۳۳ میلیارد تومان زکات سال گذشته در کرمانشاه جمع‌آوری شد

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل کمیته امداد امام (ره) استان کرمانشاه گفت: با تلاش مبلغان و اعضای شورای زکات در سال گذشته ۳۳ میلیارد تومان زکات در استان جمع آوری و به نیازمندان پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، «پیمان ترکمانه» روز پنجشنبه در همایش علمی، ترویجی و تکریم زکات استان کرمانشاه افزود: در سال گذشته ۲ هزار و ۱۶۶ مودی در استان کرمانشاه زکات پرداخت کردند که پیش بینی می شود این تعداد در سال جاری افزایش قابل توجه ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه از مجموع زکات جمع آوری شده در سال گذشته، ۷۵ درصد از آن در جهت رفع مشکلات محرومان هزینه شد، اضافه کرد: اهمیت والای این فریضه بزرگ که به طور مکرر در قرآن کریم و در کنار نماز از آن یاد شده است، ایجاب می کند که بسیار پیشتر به آن پرداخته شود.

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) استان کرمانشاه یادآور شد: در همین راستا اولین جلسه شورای زکات استان با حضور امام جمعه کرمانشاه و سایر اعضای این شورا تشکیل و مصوبات بسیار خوبی در آن تصویب شد.

ترکمانه با بیان اینکه در سال زراعی جاری بارش های بسیار مناسبی در استان صورت گرفت افزود: برهمین اساس پیش بینی شده است ۶۵۰ هزار تن گندم و ۱۳۰ هزار تن جو آبی و دیم در استان تولید و برداشت شود.

وی یادآور شد: برهمین اساس اگر تنها زکات پنج درصد از این میزان تولید توسط مودیان زکات در استان پرداخت شود رقمی بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان زکات در استان جمع آوری خواهد شد.

۳۳ میلیارد تومان زکات سال گذشته در کرمانشاه جمع‌آوری شد

ترکمانه با بیان اینکه اثرات پرداخت زکات در جامعه باید برای مردم ملموس باشد اظهار کرد: باید نحوه و مکان هزینه کرد زکات در جامعه به روشنی برای مردم بیان شود تا مردم با دیدن این اثرات نسبت به گرداخت زکات خود ترغیب شوند.

وی با قدردانی از تمامی مودیان و مبالغان و دست اندرکاران امر زکات در استان گفت: در همین راستا و برای قدردانی شایسته از این افراد یک همایش سراسری زکات پاییز امسال در استان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در ادامه این همایش که با حضور استاندار کرمانشاه، معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور و مدیرکل امور اجرایی شورای زکات کشور برگزار شد از مودیان و مبلغان نمونه زکات شهرستان های مختلف استان کرمانشاه با اهدای هدایایی قدردانی شد.

در سال گذشته افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وجوهات مردمی در قالب زکات در سطح کشور جمع آوری و در دبیرخانه شورای زکات ثبت شده است.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاکی آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت وجود دارد که موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم هم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بُعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha