استاندار: استان مرکزی به زودی قطب تولید صنایع نیروگاه‌های هسته‌ای می‌شود

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: وجود صنایع بزرگ تولیدی برای استان این ظرفیت را فراهم کرده تا این استان به زودی قطب تولید صنایع نیروگاه‌های هسته‌ای کشور شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «فرزاد مخلص الائمه» روز پنجشنبه در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مرکزی در اراک، افزود: این مهم با حضور مجموعه انرژی اتمی انجام می‌شود و هم‌اکنون استان مرکزی میزبان چشم انرژی هسته‌ای کشور در خنداب با آب سنگین است.

وی بیان کرد: استان مرکزی قطب تولید صنایع ریلی و واگن کشور با ظرفیت و سهم ۷۰ درصد است.

استاندار مرکزی گفت: همچنین استان مرکزی قطب تولید نیروگاهی و پالایشگاهی کشور است.

مخلص الائمه افزود: پارسال کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با ۹ جلسه و ۹۴ مصوبه، کارگروه تسهیلات بند الف ۳۲ جلسه با یک‌هزار ۳۲۸ مصوبه و کارگروه رفع موانع تولید با ۱۱۱جلسه و ۲۲۷ مصوبه برگزار شد.

استاندار مرکزی گفت: توجه به زنجیره ارزش در تولید باید مورد توجه قرار گیرد اگر بتوان در زنجیره ارزش و تکمیل این زنجیره حرکت کنیم می‌توانیم به ظرفیت اقتصادی استان در افزایش بهره‌وری و افزایش اشتغال و تولید حرکت کنیم.

مخلص الائمه افزود: در استان مرکزی با توجه به اقتصاد دریا، کار ویژه ای انجام شده و در استان صنایع متعددی داریم که دریا محور هستند .

وی بیان کرد: ستاد معین اقتصاد دریا در استان مرکزی تشکیل شده است و این استان آماده جهش در اقتصاد دریایی است و می‌تواند به عنوان توسعه پیشران در کشور باشد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه شعار ما هم (مکران به توان مرکزی و یا مکران به توان امیرکبیر) است بیان کرد: موافقت نامه تاسیس یکی از بنادر خشک کشور در اراک با نیروی دریایی استان مرکزی انجام گرفته است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: آمارهای ارائه شده با دفاتر ما متفاوت است و وضعیت اشتغال در استان خوب نیست.

محمد حسن آصفری افزود: در هر یک از واحدهای بزرگ تولیدی استان قبل از انقلاب، سه هزار نفر فعالیت داشتند که به واسطه رفتارهای اشتباه دولت‌های گذشته، اکنون استان مرکزی در حوزه اشتغال با مشکلات زیادی مواجه است که بیشتر بیکاران نیز از قشر تحصیل کرده هستند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فریب کارتابل های آماری را نخورید، اکنون در شهرستان ساوه مشکل اشتغال وجود ندارد اما در شهرستان‌های اراک، خنداب و کمیجان در این خصوص مشکلات زیادی وجود دارد ‌و باید تدابیر ویژه‌ای در راستای رفع مشکلات این حوزه اندیشیده شود.

آصفری ادامه داد: موضوع بازنشستگان بسیار جدی است چرا که ۸۰۰ هزار نفر از بازنشستگان زیر سه میلیون تومان دریافتی دارند و اکنون ۲۱ درصد افزایش حقوق انجام شد و این در حالی است که قرار بود افزایش حقوق دریافتی این قشر ۴۷ درصد باشد، زیبنده نیست بازنشستگان کف خیابان حقوق خود را مطالبه کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبار صندوق بیمه روستایی بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است که نمی‌تواند مشکل قشر روستایی را در یک ماه حل کند.

آصفری با اشاره به بازدید خود از اداره کل فنی و حرفه ای استان مرکزی نیز گفت: تجهیزات، امکانات و سیستم‌های اداری این ارگان مربوط به ۱۰۰ گذشته بود که امید است
رقمی برای تامین امکانات و تجهیزات اداره کل فنی و حرفه ای استان اختصاص یابد.

وی افزود: اکنون مشکل کمبود زمین برای ساخت مسکن کارگری در استان نداریم و تاکنون ۱۱ هزار نفر برای مسکن کارگری ثبت نام کردند اما تفاهم فقط در کاغذ قید شده و انتظار است در اسرع وقت اجرایی شود. همچنین قرار بود یک و نیم میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان بازنشستگان تزریق شود که تا کنون محقق نشده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای با اشاره به فعالیت کارخانه سولفات سدیم در اراک نیز گفت: سالانه ۴۰۰ هزار تن سولفات سدیم تولید و به خاورمیانه صادر می شود اما این واحد تولیدی کوچک ترین اقدامی برای انجام مسئولیت های اجتماعی خود انجام نمی‌دهد که انتظار است واحد تولیدی مواد شوینده نیز در این استان جانمایی شود تا بدای جوانان این شهر اشتغال ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: در استان برخی خانواده ها دو معلول و بیشتر هستند که فاقد مسکن هستند که در این راستا نیازمند تعامل و همکاری هستیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: امید است توجه ویژه ای به مجموعه هپکو و واحدهای تولیدی دیگر استان به ویژه در حوزه پرداخت تسهیلات بانکی شود تا علاوه بر رفع مشکل اشتغال در این راست درآمدزایی لازم صورت گیرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: واحد تولیدی هپکو نماد ناکارآمدی خصوصی سازی است که در دولت‌های گذشته، فراز و فرود زیادی داشت که امید است با حمایت تامین اجتماعی، شاهد رونق و شکوفایی مجدد این واحد تولیدی باشیم.

علی اکبر کریمی افزود: استان مرکزی استانی کارگری است و بهره گیری از مجمتع‌های فرهنگی و ورزشی زیرمجموعه تامین اجتماعی در این استان کارگری باید بیش از سایر استان‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد اما با گذشت ۲۰ سال از تامین زمین و طرح مجمتع،تنها سالن ورزشی آن پایان سال گذشته بهره برداری شد و انتظار است تدابیری اندیشیده شود نسبت به تکمیل مجمتع فرهنگی ورزشی اقدامات لازم صورت گیرد چرا که این شهر با کمبود فضای تفریحی مواجه است.

وی با اشاره به موضوع اشتغال( تسهیلات بند الف تبصره ۲۸ ) نیز افزود: برای پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ از سال گذشته تاکنون اقدامی صورت نگرفته و این بحث همچنان بلاتکلیف است و امید است دولت مردمی سیزدهم در اسرع وقت این مهم را سامان بخشد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مشکل بیکاری را از معضلات اساسی مردم این استان عنوان کرد و گفت: انتظار است در این راستا آمار دقیق و رسمی در کشور، مبتنی بر فراز علمی تهیه شود.

کریمی ادامه داد: سند اشتغال در استان مرکزی در دولت دهم تهیه شد که پیشنهاد می‌شود این سند اکنون در استانها به روز رسانی شود و تصویر روشنی از بازار کار حاصل شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث توزیع و پراکندگی شغلی وضعیت نابسامانی داریم و بر اساس آمارها، شهرستان اراک بیشترین نرخ بیکاری را در بین سایر شهرستانها دارد.

کریمی افزود: میلیونها نفر اتباع خارجی داریم که صاحب شغل هستند اما جوانان بومی بیکار هستند که می طلبد در سامانه رصد پایش اشتغال ، آمار بیکاران ثبت شود و زمینه اشتغال را برای جوانان بومی در واحدهای تولیدی استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه در کشور به واسطه نرخ رشد پایین جمعیت سالهای آینده با مشکل کمبود نیروی جوان و مولد مواجه هستیم، گفت: نیاز است فارغ التحصیلان دانشگاهی ، مهارت و تخصص لازم را فرا گیرند و بحث توسعه مهارت آموزی به صورت هدفمند مورد توجه ویژه قرار گیرد و این الگو را در کشور پیاده سازی کنیم تا در فرصت کوتاه اشتغال ایجاد کنیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خانواده‌ها در گذشته توان مالی داشتند اما اکنون با توجه به کاهش ارزش پول نمی‌توانند جوانان خود را حمایت مالی کنند و نیاز است برای اشتغال جوانان تدابیر ویژه اندیشیده شود.

کریمی خاطرنشان کرد: اکنون عمده سهام پالایشگاه شازند به تامین اجتماعی واگذار شده که انتظار است در دوره جدید نقش این واحد بزرگ اقتصادی در توسعه اقتصاد پررنگ تر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha