موفقیت‌های پژوهشگاه رویان، قدمی در راه ارتقا علمی غرب آسیا و افریقاست

اصفهان- ایرنا- رییس پژوهشگاه رویان گفت: با تلاش محققان پژوهشگاه رویان موفقیت‌های بزرگی در زمینه‌ پزشکی تولید مثل، علوم سلولی و سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی کسب شده است که این دستاوردها می‌تواند قدمی در راه ارتقا سطح علمی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالحسین شاهوردی، روز چهارشنبه در دومین کنگره بین‌المللی تحقیقاتی موسوم به "وانا" (کنگره بین‌المللی کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا) در اصفهان اظهار داشت: استعدادهای خوبی در غرب آسیا و شمال آفریقا و کشورهای مسلمان این مناطق وجود دارد و توانمندی‌های کشور ما می‌تواند زمینه تعامل و تبادل تجربه را فراهم سازد و این رویکرد قدمی در راه ارتقا علمی منطقه و افزایش ارائه خدمات در آن فراهم کند.

وی ادامه داد: پژوهشگاه رویان تاکنون ۲۳ دوره برنامه علمی در زمینه سلول‌های بنیادی و تولید مثل در شهریور هر سال برگزار و تعاملات خوبی را با جامعه علمی بین المللی برقرار کرده است.

رییس پژوهشگاه رویان گفت: وانا می‌تواند با پرداختن به این دستاوردها در حوزه ناباروری و پزشکی تولید مثل و علوم سلولی و بیوتکنولوژی در سطح منطقه‌ای و جهانی بویژه در منطقه، تحقیقات و مطالعات علمی خود را گسترش دهد.

وی اضافه کرد: تعاملات، تبادل تجربیات و ارتباطات منطقه‌ای در سطح وانا، سطح کارآزمایی‌هایی بالینی را افزایش و ارتباطات منطقه‌ای را گسترش می‌دهد.

شاهوردی خاطرنشان کرد: انتقال تجربه به داخل و خارج از کشور با برگزاری برنامه‌ها و پروژه‌های علمی مشترک و ارائه آموزش‌های کوتاه مدت و بلندمدت در کشورهای هدف، انجام خواهد شد.

وی افزود: از سازمان‌های بین‌المللی بویژه سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای اسلامی انتظار داریم تا در این زمینه کمک و حمایت لازم را داشته باشند

رییس پژوهشگاه رویان ابراز امیدواری کرد که میزبان بعدی این کنگره که تاکنون ۲ دوره آن در ایران برگزار شده است، کشورهای دیگر باشند تا تبادل تجربه و نشست های علمی در آن مناطق هم رُخ دهد.

وی ادامه داد: این کنگره بعنوان یک حرکت منطقه‌ای در ۲ دوره گذشته در مشهد و اصفهان برگزار شده است و در ادامه مسیر آن دبیرخانه‌ای با حضور کشورهای منطقه ای و بصورت بین المللی تشکیل خواهد شد و ما انتظار داریم که با کمک مسوولان وزارت امور خارجه و افراد توانمند در منطقه، دبیرخانه این کنگره تشکیل شود و با برنامه‌ریزی‌های منسجم در راستای اهداف یک شبکه علمی گام بردارد.

شاهوردی اظهار داشت: این شبکه علمی می‌تواند پروژه‌های تحقیقات منطقه‌ای را برنامه‌ریزی کند و آموزش‌های مستمر را ارائه دهد و انتقال تجربه توسط دبیرخانه کنگره را مدیریت نماید.

وی بیان کرد: کار اصلی این شبکه در زمینه پژوهش و خدمات تخصصی و گسترش شرکت‌های دانش بنیان است.

موفقیت‌های پژوهشگاه رویان، قدمی در راه ارتقا علمی غرب آسیا و افریقاست

رییس جهاد دانشگاهی کشور نیز در این کنگره گفت: رویان دم مسیحایی آزادمردی است که رویش شاخ و برگش پایان ناپذیر است و کنگره وانا حاصل پیمایش مسیر تفکر دانشمند فقید زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی است.

حسن مسلمی نایینی افزود: حضور بسیاری از دانشمندان و اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران از شهرهای دور و نزدیک در دومین کنگره بین المللی وانا نشانه شوق دانش اندوزی و شور یادگیری است.

وی ادامه داد: دومین کنگره بین‌المللی وانا مسیر دیگری برای تبادل دانش و اطلاعات علمی بین نخبگان حوزه های زیست فناوری کاربردی با پرداختن به آخرین دستاوردهای زمینه ساز حرکت فرامرزی و تسخیر میدان های علمی و اقتصادی است که با شبکه‌سازی منسجم و هدفمند به رشد تولید و اقتصاد دانش بنیان و مهار تورم دست پیدا خواهد کرد.

مسلمی نایینی خاطرنشان کرد: این مهم فرصت مناسبی برای ورود شرکت های دانش بنیان در سطح بین المللی به حوزه‌های زیست فناوری و درمان ناباروری است و بالمال افزایش ارتباطات، تعاملات و تجارت محصولات علمی توسعه کشور را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: استفاده از فناوری‌های نوین و تامین زنجیره کامل خدمات دانش بنیان از آموزش تا پژوهش و ترجمان علم و اجرای طرح های کلان می تواند و باید بتواند راهگشای این مسیر ارزشمند باشد.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: دانشمندان و شرکت کنندگان در کنگره باید با کسب مشاوره‌های بیشتر و شناسایی ظرفیت‌های همکاری در کشورهای مختلف و گسترش شبکه‌های ارتباطی در سطوح منطقه ای و بین المللی و نیز انتقال تجربیات علمی به کشور، توسعه محصولات صادرات محور را در دستور کار خود قرار دهند تا در بلند مدت با استفاده از روش‌های نوین علمی که پژوهشگاه رویان از پیشتازان آن است، مدیریت و راهبری منطقه‌ای را در درمان مبتنی بر زیست پزشکی و پزشکی بازساختی در دست گیرید.

به گزارش ایرنا، دومین کنگره بین المللی کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا (وانا)، روزهای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ توسط پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در سالن ابن سینا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال برگزاری است.

این کنگره که زمینه‌ساز پژوهش‌های مشترک علمی است با موضوع زیست فناوری کاربردی بعنوان شاخه‌ای از کنگره بین المللی رویان و با رویکرد پرداختن به آخرین دستاوردهای علمی در زمینه نقش زیست فناوری در صنعت و درمان، در سطح جهانی و با تمرکز بر کشورهای حوزه موسوم به وانا برگزار شده است.

پژوهشگاه رویان معتقد است که این کنگره می‌تواند بعنوان محلی برای هم‌افزایی و دیدار فعالان علمی و تجاری زیست فناوری و درمان ناباروری و مجالی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان داخلی و خارجی باشد که به تولید اقلام مصرفی ورود پیدا کرده اند.
برگزاری دومین کنگره بین‌المللی وانا راه را برای ایجاد انجمن علمی وانا (WANA Scientific Society) هموار کرده و این موضوع یکی از اهداف مهم برگزاری کنگره بین المللی کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا موسوم به وانا است.

انعقاد این کنگره سالیانه به منظور حرکت همه‌جانبه فرامرزی و تسخیر میدان‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی و ایجاد شبکه‌سازی دانش بنیان در سطح بین المللی، اهمیت بیشتری یافته تا بطور منسجم و هدفمند به رشد تولید و اقتصاد دانش بنیان توجه شود.

انتقال تجربیات علمی از طریق شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط مؤثر با سایر مراکز علمی، محققین و دانشمندان منطقه وانا در سراسر جهان، شناسایی ظرفیت همکاری در کشورهای منطقه و گسترش شبکه ارتباطی، توسعه شبکه سازی بین شرکت‌های دانش بنیان منطقه به منظور افزایش ارتباطات و تجارت محصولات علمی، احیا اقتصاد زیست فناوری و ایجاد رهبری منطقه‌ای در مدیریت و هدایت شرکت‌های دانش بنیان به منظور توسعه تولیدات صادرات محور از اهداف ایجاد این انجمن علمی محسوب می شود.

همچنین تأمین زنجیره کامل ارائه خدمات دانش بنیان شامل آموزش، مشاوره کارشناسی، نظارت و اجراء طرح‌های کلان در حوزه زیست فناوری به کشورهای متقاضی توسط شرکت‌های دانش بنیان و کمک به توسعه و ارتقا امنیت غذایی کشور با استفاده از فناوری‌های نوین و حرکت به سمت ایجاد استقلال اقتصاد غذایی کشورهای اسلامی بعنوان مؤلفه‌ای حیاتی در احیای قدرت منطقه‌ای در سطح جهانی از دیگر اهداف ایجاد انجمن علمی وانا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha