هفته پهلوانی و این پرسش که زنگ زورخانه های فارس برای چه به صدا در نمی‌آیند؟

شیراز-ایرنا-  هفدهم شوال مصادف با ۱۸ اردیبهشت ماه  که به عنوان هفته پهلوانی در تقویم کشور مان به ثبت رسیده به عنوان یک روز تاریخی محسوب می شود اما امسال  بر خلاف سال های گذشته زنگ زورخانه های فارس که  نماد این ورزش پهلوانی  و رسم جوانمردی  است به صدا در نیامد.

به گزارش خبرنگار ایرنا, ۱۷ شوال روزی است که حضرت علی ( ع ) با عمروبن عبدود معروف عرب مبارزه کرد و او را شکست داد و پرچم اسلام را بر افراشته کرد،به همین دلیل این روز را به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای درتقویم کشورمان به ثبت رسیده است.

پیش تر رسم بر این بوده که هر گاه در محله‌ای و یا خانواده‌ای اختلافی به وجود می‌آمد برای حل آن به سراغ پهلوانان و افراد مورد اعتماد مردم می‌رفتند و این سنت نیز اگرچه این روزها کمرنگ شده اما هنوز هم در برخی محله‌های قدیمی پا برجا است.

 هفته پهلوانی و این پرسش که زنگ زورخانه های فارس برای چه به صدا در نمی‌آیند؟
خبری از گلریزان نیست

خبری از گلریزان نیست

در آن سال های نه چندان دورکه ورزش پهلوانی و زورخانه فارس حال وروز خوبی داشت برنامه های زیادی از جمله مراسم گلریزان و آزادی زندانیان جرائم غیر عمد انجام می گرفت اما این روزها خبری از اینگونه برنامه ها نیست و بسیار کمرنگ برگزار می شود هرچند قبرستان گلگون کفن شهدا به عنوان پهلوانان همیشه زنده تاریخ گلباران شد که کار بسیار خوبی بود اما از اعلام برنامه های این هفته که متولی آن هیات ورزش های زورخانه ای و پهلوانی است، خبری نشد.

کمبود زورخانه در فارس

اما سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان فارس که به مناسبت هفته پهلوانی سخن می گفت از کمبود زورخانه سخن به میان آورد و گفت :‌ یکی از مشکلاتی که در استان فارس وجود دارد کمبود زورخانه در این استان است،در حالی که مقام معظم رهبری بارها بر توسعه فعالیت‌های ورزش باستانی تاکید کرده اند.

محمد مهدی سرفراز شکوهی افزود: اهتمام ویژه ای در خصوص ساخت زورخانه در استان فارس وجود ندارد این در حالی است که بخش زیادی از زورخانه‌های استان توسط خیران ساخته شده است.

وی اضافه کرد:‌ هم اینک در شهر ستان شیراز ۲۶ زورخانه فعالیت دارند و در مجموع ۸۴ زورخانه نیز در کل استان فارس فعال است اما هشت زورخانه این استان به دلایل مختلف تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد.

 هفته پهلوانی و این پرسش که زنگ زورخانه های فارس برای چه به صدا در نمی‌آیند؟
زورخانه پولاد شیراز

ورزش باستانی یک تاریخ و فرهنگ است

رییس بسیج ورزشکاران فارس هم به خبرنگار ایرنا گفت : مقام معظم رهبری در تائید ورزش زورخانه ای فرمودند ٰ، ورزش باستانی یک ورزش نیست اما یک تاریخ و فرهنگ است برای ما.

شکرالله مسکویی ادامه داد :‌بسیج ورزشکاران در کنار ماموریت های ذاتی خود با همکاری اداره کل ورزش وجوانان استان فارس در توسعه فرهنگ پهلوانی، رسم حوانمردی، عفاف و حجاب و جهاد تبیین در قالب کانون های بسیج ورزشکاران در ۲۴ شهرستان استان فعالیت دارد.

وی تاکید کرد: برای نسل امروز به ویِژه نسل جوان و بانشاط ورزشکار شناخت فرهنگ پهلوانی و رسم جوانمردی بعنوان یک فرهنگ غنی و اسلامی و ایرانی مورد نیاز است ، چرا که ترویج فرهنگ پهلوانی و رسم جوانمردی ارزش های بسیار زیادی دارند که می تواند این نسل را از کارهای غلط و کاذب دور سازد.

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران فارس ادامه : با حمایت سردار بوعلی فرمانده ورزش دوست سپاه فجر فارس بزرگترین مجموعه فرهنگی ورزشی استان در شیراز در قالب چندین سالن ورزشی و استاندارد ترین گود های زورخانه جنوب کشور را تجهیز و راه اندازی کرده ایم.

شهدا قهرمانان واقعی

مسکویی افزود: امروز همه وظیفه داریم آنهایی را که در کسوت پهلوانی، دلاوری و جوانمردی به مردم و این سرزمین خدمت کرده اند به درستی شناسایی شوند چرا که آن ها کسانی بودند که می دانستند در زندگی چه می خواهند و به دنبال چه اهداف و آرمان های بزرگی بودند،شهدای گرانقدر ما امروز به عنوان قهرمانان واقعی ملت ایران باید به جامعه ورزش معرفی شوند.

وی گفت: امیدواریم با برنامه ریزی مناسب در توسعه و ترویج فرهنگ و منش پهلوانی و رسم جوانمردی در ورزش استان فارس پیشقدم باشیم چرا که فارس در این زمینه دارای سابقه خوب و دیرینه ای است.

 هفته پهلوانی و این پرسش که زنگ زورخانه های فارس برای چه به صدا در نمی‌آیند؟
زورخانه پولاد دیگر زنگ نمی زند

زنگ قدیمی ترین زورخانه فارس سالهاست از صدا افتاده است

به گزارش ایرنا زورخانه‌ پولاد شیراز در اواخر دوره‌ زندیه به عنوان آب انبار و در کنار مسجد وکیل و بازار وکیل ساخته شد که بعد از حدود ۱۳۰ سال به زورخانه تبدیل شد و اکنون نیز حدود ۱۶۰ سال است که به عنوان زورخانه استفاده می‌شود.

همچنین این زورخانه هم اینک به عنوان یکی از پنج زورخانه‌ فعالِ قدیمی ایران شناخته می‌شود اما در سال ۹۹، تغییر کاربری آن کلید خورد و هنوز مشکل آن حل نشده است.

زنده یاد پهلوان عقاب

در زورخانه پولاد، پهلوانان زیادی همچون زنده یاد خلیل عقاب، محمدکاظم دلاوری، ملاعلی سیف، محمدعلی کلاهی با زنگ و نوای گرم مرشد محمود خدا پرست در این زورخانه ۱۶۰ ساله پرورش یافته‌اند.

سال ۹۳ بود که شین ایچی کیتا اوکا مشاور نخست وزیر و سفیر پیشن ژاپن در سازمان ملل متحد با همراهی کوجی هانه دا سفیر کبیر ژاپن و تعدادی از دیپلمات های این کشور از زورخانه تاریخی پولاد شیراز بازدید کردند و با آیین های کهن ورزش پهلوانی و زورخانه ای ایران آشنا شدند از این رو این آثار هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور شناخته شده است.

پولاد در گیرو دار انحصار و راثت

محمد رضا خادم زاده نایب رییس هیات زورخانه ای فارس در نشستی که به منظور هفته پهلوانی برگزار شده اعلام کرد:‌ زورخانه پولاد سال‌ها است درگیر انحصار وراثت است که وارثان اعلام کرده اند حاضرند این زورخانه به هیات پهلوانی و زورخانه ای فارس به فروش برسانند.

 هفته پهلوانی و این پرسش که زنگ زورخانه های فارس برای چه به صدا در نمی‌آیند؟
زنده یاد پهلوان عقاب

پوریای ولی و تختی نماد ورزشکاران زورخانه ای

بر اساس آنچه که در تاریخ به ثبت رسیده است زورخانه حدود ۷۰۰ سال پیش ( قرن هفتم خورشیدی ) توسط فردی به نام محمود و معروف به پوریای ولی که اهل خوارزم بوده است درایران بنا نهاده شده است.

بسیاری از زورخانه های کشورمان به نام پوریای ولی و جهان پهلوان تختی نامگذاری شده اند، مردانی که به مرام و مسلک پهلوانی و گذشت شهرت داشتند و بسیاری از ورزشکاران زورخانه ای خود را مرید این ها می دانند و به مولا علی( ع) اقتدا می کنند.

فرهنگ پهلوانی آمیخته با فتوت و جوانمردی است

پیشکسوت و عضو هیات رییسه هیات زور خانه ای و پهلوانی فارس هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:‌ روز ۱۷ شوال نمادی از پهلوانی است که حیدر کرار علی (ع) برای همه انسانهای تاریخ به تصویر کشیدند و به ما آموخت که پهلوانی آمیخته با فتوت، جوانمردی، تواضع، صداقت، شجاعت، گذشت و ایثاراست و نامگذاری هفته پهلوانی و توسعه ورزش زورخانه ای دلیل محکمی بر اهمیت و توجه جدی به این مقوله انسان ساز در ورزش است.

حسین غرقی ادامه داد:‌ به مناسبت هفته پهلوانی از ۵۰ نونهال که به این رشته روی آورده اند در زورخانه علی بن ابیطالب ( ع )‌ امروز چهارشنبه طی مراسمی وبه جامعه ورزش پهلوانی معرفی خواهند شد.

 هفته پهلوانی و این پرسش که زنگ زورخانه های فارس برای چه به صدا در نمی‌آیند؟
پهلوان تختی نماد ورزشکاران زورخانه ای

به گزارش ایرنا، روز ۱۷ شوال برابر با سالروز جنگ خندق و نبرد دلیرانه حضرت علی علیه السلام با عمرو عبدود به عنوان روز ترویج فرهنگ پهلوانی نامگذاری شده است که از ۱۸ تا ۲۵ اریبهشت بر گزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha