ایجاد و توسعه سامانه «گفتینو» برای پاسخ به سؤالات ایثارگران

تهران- ایرنا- نشست تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در سالن جلسات مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر برگزار شد.

به گزارش «ایثار»، محمود پاکدل، معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست با اشاره به تغییرات در ساختار بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: با آمدن دولت سیزدهم و انتصاب آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی به عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران سند تحولی به بنیاد ابلاغ و برنامه عملیاتی تدوین شد و این نیاز به وجود آمد که تغییراتی ایجاد شود و در نتیجه فرایندها مطالعه و ساختاری جدید طراحی شد.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: عمده دلایل این تغییرات این بود که رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران باید بر ۶۵ بخش به صورت مستقیم نظارت می‌کردند که این بخش‌ها کاهش یافت. دومین دلیل جدا کردن امور اجرایی از ستاد به سازمان‌های وابسته و استان‌ها بود تا هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف صورت بگیرد.

پاکدل توجه بیشتر به امور فرهنگی را سومین دلیل تغییر ساختار بنیاد عنوان کرد و گفت: با توجه به نیازهای جامعه ایثارگری لازم بود که بخش فرهنگی در بنیاد شهید و امور ایثارگران گسترده‌تر شود و دو معاونت برای این موضوع در نظر گرفته شد.

وی بر همکاری معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تشکل‌های شاهد و ایثارگر تأکید کرد و گفت: تشکل‌های شاهد و ایثارگر مطالبه‌گر هستند و می‌توانند به بنیاد کمک کنند همان‌گونه که این تشکل‌ها بسیاری از مسائل را در دستگاه‌های مختلف پیگیری کرده‌اند.

پاکدل بابیان اینکه ایثارگران کمک معیشت‌بگیر از ۲۹ هزار به ۱۱۲ هزار نفر افزایش یافته‌اند، گفت: ۲۲ هزار نفر از والدین شهدا حق پرستاری دریافت می‌کردند که امروز به ۶۴ هزار نفر رسیده‌اند و ۹۰ درصد والدین شهدا بالای ۷۰ سال هستند که نیاز به حق پرستاری دارند.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: طی دو سال بیش از ۴۰ هزار نفر دارای ۵ درصد جانبازی و تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفتند. سال گذشته طبق ماده ۷۴ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران گزارش عملکرد بنیاد به حضور دفتر مقام معظم رهبری و روسای سه قوه ارسال شد و این ماده قانونی به صورت منظم اجرایی شد.

پاکدل با بیان اینکه در گذشته بسیاری از آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تدوین نشده بود، خاطرنشان کرد: ۱۱ ماده از این قانون اصلاً اجرا نشده بود. فقط بخشی از ۳۳ ماده اجرایی شده بود و تنها ۲۷ ماده به صورت کامل اجرا شده بوده است.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مقرر شده است در سال جاری فرایند احراز ایثارگران به صورت الکترونیکی پیاده‌سازی شده و پرونده‌ها در کمتر از دو ماه تعیین تکلیف شوند. در حوزه درمان نیز مقرر شده است افراد آسیب‌پذیر شناسایی شده و خدمات لازم به این عزیزان ارائه شود. در زمینه ارتباطات و مراجعات سامانه «گفتینو» ایجاد شده و کارشناسان ۲۴ ساعته پاسخگوی ایثارگران هستند و دیدار با ایثارگران نیز بر اساس موضوع و درخواست ایثارگران با مدیران استانی، مدیران ستاد، معاونان و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام می‌شود.

عادل مهری ورنیاب مدیرکل دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر نیز در این نشست با اشاره به نقش تشکل‌های ایثارگری در حل مشکلات و مطالبه‌گری بر حضور فعال و تقویت آن‌ها تأکید کرد.
اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر در این نشست مشکلات و مطالبات خود را در حضور معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha