۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85108150
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

چای در الگوی کشت محصولات کشاورزی گیلان قرار گرفت

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۱
کد خبر: 85108150
چای در الگوی کشت محصولات کشاورزی گیلان قرار گرفت

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه پیش از این برنج و بادام زمینی در طرح الگوی کشت گیلان قرار گرفته بود، گفت : اخیرا چای نیز در فهرست محصولات مناسب کشت استان قرار گرفته و حمایت می‌شود.

صالح محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی اجرای الگوی کشت در مناطق مختلف کشور است که در راستای آن از کشت و توسعه محصولات مناسب شرایط اقلیمی و خاکی و زراعی استان حمایت‌های لازم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طی پیگیری سازمان جهاد کشاورزی و استاندار گیلان، چای نیز جزو الگوی کشت استان قرار گرفت، خاطرنشان کرد: با قرار گرفتن چای در گروه الگوی کشت محصولات کشاورزی استان در کنار ۲ محصول دیگر برنج و بادام زمینی در راستای حمایت از این محصولات در نخستین گام کودیارانه‌ای به آن تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه چایکاران گیلان دریافت نهاده‌های مورد نیاز باغات چای را می‌توانند در قالب الگوی کشت دریافت کنند، گفت: این کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات و کارگزاری‌های رسمی توزیع نهاده‌های کشاورزی در گیلان می‌توانند پس از دریافت حواله الکترونیکی بر اساس مساحت باغات چای، نسبت به دریافت کودیارانه‌ای اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: سهمیه کود برای هر هکتار باغ چای به روش آبی ۷۰۰ کیلو کود اوره، ۱۰۰ کیلو فسفات و ۲۵۰ کیلو پتاس و برای چای دیمی نیز به ازای هر هکتار ۳۵۰ کیلو کود اوره، ۵۰ کیلو فسفات و ۱۵۰ کیلو پتاس تعیین شده‌است.

وی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر سهمیه کل کود باغات چای در سال جاری به صورت علی‌الحساب اوره چهار هزار و ۴۷تن، فسفات ۷۱۰ تن و پتاس سه هزار و ۴۲۰ تن در نظر گرفته شده‌است.

محمدی با بیان اینکه قیمت کودهای شیمیایی یارانه ای برای باغات چای همانند برنج است، خاطر نشان کرد: قیمت فروش هر کیلو اوره ۳۰ هزار ریال، هر کیلو سوپر فسفات ۱۱۰ هزار، سولفات پتاسیم ۱۲۵ هزار و کلرور پتاسیم ۱۱۵ هزار ریال در نظر گرفته شد.

استاندار گیلان با بیان اینکه بخش بازرگانی چای برای ما اهمیت دارد، گفت: تولیدکنندگان چای و سرمایه گذاران در بخش بسته بندی و فرآوری این محصول حمایت می شوند. بیشتر بخوانید: تاکید استاندار گیلان بر حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران فرآوری چای

توزیع کود یارانه‌ای برنج نیز در استان گیلان در حال انجام است که تاکنون ۹ هزار و ۱۸۵ تن اوره، یک هزار و ۷۶ تن سوپر فسفات تریپل و یک هزار و ۴۴۲ تن سولفات و کلرور بین کشاورزان استان توزیع شده‌است. افزون بر ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن کودشیمیایی یارانه‌ای در گیلان توزیع شد

کشاورزی همراه با برنامه و دانش یا مُدل و الگوی کشت متناسب با شرایط هر منطقه، نیاز ضروری حوزه کشاورزی و راهکاری بنیادی و مدبرانه برای رهایی از تنش آبی در شرایط خشکسالی و تغییرات اقلیمی، مصرف بهینه منابع آبی و تضمین پایداری تولید و امنیت غذایی است و نقش مهمی در توسعه کشاورزی دارد. بیشتر بخوانید: کشت و کار توام با برنامه و بینش؛ ضرورتِ کشاورزی گیلان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha