اهداکننده موثر است و موجب کاهش غلظت و میزان آهن و کلسترول خون اهدا کننده و در نتیجه تسریع در جریان خون در بدن می شود البته خطر گرفتگی عروق و سکته های قلبی و مغزی را نیز کاهش می دهد زیرا افزایش میزان آهن در خون افراد می تواند آنان را به بیماری هموکروماتوز ( نوعی اختلال در بدن ناشی از تجمع آهن در خون) و مشکلات قلبی و عروقی مبتلا کند.

پزشکان معتقد هستند، افزایش کلسترول خون نیز در ابتلای فرد به بسیاری از بیماری‌های قلبی موثر است و با اهدای خون به صورت مستمر، می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد و از رسوب چربی در رگ‌های خونی جلوگیری کند.

به عقیده این افراد، اهدای خون نه‌ تنها موجب رضایت و آرامش درونی انسان می‌شود، بلکه با پاک سازی خون فرد اهداکننده، روی جسم و سلامت بدن وی نیز تاثیرات خوبی می‌گذارد که از جمله کاهش احتمال ابتلا به سرطان، افزایش سلامتی کبد، تحریک تولید سلول های جوان، پرانرژی و جدید خونی و کنترل وزن و بهبود تناسب اندام است.اهدای خون نه‌ تنها موجب رضایت و آرامش درونی انسان می‌شود، بلکه با پاک سازی خون فرد اهداکننده، روی جسم و سلامت بدن وی نیز تاثیرات خوبی می‌گذارد که از جمله کاهش احتمال ابتلا به سرطان، افزایش سلامتی کبد، تحریک تولید سلول های جوان، پرانرژی و جدید خونی و کنترل وزن و بهبود تناسب اندام است.

اهداکنندگان خون باید شرایط لازم سازمان انتقال خون برای اهدای خون را داشته باشند که از جمله این شرایط سلامتی بدن، داشتن سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال، حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن، پرهیز از رفتارهای پرخطر و مصرف داروهای اعتیادآور، نداشتن بیماری های مختلف، رعایت فاصله هشت هفته بین اهدای خون و فاصله چند ماهه فردی که حجامت کرده است.

اهدای خون دست خیر انسانیت در دست زندگی

اهدای خون موجب کاهش خطر ابتلای افراد به بیماری های قلبی، عروقی، مغزی و انواع سرطان می شود

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی با بیان اینکه اهدای خون بر سلامت فرد و جامعه تاثیر زیادی می گذارد، می گوید: بر اساس بررسی و مطالعه پژوهشگران و محققان، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی، مغزی و انواع سرطان از جمله فواید فردی اهدای خون برای اهداکنندگان مستمر خون است.

مهدی رسولی، می افزاید: با توجه به اینکه سطح بالای آهن در بدن می تواند باعث تسریع پیری، بروز سکته های قلبی و مغزی و پیش زمینه ای برای ابتلا به سرطان می شود، اهدای خون از سطح آهن در بدن می کاهد و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

وی افزایش سطح خودمراقبتی را از دیگر فواید اهدای خون اعلام کرده و اظهار می کند: اهدا کنندگان مستمر خون برای اینکه شرایط اهدای خون را حفظ کنند، سطح خودمراقبتی خود را افزایش می دهند و از رفتارهای پرخطر و مصرف داروهای اعتیاد آور خودداری می کنند در نتیجه سلامت فردی وی حفظ می شود.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه نیاز به خون همیشگی بوده و مناسبتی نیست، می گوید: اهداکنندگان با مشارکت در کاری انسان دوستانه، از نظر روانی نیز شاداب تر و آسوده خاطرتر از سایر افراد بوده و این موضوع موجب رضایتمندی بیشتر در آنان می شود.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه نیاز به خون همیشگی بوده و مناسبتی نیست، می گوید: اهداکنندگان با مشارکت در کاری انسان دوستانه، از نظر روانی نیز شاداب تر و آسوده خاطرتر از سایر افراد بوده و این موضوع موجب رضایتمندی بیشتر در آنان می شود.

رسولی، با اشاره به فواید اجتماعی اهدای خون، ادامه می دهد: اهدای خون موجب می شود تا خون مورد نیاز برای درمان بیماران و مصدومان سوانح و حوادث در جامعه وجود داشته باشد و در نتیجه مراحل درمان و جراحی این بیماران و آسیب دیدگان حوادث به موقع انجام شود.

وی یادآوری می کند: با تامین به موقع خون مورد نیاز بیماران و تسریع در مراحل درمان آنان، هزینه های درمانی و بیمارستانی بیماران و زمان اشغال تخت های بیمارستانی کاهش می یابد و این کار بر سیستم درمانی در جهت پذیرش و بستری سایر بیماران کمک می کند.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی با بیان اینکه اهدای خون، انگیزه برای مشارکت در کارهای انسان دوستانه را در جامعه افزایش می دهد، می گوید: سازمان انتقال خون با اجرای طرحی با عنوان « شبکه زندگی» از توان اهداکنندگان خون به عنوان سفیران اهدای خون برای فرهنگ سازی، تبلیغ و ترویج اهدای خون و گسترش روحیه ایثار و نوع دوستی در جامعه استفاده می کند.سازمان انتقال خون با اجرای طرحی با عنوان « شبکه زندگی» از توان اهداکنندگان خون به عنوان سفیران اهدای خون برای فرهنگ سازی، تبلیغ و ترویج اهدای خون و گسترش روحیه ایثار و نوع دوستی در جامعه استفاده می کند.

رسولی، با دعوت از مشارکت مردم برای شرکت در این کار خداپسندانه، می افزاید: در جوامع بشری به علت تغییر روش های درمان و افزایش تعداد مجروحان و مصدومان حوادث و سوانح، نیاز به خون و فرآورده های خونی در مراکز درمانی و بیمارستانی همیشه وجود دارد بنابراین هرچقدر میزان مشارکت افراد جامعه در این امر انسان دوستانه بیشتر شود، به همان میزان، رسیدگی و درمان بیماران نیازمند و مجروحان حوادث سریعتر انجام می شود.

۵۴ درصد اهداکنندگان خون در آذربایجان شرقی اهدا کننده مستمر هستند

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۱۱۵ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز خونگیری این استان مراجعه کرده بودند، اظهار می کند: از این تعداد ۹۳ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده و موفق به اهدای خون خود شدند و ۵۴ درصد از اهداکنندگان خون استان نیز اهداکننده مستمر هستند.

اهدای خون، جمعیت سلول های جوان، پرانرژی و کارآمد بدن اهداکننده را افزایش می دهد

پزشک متخصص بیهوشی و رییس بخش آموزش اداره کل انتقال خون آذربایجان شرقی نیز با اشاره به فواید فراوان اهدای خون برای اهداکننده، می گوید: با توجه به اینکه سلول های بدن عمر محدودی داشته و ماندگاری مادام العمری ندارد، اهدای خون موجب می شود تا جمعیت سلولی پیر و میان سال زودتر از بین برود و جمعیت سلولی زنده، جوان، پرانرژی و کارآمد جایگزین آن ها شود.

ناصر مقدم، با تاکید بر اینکه با اهدای خون، کیفیت سلول های جوان در بدن افزایش می یابد، می افزاید: اهدای خون موجب بهبود وظایف سلول های خونی می شود و به ارگان ها و اندام های مسوول در تصفیه سلول های پیر و میانسال مانند کبد کمک می کند تا زودتر این سلول ها را از بین ببرند تا سلول های جدید و پرانرژی جایگزین آن ها شود.

وی اظهار می کند: شرایط زندگی و عادت های غذایی موجب افزایش غلظت خون و کاهش سرعت جریان آن در رگ های بدن می شود بنابراین با اهدای خون از غلظت خون در بدن کاسته شده و خون به راحتی به اندام های مختلف به ویژه مغز می رسد.شرایط زندگی و عادت های غذایی موجب افزایش غلظت خون و کاهش سرعت جریان آن در رگ های بدن می شود بنابراین با اهدای خون از غلظت خون در بدن کاسته شده و خون به راحتی به اندام های مختلف به ویژه مغز می رسد.

پزشک متخصص بیهوشی و رییس بخش آموزش اداره کل انتقال خون آذربایجان شرقی می گوید: بر اساس مطالعات علمی، اهدای خون موجب افزایش روحیه، سرزندگی، شادابی و بهبود عملکرد ارگان ها و اندام های بدن افراد اهداکننده می شود.

مقدم، مشارکت مدنی، حس مسوولیت و تعهدپذیری نسبت به همنوع را از فواید اجتماعی اهدای خون بیان کرده و ادامه می دهد: این مشارکت موجب می شود تا افراد جامعه به اطرافیان خود بی تفاوت نباشند و حس انسان دوستی در جامعه تقویت شود.

وی با تاکید بر اینکه خون جایگزینی غیر از تامین از طریق همنوع ندارد، یادآوری می کند: اگر افراد جامعه در تامین نیازهای خونی بیماران و مصدومان حوادث و سوانح مشارکت نکنند، مراکز درمانی و بیمارستانی در تامین نیاز خونی این افراد در مضیقه قرار می گیرند.

پزشک متخصص بیهوشی و رییس بخش آموزش اداره کل انتقال خون آذربایجان شرقی می گوید: خون برای بیماران خونی و مجروحان حوادث و سوانح یک ضرورت بوده و مشارکت عمومی در این زمینه لازم است.

مقدم، با بیان اینکه اهدای خون از شاخصه های توسعه یافتگی جوامع محسوب می شود، می افزاید: هر چقدر فرهنگ اهدای خون در جامعه نهادینه و گسترش یابد، جامعه به سمت توسعه یافتگی پیش می رود.

اهدای خون دست خیر انسانیت در دست زندگی

خطر سکته قلبی در اهداکنندگان مستمر ۸۶ درصد کمتر است

متخصص طب سنتی نیز می گوید: خون بافت زنده ای است که جایگزین آن فقط از طریق انتقال خون های اهدایی امکان دارد و تاکنون با وجود پیشرفت علم و فناوری، بشر نتوانسته ماده یا محلولی جایگزین خون پیدا کند.

محمد نوری، با تاکید بر اینکه اهداکننده خون باید در سلامت کامل باشد، می افزاید: پژوهش های محققان نشان داده که خطر انفارکتوس میوکارد یا همان سکته قلبی در افراد اهداکننده مستمر خون ۸۶ درصد کمتر از افراد غیراهداکننده خون است.پژوهش های محققان نشان داده که خطر انفارکتوس میوکارد یا همان سکته قلبی در افراد اهداکننده مستمر خون ۸۶ درصد کمتر از افراد غیراهداکننده خون است.

وی با اشاره به فواید فردی اهدای خون، اظهار می کند: با اهدای خون، آهن بدن فرد اهداکننده تعدیل شده و از انباشت آن که باعث بروز مشکلات و بیماری های مختلف می شود، جلوگیری بعمل می آید و غلظت خون و ویسکوزیته آن نیز تعدیل شده و خون رسانی به بافت ها و مغز بهتر انجام می شود.

متخصص طبی سنتی با اشاره به اینکه اهدای خون موجب سبکی، شادابی و نشاط اهداکننده می شود، می گوید: با اهدای خون، مراکز تولید خون در مغز استخوان فرد اهداکننده فعال شده و خون تازه تولید می کند.

نوری، با اشاره به تاثیرات اجتماعی اهدای خون در جامعه، ادامه می دهد: از نظر روانشناختی هر اهدای خون می تواند جان سه نفر را نجات دهد که این حس نوع دوستی در اهداکنندگان خون، احساس خوشایندی را در وی ایجاد می کند و مقبولیت اجتماعی چنین کار انسان دوستانه ای نیز در جامعه افزایش می یابد.

وی یادآوری می کند: حس نوعدوستی و عمل خیر در اهداکننده همچنین موجب ارتقای سلامت روانی و کیفیت زندگی وی شده و مراکز درمانی و بیمارستانی را در نجات جان افراد نیازمند خونی کمک می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha