خواهرخواندگی مشهد و کربلا، بهانه‌ای برای ارتقای خدمت به زائران

مشهد- ایرنا- مهم‌‎ترین ویژگی شهرهای زیارتی، محوریت خدمت به زائران است و همدلی و همراهی مشهدالرضا و کربلای معلی، به عنوان ۲ مقصد اصلی زیارتی در ایران و عراق، که مورد توجه بسیاری از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قرار دارند، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر این حوزه بگذارد.

به گزارش ایرنا، حضور میلیونی زائران اربعین حسینی (ع) در کربلای معلی، هرساله بخش زیادی از اخبار حوزه زیارت را دربرمی‌گیرد و حال آنکه شهر مشهد نیز از نظر زائرپذیری دست کمی از آن ندارد و بر اساس آمار منتشر شده، سالانه ۳۰ میلیون زائر داخلی و پنج میلیون زائر خارجی به این کلانشهر مذهبی سفر می‌کنند.

سالانه خیل انبوهی از مشتاقان اهل بیت پیامبر (ص) به عزم زیارت قبور ائمه اطهار بار سفر می‌بندند و این در حالی است که در ایام مناسبتی، خدمت رسانی به این زائران دارای اهمت چند برابری است چرا که به غیر از خدمت رسانی، نیاز است تا همکاری های بیشتری بین شهرها و استانهای زیارتی شکل بگیرد و اهمیت ارتباط بین خراسان رضوی در ایران و کربلا در کشور عراق نیز بر همین اساس است.

از سوی دیگر یکی از برنامه های دولت سیزدهم در کنار ارتقای جایگاه زیارت از کارگروه به شورای عالی، برنامه ریزی و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به زائران است و استاندار خراسان رضوی مدتی قبل از برنامه ریزی برای خدمت به ۴۰ میلیون زائر تا انتهای سال ۱۴۰۴ سخن گفت.

مشهد، میزبان زائران خارجی از ۵۰ کشور جهان است که در این میان کشور عراق زائران مستمری را به خود اختصاص داده است و علاوه بر این دانشگاههای مشهد، میزبان دانشجویان بسیاری از کشور عراق هستند و در خصوص درمان نیز مشهد یکی از مقاصد زائران و مسافران عراقی به شمار می‌رود.

این در حالی است که دولت سیزدهم ارتباط و گسترش روابط با کشورهای همسایه را مد نظر خود قرار داده است و رفت و آمدهای دیپلماتیک برای کاهش اختلافات و ارتقای روابط تا سطح عالی در دستور کار دولت قرار دارد.

در ادامه این مسیر و بعد از تلاش نزدیک به یک سال، در خبرهای روز چهارشنبه از خواهرخواندگی ۲ شهر کربلا و مشهد سخن به میان آمد که قراداد آن به امضای استانداران خراسان رضوی و کربلا در کشور عراق رسید.

خواهرخواندگی مشهد و کربلا، بهانه‌ای برای ارتقای خدمت به زائران

استاندار خراسان رضوی که در صدر هیاتی از مدیران استانی و مسوولان شهر مشهد در سفری چند روزه به کشور عراق رفته است در ضمن امضای قراداد خواهرخواندگی، نشست هایی را نیز با مسوولان کشور عراق برای هموار کردن مسیر زیارت زائران ایرانی و عراقی برگزار کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی که در این سفر استاندار را همراهی می‌کند، گفت: روز چهارشنبه - دیروز- در دیدار یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، با نصیف جاسم الخطابی، استاندار کربلا، این تفاهمنامه در بخش‌هایی چون فرهنگی و اجتماعی به نمایندگی از این ۲ شهر مذهبی امضا شد و از امروز اجرایی می شود.

سیدجواد موسوی ادامه داد: در قالب این تفاهمنامه بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی گردشگری میان ۲ کشور همکاری های نزدیکی خواهند داشت و برای تسهیل امور سفر زایران و گردشگری سلامت میان ۲ شهر مذهبی اقدام می شود.

وی گفت: آمادگی تبادل تجربیات در زمینه‌های مختلف میان ۲ استان نیز وجود دارد و تسهیل سازی در این زمینه انجام می شود.

موسوی افزود: توسعه و تسهیل روابط با ۲ شهر کربلا و نجف و نیز آسان سازی تبادل زائر میان ۲ شهر مذهبی از دیگر اهداف این تفاهمنامه است.

استاندار خراسان رضوی نیز در جریان امضای این قرارداد گفت: کمیته مشترکی برای تسهیل سفر زائران ایرانی و عراقی به حرم های ائمه اطهار(ع) و افزایش تعاملات میان ۲ کشور تشکیل شده است.

یعقوبعلی نظری افزود: در نشست با استاندار نجف و مدیران این استان مقرر شد ارتباطاتی پیوسته بین مسوولان استان خراسان رضوی و استان نجف برقرار شود تا امر زیارت برای زائران ۲ کشور آسان، روان و گسترده شود.

ما با مردم عراق پیوند اعتقادی و دینی مستحکمی داریم که این پیوند، استحکام خود را در بسیاری از میدانها نشان داده است.وی ادامه داد: در این نشست در مورد موضوعاتی از قبیل تحصیل دانشجویان عراقی در مشهد و درمان زائران در کنار زیارت و الزامات و نیازهای آنها گفت و گو شد.

رییس شورای عالی زیارت گفت: با توجه به در پیش بودن اربعین، موضوع اقدامات مشترک برای پذیرایی از زائران ایرانی و عراقی در ۲ کشور و نیز زائران دهه آخر ماه صفر بررسی شد تا به زائران ۲ کشور خدمتگزاری خوبی صورت گیرد.

نظری افزود: در سفری که استاندار کربلا در آینده به خراسان رضوی خواهد داشت مباحث مطرح شده نهایی خواهد شد و امیدواریم این برنامه‌ریزی و رایزنی‌ها موجب خیر و برکت و تسهیل سفر زائران شود.

چرا خواهرخوانده

با توجه به اینکه در بسیاری از زبان‌های دنیا که برای اسامی مذکر و مونث دارند و کلمه "مدینه" (شهر) نیز در زبان عربی مونث شمرده می شود، قرارداد خواهرخواندگی با هدف ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی بین مسوولان ۲ کشور، منطقه و یا شهر بسته می‌شود.

هدف از این قرارداد، ایجاد پیوند و اتحاد بیشتر بین شهروندان ۲ نقطه دارای منافع مشترک از جمله فرهنگی، اقتصادی، بازرگانی و زیارتی است و این در حالی است که بر اساس تعهد اخلاقی شکل گرفته این ۲ نقطه در تبادل تجربیات و یا کمک به رفع مسائل و مشکلات منطقه متناظر به کمک یکدیگر می آیند.

با توجه به این رویکرد و جدای از موضوع زیارت، خراسان رضوی بیشترین صادرات خود را بعد از افغانستان و ترکمنستان، به کشور عراق دارد.

اولین ارتباطات مسوولان شهرهای زیارتی عراق و ایران پس از برکناری صدام روی داد و مسوولان این شهرها در خدمت رسانی به زائران عاشق، نیازمند کسب تجربیات ایران بودند.

مطرح شدن خواهرخواندگی بین مشهد و کربلا به سفر سال گذشته استاندار کربلا به مشهد باز می گردد، که وی در دیدار با استاندار خراسان رضوی گفت: مشهد و کربلا پیوند عمیق و سترگی با هم دارند که می‌تواند پایه‌گذار ارتباطات و مناسبات بیشتر بین ۲ کشور ایران و عراق باشد.

نصیف جاسم الخطابی در جلسه هماهنگی در خصوص ظرفیت های ۲ شهر مشهد و کربلا و تنظیم پیش نویس تفاهم نامه در این زمینه افزود: خدا بر ما منت گذاشته که خادمان زائران این ۲ شهر هستیم و وظیفه مهم ما تبادل تجهیزات و امکانات برای خدمات رسانی به زائران ۲ شهر کربلا و مشهد است زیرا خدمت رسانی باید شایسته آنها باشد.

وی با بیان اینکه خون شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، دوستی و وحدت را بین کشورهای عراق و ایران افزایش داده است، اضافه کرد: گسترش افق‌های کاری در حوزه‌های خدمات شهری، صنعت و انرژی و تعامل بخش های خصوصی ۲ شهر کربلا و مشهد از اهدافی است که در این تعاملات دنبال می شود.

وی گفت: شهرداری مشهد مقدس یک نهاد برجسته است که در خدمت به زائران حضرت رضا (ع) مدیریت بسیار شایسته ای دارد، بنابراین ما می خواهیم این سازمان به مناسبت ایام اربعین هیاتی را به کربلا اعزام کند تا از تجربیات آنها برای میزبانی از زائران استفاده کنیم و از سوی دیگر هیات ها و موکب ها در کربلا، که تجربیات زیادی را در زمان اوج زائر کسب کرده اند، آمادگی دارند این تجربیات را در اختیار مردم و مسوولان مشهد قرار دهند.

خواهرخواندگی مشهد و کربلا، بهانه‌ای برای ارتقای خدمت به زائران

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: ما با مردم عراق پیوند اعتقادی و دینی مستحکمی داریم که این پیوند، استحکام خود را در بسیاری از میدانها نشان داده است.

یعقوبعلی نظری ادامه داد: ۲ کشور ایران و عراق شهدای مشترکی در مبارزه با استکبار جهانی و آمریکا تقدیم کرده اند که از آن جمله می توان به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید المهندس اشاره کرد که به برکت خون این عزیزان، پیوند ۲ کشور مستحکم تر خواهد شد.

وی گفت: ما می توانیم با این وحدت و انسجام، دستاوردهای بزرگی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را رقم بزنیم و همه چیز آماده برای همکاری مشترک و گسترده بین مشهد و کربلاست و تمام ظرفیت خود را در مسیر توسعه هر ۲ شهر به کار خواهیم برد.

نظری افزود: استان خراسان رضوی ظرفیت خوبی در زمینه گردشگری سلامت و صنعتی دارد و می توانیم در این زمینه در خدمت برادران عراقی خود باشیم، همچنین ما می توانیم یک تجارت مبتنی بر رابطه قوی را بنیان گذاری کنیم و در این سفر به میزبانی از استاندار کربلا به دنبال توافق خوبی در این زمینه هستیم.

وی اضافه کرد: از افتخارات ما میزبانی از خیل عظیم مسافران عراقی در مشهد است که امیدواریم با تعاملات بیشتر، خدمات رسانی را افزایش دهیم و مشکلات احتمالی را در این مسیر حل و فصل کنیم.

بر همین اساس پیش نویس تفاهمنامه ای برای افزایش همکاری ها، بین استاندار خراسان رضوی و استاندار کربلا در مشهد به امضا رسید تا در زمینه همکاری و تعاملات بیشتر در حوزه های زیارتی، صنعتی، انرژی و درمانی امکان برنامه ریزی بهتری صورت پذیرد.

مشهد، شهر مورد علاقه زائران عراقی

شهر مشهد یکی از مقاصد اصلی زائران عراقی است و حتی این شهر بهانه ای شده است تا مسوولان کشور عراق پس از سفر به ایران و انجام دیدارهای رسمی حتی برای چند ساعت هم که شده برای زیارت راهی این شهر شوند که از جمله می توان به سفر نخست‌وزیر عراق و جمعی از وزرای این کشور در آذرماه پارسال اشاره کرد که پس از سفری رسمی به تهران، برای زیارت به مشهد سفر کردند.

همین مزیت مکانی باعث شد تا نشست امنیتی مشترک بین مسوولان ایرانی و عراقی در ۲۵ بهمن سال ۱۴۰۱ بین مشاور وزیر کشور عراق و رییس ستاد اربعین با معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران در مشهد برگزار شود و در نهایت منجر به تفاهم نامه ای در خصوص رفع برخی از مشکلات تردد در ایام اربعین حسینی شد.

مشاور وزیر کشور عراق با بیان اینکه ایرانیان، بیشترین زائران اربعین حسینی در سال ۱۴۰۱ بودند، گفت: در مراسم اربعین حسینی (ع) گذشته بیش از ۲۶ میلیون زائر به کشور عراق آمدند که بیشترین تعداد زائران از ایران بودند.

از افتخارات ما میزبانی از سیل عظیم مسافران عراقی در مشهد است که امیدواریم با تعاملات بیشتر خدمات رسانی را افزایش دهیم و مشکلات احتمالی را در این مسیر حل و فصل کنیم.

"مهدی علی هادی الفکیکی" به خبرنگار ایرنا گفت: هر کشوری مشکلات خاص خود را دارد و در فضای همکاری بین ۲ کشور شاهد کاهش مشکلات نیز خواهیم بود و به همین دلیل برگزاری این نشست‌ها باید مستمر و مداوم باشد زیرا برخی مشکلات به راحتی و در همین نشست‌ها، قابل حل است.

وی افزود: کشورهای ایران و عراق بیش از سه هزار کیلومتر مرز مشترک دارند و عشق و دوستی بین ۲ کشور پایدار است.

وی ادامه داد: در سال گذشته تفاهم نامه ای آماده شد و به نتایج خوبی دست پیدا کردیم و امسال هم در این نشست موضوعات مختلفی در حوزه مرزبانی، اقامت دانشجویان، زائران و بیماران و همچنین برگزاری مراسم بزرگ اربعین حسینی (ع) مورد بررسی قرار گرفت.

رییس ستاد اربعین عراق همچنین گفت: این نشست ها منجر به همکاری بیشتر و کاهش مشکلات بین ۲ کشور دوست و برادر خواهد شد و امید است با استمرار این نشست ها، شاهد کاهش مشکلات موجود باشیم.

انسجام روابط ایران و عراق برای دشمن ناراحت کننده استخواهرخواندگی مشهد و کربلا، بهانه‌ای برای ارتقای خدمت به زائران

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران نیز در حاشیه برگزاری دومین کارگروه مشترک همکاری‌های امنیتی بین ۲ کشور از توافق برای صدور گذرنامه ویژه اربعین خبر داد و گفت: با طرف عراقی بر سر تهیه گذرنامه‌ای ویژه اربعین حسینی(ع) توافق شد که از ویژگی‌های آن، ارزان بودن قیمت و سرعت چاپ و تحویل آن است.

سیدمجید میراحمدی افزود: با هیات عالیرتبه کشور عراق در حوزه‌های مختلف از جمله اربعین حسینی (ع) توافقات بسیار خوبی شد و در ایام اربعین حسینی قرارگاه عملیاتی مشترک بین ۲ کشور تشکیل می شود تا نشست های آن به صورت متناوب در خصوص حل و برنامه ریزی مسائل مربوط به زائران تا زمان رسیدن به ایام زیارتی ماه صفر ادامه خواهد داشت.

وی گفت: عبور زائران حسینی (ع) از مرز چذابه هم اکنون ممنوع است اما توافق شده است تا زائران ایرانی متقاضی عبور از این مرز، بتوانند به کشور عراق سفر کنند.

او اضافه کرد: از دیگر موضوعات مورد توافق در این نشست، می توان به موضوع گذرنامه‌هایی که اعتبار آنها تمام شده است، اشاره کرد که فقط برای سفر در زمان اربعین حسینی(ع) دارای اعتبار باشد که این موضوع کمک بسیار مهمی به تردد زائران خواهد کرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران گفت: دشمنان ایران و عراق از اتحاد، برادری و انسجام ۲ کشور مسلمان ناراحت هستند و به همین دلیل کوچکترین مشکلات بین ۲ طرف را با هجمه تبلیغاتی و رسانه ای، بزرگ نشان می‌دهند.

میراحمدی افزود: روابط بین ۲ طرف برخلاف خواست دشمنان بسیار نزدیک، برادرانه و دوستانه است و روز به روز نیز این همکاری‌ها در حال توسعه یافتن است.

وی ادامه داد: برگزاری هر نشستی باید ما را چند گام به پیش ببرد و با افزایش همکاری‌ها در تلاش هستیم تا مشکلات کمتر از گذشته شود.

وی با اشاره به اینکه مردم و مسوولان کشور ما مشکلات و پیروزی های کشور عراق را دنبال می‌کنند زیرا کشور عراق را برادر و دوست خود می‌دادند، افزود: خون شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس که به دست پلید دشمنان ۲ ملت برزمین ریخت، با هم ممزوج شد و این امر اتحاد ۲ کشور مسلمان همسایه را در برابر دشمنان مشترک تقویت کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha