امکان نصب پله برقی در ایستگاه‌های قدیمی مترو تهران وجود ندارد 

تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: برخی از ایستگاه‌ها در دهه ۷۰ ساخته شده‌ و شاید در آن زمان ضرورت استفاده از پله برقی مانند امروز احساس نمی‌شد؛ به همین منظور امکان نصب پله برقی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود درستی روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: به لحاظ سازه‌ای و به دلیل ارتفاع کوتاه و عرض کم امکان نصب پله برقی وجود ندارد حتی اگر اراده مدیریت شهری به مرتفع کردن باشد به لحاظ ساختار سازه‌ای امکان این امر نیست.

وی تاکید کرد: بعضی از ایستگاه‌ها پله مناسبی ندارد و اگر به جمع بندی هزینه‌ها برسیم کار تعویض را پیش می‌گیریم ولی هنوز قطعی نشده است؛ همچنین ایستگاه محمدیه پله برقی دارد ولی در کانال‌های ارتباطی خطوط این پله‌ها نصب نشده و این موضوع به هلدینگ مترو مربوط است و به نظر می‌رسد در ۶ ماهه اول برنامه‌ای برای این ایستگاه‌ها در نظر گرفته باشند.

مدیرعامل شرکت مترو در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص لزوم تقویت تکنسین‌های پله برقی در مواقع خرابی نیز گفت: در روزهای خاص مثلا عید فطر به تعداد پله‌های برقی تکنسین کار کنار پله‌ها بود که ریسک خاموشی پنج دقیقه‌ای را هم نداشته باشیم ولی این یک روز خاص است.

وی ادامه داد: نمی شود دائما به ازای هر پله یک تکنسین داشته باشیم تمام خطوط پیمانکار تامین و نگهداری دارد؛ استقرار تکنسین‌ها در ایستگاه‌های پر تردد اولویت بیشتری برای ما دارد اما درست است که در برخی ایستگاه‌ها مانند هفت تیر تک تکنسین داشته باشیم.

وی درباره سرفاصله حرکت قطارها نیز گفت: در ساعات شلوغ سر فاصله حرکت قطارها در خطوط قدیمی‌ چهار دقیقه است ولی بنا به دلیل پتانسیل مترو تهران مسافر جا به جا نمی‌کنیم ضمن این که خطوط ما به تمامی شکل نگرفته است.

درستی با بیان اینکه ۸۷ آسانسور به دلیل عدم استاندارد در خطوط مترو کار نمی‌کند نیز گفت: برآوردی از اینکه چند درصد از خرابی پله‌ برقی‌ها به دلیل تعویض روغن بی وقت و دیرهنگام مترو است نداریم ولی از این به بعد سعی می‌کنیم در بلندمدت برای این پله‌ها فکر کنیم و در نیمه اول سال جاری اورهال اساسی انجام بدهیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به گستردگی این ناوگان گفت: روزی حدودا ۲ هزار و ۲۰۰ حرکت مترو داریم که ۵۴ هزار کیلومتر در طول روز می‌شود، کل مرزهای آبی و خاکی جمهوری اسلامی ایران ۹ هزار کیلومتر است و ما ۶ برابر مرزهای کشورمان تردد قطار داریم. طبیعتا تجهیزات ما امروز نو نیست و ممکن است خرابی پیش بیاید.

وی تاکید کرد: شهردار تهران به تنهایی انعقاد قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به جاهای خوبی رسانده است. همچنین بیش از ۸۰ درصد اعتبار ۱۰۵ قطار ملی به نقطه خوبی رسیده است که در  چندماه آینده به سرانجام می‌رسد.

درستی تاکید کرد: البته می‌شد که در سه سال گذشته قرارداد ورود ۶۳۰ واگن را رقم می‌زدیم و امروز شاهد رام‌های تازه بودیم اما تلاش می‌کنیم که این اتفاق به زودی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه در ایستگاه‌های خط پنج حدود ۲ لاین داریم افزود: قطار تندرو از یک لاین و قطار کندرو در ساید دیگر حرکت می‌کند. برنامه ریزی برای حرکت همزمان دو ساید مهم است باید حوزه عملیات را یاری کرد تا دو قطار در یک خط سرویس بدهند.

درستی تاکید کرد: روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در مترو جابه‌جا می‌شود به وجود آمدن مشکل در ناوگان با توجه به شرایط غیرقابل اجتناب است گرچه همه تلاش ما این است که بهترین خدمات دهی باشد. خرابی درهای مترو قابل پیش‌بینی نیست اماامکان ندارد هیچ کدام از درهای یک واگن باز نشود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران در خصوص بلیت و کیف الکترونیک نیز گفت: از ۱۰ روز آینده نصب آنها آغاز می‌شود شاید کمی زمان ببرد تا فرهنگ استفاده از این امکان در بین مردم جا بیفتد تمام کارهای سخت‌افزاری سیستم توسط فاوا انجام شده و ما هم خریدهایش را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت مترو در خصوص جلوگیری از ورود آقایان به واگن بانوان گفت: درخواستمان از مردان این است که به هیچ وجه نباید وارد واگن های بانوان شوند تا بانوانی که در یک و نیم واگن ابتدایی و انتهایی هستند آرامش داشته باشند.

به گفته وی، در حوزه پله‌ برقی‌ ها تمام قطعات داخلی است اما در حوزه ناوگان خریدهای خارجی داریم به مرور از حجم این خریدهای خارجی کم می‌شود همچنین در مورد ۶۳۰ واگن و دیگر قراردادها ۹۰۰ واگن به ما اضافه می‌شود ما اکنون حدودا یک هزار واگن در حال گردش داریم و به عبارتی اگر این 2 قرارداد به ما اضافه بشود ظرفیت ما را 2 برابر می‌کند.

درستی در خصوص قیمت بلیت ها و سهم مسافران نیز با بیان اینکه یک چیزی حدود ۱۹ درصد بهای تمام شده را در سال ۱۴۰۱ از مسافر گرفته ایم، خاطرنشان کرد: ما از دولت در قالب تبصره ۱۲ به صورت مستقیم پول می‌گیریم اگر این را کنار بگذاریم ما با دولت بده بستانی نداریم این اتفاق در اشل کلان توسط شهردار تهران رقم می‌خورد و توافقات خوبی هم پیش آمده طرف حساب ما برای جبران این نقصان‌ها شهرداری تهران است گاها این پرداخت‌ها با مشکلاتی مواجه بوده اما به عبارتی طرف حساب ما شهرداری است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در خصوص ساماندهی دستفروشان با بیان اینکه رضایت مردم برای ما اولویت اول است افزود: مشکلی که وجود دارد این است که یک اقبال شدیدی به دستفروش‌های مترو دیده می‌شود این موضوع شاید به تنهایی توسط شرکت بهره‌برداری قابلیت ساماندهی نداشته باشد به هر حال دست فروشی که برای مسافر مزاحمت ایجاد می‌کند مسئولیتش با ما است همچنین نظر مدیریت شهری مبنی بر ساماندهی دستفروشان است نه جمع کردنشان البته برخی از این افراد با بار غیر متعارف و بزرگ وارد مترو می‌شوند که از اینها بارشان گرفته و ساماندهی می شود.

درستی خاطرنشان کرد: بابت درهای جداکننده شیشه‌ای روی سکو باید سیستمی هوشمند با دقت بالا داشته باشیم که در یک نقطه قطارها متوقف بشوند امروز سیستم سیگنالینگ ما در این وضعیت نیست لذا بزرگترین مشکل تعبیه درهای شیشه‌ای در ایستگاه‌های مترو نبود سیگنالینگ دقیق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha